Jump to content

Koble sammen 2 dynamoer og 2 batteribanker?

Ole Opsahl

Recommended Posts

Søkt, men ikke funnet svar på akkurat dette.

Har 2 motorer, med hver sin 100A dynamo. Forbruksbank 500A og Startbank 200A.

Leser så mye om vsr som brenner opp osv, så ønsker ikke noe løsning med skillerele.

Hva med å bare koble bankene sammen til en stor og la begge dynamoene lade denne? Det vil vel være det mest opptimale mtp på spenningsfall og enkelhet?

Noen utfordringer med dette? Vil dynamo på motor nr 2 f.eks ta skade om kun motor nr 1 er i gang?

Selvfølgelig klar over at det vil bli vanskelig å få start om hele banken da blir tom for strøm ;)

Spørsmålet ditt er i stor grad besvart i denne tråden:

Guruer på området er f.eks. @Joerg Becker, @Ingar og @Lars H., de kan sikkert gi deg gode svar på dette. I praksis er jo det du beskriver et anlegg hvor du har en manuell skillebrtyter, men hvor du permanent lar den stå med begge banker tilkoblet :smiley: 

Jeg har ca samme oppsett som du.

Etter mange råd, gode og mindre gode, så havnet jeg på den manuelle løsningen som vanlig.

Den ene motoren lader forbruksbanken, den andre startbanken.

I tillegg har jeg 2 batterier i reserve som står med et lite solcellepanel.

Alle batteriene kan omkobles manuelt.

Så har jeg voltmetre på alle tre bankene, samt amperemeter på forbuksbanken. 

Tredje sesongen uten overraskelser og dyre elektroniske duppeditter.

Jeg er også allergisk mot releer. Men å kople alt sammen hadde jeg ikke gjort. Hadde jeg hatt 2 motorer så hadde jeg innstallert et slikt FET-basert ladeskille som eliminerer spenningsfall, releklapring osv: https://www.vetus.com/en/electricity-on-board/battery-splitters/battery-splitter-150a-9180.html

Oppkopling fra manual (merk at de viser at direktekabel fra dynamo til startmotor som en typisk finner på VP må fjernes):

A7FD5087-3CC5-40D5-9E52-0F31F248569F.jpeg

Redigert av Fantino (see edit history)

Jeg har en sånn Sterling dings som tar i mot ladingen fra begge dynamoene og tildeler bankene etter prioritering og behov, f.eks thruster eller vinsj. Har funket flott i 10 år. Kan da kjøre all lading til en bank hvis nødvendig. Håndterer 3 eller 4 banker, jeg har bare 2. 

Men det er jo noe leamikk her, så er man allergisk mot det vil det ikke være å anbefale.

Jeg ville bare ha holdt det adskilt slik det er i dag. Og heller bare montert inn en bryter mellom bankene som enn kan slå over ved nød eller behov. Da har du minst mulig problemer og du har en "reservebank" om en av dei skal gå tom. Mest sansynlig så kommer det til å bli meget sjeldent du har behov for å koble sammen bankene. 

Som flere har vært inne på: Det enkleste er ofte det beste. Dreamer har også to separate  systemer, der den ene motoren lader startbatteriet og den andre forbruksbatteriet. I tillegg er det montert en "cross-over" bryter for alle batteriene. Kjekt å ha i tilfelle noe går galt. Instruksjonsboken anbefaler å starte den motoren som lader startbatteriet først, da har batteriet "starthjelp" ved start av motor nr 2.

Elektroniske duppeditter bør - etter min mening - så langt som mulig unngås i båt. Den dagen du får problemer, vil du sette pris på et enkelt system som du kan gripe inn i på kort varsel.

Mange gode svar og forslag her :)

Tanken er jo at en 700A fellesbank som kan lades med 200A vil lades raskere opp, og man får bedre utnyttelse av batteriene. I praksis vil jo forbruksbanken lades opp dobbelt så fort uten noe dilldall, noe som passer mitt bruk. 

Risikoen for å gå tom er minimal ved min bruk, ligger sjelden mer enn 2-3 dager på en plass. En startbooster er uansett kjekk å ha med, og den får man brukt til andre ting i vinterhalvåret. 

Redigert av Ole Opsahl (see edit history)
Dreamer skrev 35 minutter siden:

Som flere har vært inne på: Det enkleste er ofte det beste. Dreamer har også to separate  systemer, der den ene motoren lader startbatteriet og den andre forbruksbatteriet. I tillegg er det montert en "cross-over" bryter for alle batteriene. Kjekt å ha i tilfelle noe går galt. Instruksjonsboken anbefaler å starte den motoren som lader startbatteriet først, da har batteriet "starthjelp" ved start av motor nr 2.

Elektroniske duppeditter bør - etter min mening - så langt som mulig unngås i båt. Den dagen du får problemer, vil du sette pris på et enkelt system som du kan gripe inn i på kort varsel.

det siste avsnittet ditt kunne gjerne skrives i fet stil og kursiv

selv har jeg et temmelig komplisert opplegg,

kult å tenke ut/designe, kult å tegne, kult å legge/bygge, kult å vise frem

noe dritt om noe skjærer seg langt hjemmefra eller når man har dårlig tid

V8 rules.

Ole Opsahl skrev 1 time siden:

Tanken er jo at en 700A fellesbank som kan lades med 200A vil lades raskere opp, og man får bedre utnyttelse av batteriene. I praksis vil jo forbruksbanken lades opp dobbelt så fort uten noe dilldall, noe som passer mitt bruk. 

