Ida Marie III Startet 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2019 Min trofaste Raymarin C 80 mistet plutselig "fix" .. Alt funker ellers på plotteren, men posisjonen er ute.. Jeg vet batteriet i mottaker er dårlig, men har forstått det slik at det er uten betydning..stemmer det.? Eller er det nytt batteri som må til i mottakeren.? Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Hvilken mottaker har du, rs 120? Batteri holder vel styr på klokka slik at du får posisjon raskere. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Jonette Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Hvis du har Raymarine "soppen" så har den en diode som viser status på selve mottakeren. Mener å huske orange diode mens den søker, grønn når den har "fix". Batteriet gjør at mottakeren husker hvor i verden den var og finner satellittene raskt når strømmen slås på. Den vil finne posisjon selvom batteriet er dødt, men det kan ta lang tid. Sitér dette innlegget /MS Link to post
Ida Marie III Svart 12.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 (redigert) Ja, har denne "soppen".. Jeg hadde " fix " men så uten forvarsel mistet den fix.. jeg vet dette batteriet i soppen er dårlig, men da er det uten betydning...? Redigert 12.Juni.2019 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Er det noe lys i dioden i det hele tatt? Har samme plotter og mottaker selv. Den er sinnsykt kilen på tildekking, bare en jakke over er nok til at vår mister fix og begynner å ule. Ser dog ikke ut som det er problemet hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Sterk sol nå, men tror ikke jeg kan se noe lys i dioden...selv når jeg skygger for den.. Den står oppe på targabøylen...ikke noe over som kan kaste skygge... Skal dioden lyse når plotter er på, og event. batt. i mottaker er død.? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 diode lyser når plotter er på Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Furu Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Tar ikke så lang tid å bytte batteriet, kan jo være verdt et forsøk. ellers er det også «reset gps» på plotter også Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Ida Marie III Svart 12.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 LALUNA II skrev for 1 time siden: diode lyser når plotter er på Ok. Jeg dekket til nå, og der ikke noe lys når plotter er på.. Kan jo være mottaker som er gåen.. Regner med vi er i Florø i morgen...der er det Raymarin forhandler...kanskje mulig å få testet med en annen gps mottaker der.. Får teste resett av gps på plotter også... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 (redigert) Furu skrev for 2 timer siden: Tar ikke så lang tid å bytte batteriet, kan jo være verdt et forsøk. ellers er det også «reset gps» på plotter også Takker Furu... Ser ut til at den fikk kontakt igjen nå... Så får vi se om det holder... Får vel bytte batteri i den når vi kommer til Florø.. . Var en merkelig greie dette egentlig...har hatt den i over 10 år, aldri feil, så plutselig falt den bare ut når vi var underveis... Redigert 12.Juni.2019 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Jeg ville ha sjekket strømforsyning til GPS antennen og nmea-forbindelsen mellom antenne og plotter. Det høres merkelig ut at utladet backup-batteri i antennen skal medføre at signalene skal falle ut under drift. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bitteliten Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Jeg opplevde mistet fix på rs 120 pga batteri. @Bonus hjalp med å bytte batteri. Til vår bruk beholdes den nå som back up antenne i systemet. Jeg oppgraderte til en ny rs150. Den kan du koble til plotter via en st stng converter. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Brigg skrev 14 minutter siden: Jeg ville ha sjekket strømforsyning til GPS antennen og nmea-forbindelsen mellom antenne og plotter. Det høres merkelig ut at utladet backup-batteri i antennen skal medføre at signalene skal falle ut under drift. Det er vel bare en kabel mellom mottaker og skjerm/plotter ...en slik seatalk plugg/kabel... har hatt den ute, og sjekket den, ser ok ut... Dette er jo oppe på flybridge, og når plotter fjernes ved sessong slutt, tar jeg alle kablene/pluggene inn i en plastpose og surrer igjen... hele båten står jo i telt om vinteren, så det burde være godt nok beskyttet... Jeg får følge med og se om den er ok i morgen når vi går videre... Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Har hatt samme problem. Årsak var dårlig kontakt i plugg på antenne. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Ida Marie III Svart 12.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Bitteliten skrev 6 minutter siden: Jeg opplevde mistet fix på rs 120 pga batteri. @Bonus hjalp med å bytte batteri. Til vår bruk beholdes den nå som back up antenne i systemet. Jeg oppgraderte til en ny rs150. Den kan du koble til plotter via en st stng converter. Er litt ukjent med beskrivelsene... rs 150..er det en gps mottaker.? Ja, jeg kommer til å bytte mottaker om denne skaper mer tull... Ang batteri, så var jeg ikke obs på at det var slikt i mottaker da jeg monterte den, derfor er det et litt ekstra arbeid med og få den løs oppe på targabøylen...noe som er årsaken til at jeg ikke har byttet batteriet før... 880 skrev 6 minutter siden: Har hatt samme problem. Årsak var dårlig kontakt i plugg på antenne. Se der ja...muligens samme problem her..hva gjorde du for å fikse det..? Litt elektro spray..? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Demonterte og monterte igjen, alt virket etter det. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Ida Marie III Svart 12.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 880 skrev 9 minutter siden: Demonterte og monterte igjen, alt virket etter det. Demonterte.? Er lenge siden nå, men husker jeg feil når jeg mener mottakeren har fastmontert kabel..? Ingen plugg i den enden..? Eller.? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 http://www.raymarine.no/gps/rs150/ Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Jeg oppdaterte til RS130 for noen år siden. Både posisjonen og oppdatering av plotter ble raskere. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Bitteliten skrev for 3 timer siden: http://www.raymarine.no/gps/rs150/ Takker...? Ja jeg får gå for den, vist denne har tatt kvelden... Men funker i dag også etter "resett gps" i går... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Reagerer på at det bare er 3 satellitter i bruk. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mix Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Bytt batteri. Dette ser ut som en RS125, den er enkel å bytte batteri på, ingen lodding trengs. Vanlig CR2032 batteri uten loddeører. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Mix skrev 44 minutter siden: Bytt batteri. Dette ser ut som en RS125, den er enkel å bytte batteri på, ingen lodding trengs. Vanlig CR2032 batteri uten loddeører. ligner i hvertfall ikke på min RS 120 antenne. Der var batteriet loddet fast Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Den har funket hele veien i dag, dvs hver gang jeg har vært oppe på " loftet " å sjekket.. Har satt nede å kjørt i dag... Får håpe jeg slipper lodding... Gir tilbakemelding her når jeg har åpnet den i dag eller i morgen...yrer nå...? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Bitteliten skrev 28 minutter siden: ligner i hvertfall ikke på min RS 120 antenne. Der var batteriet loddet fast RS 120 trenger lodding, det stemmer det. Litt mer fikling. På en RS 125 (som dette ser ut som) er det lett å bytte, den har plugg under så en kan skru den ned og ta den med inn og bytte batteri i ro og mak, uten lodding. Ida Marie III skrev 14 minutter siden: Den har funket hele veien i dag, Jeg ville byttet batteri uansett. Du har symptom på dårlig batteri. De varer ikke evig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.