Jump to content

Hvem skifter fenderlist rimelig i Oslo-området?

Kjettingkasse

Recommended Posts

Det er ikke så hakkende vanskelig å gjøre selv.

1. Varm opp en stor tønne med vann.  Vi laget et bål under avkappet oljefat. Vi la fenderlisten oppi vannet så den ble myk og fin.

2. Vi la den på en 29 fots båt. Vi var 4 stykk.  Vi strakk den ca 10% når den var varm (hadde på hansker)

3. Festet endene med skruer og så den krympet seg fint på.

Slappet av med kaffe og bolle  :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Komodo skrev for 23 timer siden:

Mener du at det klarer seg med varmt vann fra springen? Ser for meg at man må ha litt mer temperatur på vannet. Det blir jo avkjølet av lista også. 

Ellers vil jeg jo si en time var et voldsomt ambisiøst mål! På en time får man vel ikke rigget seg til en gang...

Ja, det går helt fint med springvann når fenderlista er av den tynne sorten. Selv solvarme gjør de slakke (så man må poppe/skru de). Man må uansett jobbe fort...

• 3 uker senere...

En liten oppdatering. En badebalje med varmtvann fra springen med etterfyll av kokende vann fungerte utmerket. Helt enkel jobb, Vi var 3 stykker og brukte en times tid, men hadde klart det med 2 personer også. Lista kostet 1750,- og verkstedet vi kontaktet skulle ha mellom 10 og 15.000,- så absolutt verdt å gjøre det selv! Resultatet ble veldig fint.

IMG_3723.jpg

Redigert av Kjettingkasse (see edit history)
Windy37GM skrev for 2 timer siden:

Det er kjempegøy når man gir råd i en tråd og trådstarter tar seg tid til å si "det gikk helt fint" etterpå.  Blir glad av sånt :-)

Husk at alle penga du har spart bør brukes til båtduppeditter!

mvh

Windy37GM

Takk? Morsomt å få det til selv. Overskuddet skal selvfølgelig investeres i båtduppeditter! Kanske solcellepanel? Monterer jeg det selv også så har jeg kanskje spart nok til en helt ny båt snart?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...