Og det får du om du kobler som jeg skriver lenger opp. Du kan enten laske bankene med en manuell bryter, eller du kan la et rele gjøre jobben. Jeg bruker et rele til dette (ikke VSR), og ser ikke mange svakheter ved prinsippet, men en manuell bryter gjør jo samme jobben. Som Ingar beskriver i tråden jeg linket til er det ikke noe problem å la begge dynamoene pøse på med strøm inn til en bank, og det var vel det som var spørsmålet ditt?

Jeg har valgt å koble sammen start og forbruk med et konvensjonelt rele som i dette skjemaet:

1853619857_Ladingmedkonvensjoneltrele.gif.338d2bfb09c5d865229b7dd689b82bb0.gif

Jeg kan ikke se at det er så mange svakheter ved dette. En svakhet, som jeg også har beskrevet tidligere, er at dersom baugtruster (båtens desidert største last, opp til 500A) er koblet til startbatteriet, vil forbruksbanken bidra med en strøm straks spenningen faller under ladespenning (og det skjer jo nesten umiddelbart). Strømbidraget fra forbruksbanken vil avhenge av hvor langt ned spenningen synker på startbanken. Dersom man kjører trusteren lenge blir bidraget større. På den måten opplevde jeg en gang å brenne releet. Ikke spesielt rart egentlig, for startbatteriet hadde begynt  å bli litt dårlig, og jeg hadde kun et vanlig 100A rele. Releet ble midlertidig loddet, og byttet neste gang vi var i land. Da kjøpte jeg to like releer som jeg monterte i parallell. Strømmen gjennom releene blir da halvert. 

Problemet lar seg også lett løse ved å bruke et større rele. Her er et eksempel under femtilappen:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=12V+relay+200A&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_osacat=0&_odkw=12V+relay+300a

Og her har du noen på 300A, fremdeles ikke brenneinspriser på disse. Det øverste kjøpte jeg nå i vinter og ligger i reservedelskassa. Har ikke testet det ennå.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=12V+relay+300A&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&LH_TitleDesc=0&_sop=15

Her er en link til BEP VSR. Jeg ser at det er spesifisert til 140A, så der har du en potensiell mulighet i mitt praktiske eksempel over. En sikker mulighet er også å koble med VSR, og la VSR releet styre et større arbeidsrele som tar hovedstrømmen. Høres kanskje innviklet ut, men er det ikke. 

https://www.westsystem.no/p/316/ladestroemsfordeler-bep-dvsr-140a-1224v?gclid=Cj0KCQjw6IfoBRCiARIsAF6q06syjH4id5tdun8_oRn4JCGGptSKb0bVvZtz3Z0XuRmW3hyvnz5KLKcaAvpYEALw_wcB

Men nå var det jo helt manuelle løsninger du etterspurte. 

Du lurte også på om det var noe problem at en motor ikke gikk, og at den dynamoen fikk spenning fra systemet, ikke sant? 

Ole Opsahl skrev for 21 timer siden:

Vil dynamo på motor nr 2 f.eks ta skade om kun motor nr 1 er i gang?

Hvis du ser på dette skjemaet som viser hvordan en dynamo er koblet så ser du at strøm inn til dynamoen er sperret med dioder. Du får altså ikke kjørt strøm gjennom den dyamoen som ikke lader:

dynamo_intern_minusregulert_regulatorkrets.png.b13522497a1c842c6133cb301f0f1b1b.png

nordan family 27 skrev 56 minutter siden:

Dreamer: hvordan får den andre motorenstarthjelp hvis de starter fra hver sin bank og ikke er koblet sammen? Manuelt kobler du dem sammen? 

Motorene starter ikke fra hver sin bank, begge starter fra samme startbatteri. Jeg har hittil ikke hatt behov for starthjelp, men det får man gratis med denne oppkoblingen. Hvis startbatteriet skulle være flatt - hvilket ennå ikke har skjedd - legger jeg bare inn cross-over-bryteren inntil motorene er i gang. Hvis både start- og forbruksbatteri skulle være flate - hvilket trolig aldri vil skje - starter jeg hjelpemotoren og lader alle batteriene med de vanlige laderne, 230 / 12 V.

Komodo skrev 1 time siden:

Og det får du om du kobler som jeg skriver lenger opp. Du kan enten laske bankene med en manuell bryter, eller du kan la et rele gjøre jobben. Jeg bruker et rele til dette (ikke VSR), og ser ikke mange svakheter ved prinsippet, men en manuell bryter gjør jo samme jobben. Som Ingar beskriver i tråden jeg linket til er det ikke noe problem å la begge dynamoene pøse på med strøm inn til en bank, og det var vel det som var spørsmålet ditt?

Jeg har valgt å koble sammen start og forbruk med et konvensjonelt rele som i dette skjemaet:

1853619857_Ladingmedkonvensjoneltrele.gif.338d2bfb09c5d865229b7dd689b82bb0.gif

Jeg kan ikke se at det er så mange svakheter ved dette. En svakhet, som jeg også har beskrevet tidligere, er at dersom baugtruster (båtens desidert største last, opp til 500A) er koblet til startbatteriet, vil forbruksbanken bidra med en strøm straks spenningen faller under ladespenning (og det skjer jo nesten umiddelbart). Strømbidraget fra forbruksbanken vil avhenge av hvor langt ned spenningen synker på startbanken. Dersom man kjører trusteren lenge blir bidraget større. På den måten opplevde jeg en gang å brenne releet. Ikke spesielt rart egentlig, for startbatteriet hadde begynt  å bli litt dårlig, og jeg hadde kun et vanlig 100A rele. Releet ble midlertidig loddet, og byttet neste gang vi var i land. Da kjøpte jeg to like releer som jeg monterte i parallell. Strømmen gjennom releene blir da halvert. 

Problemet lar seg også lett løse ved å bruke et større rele. Her er et eksempel under femtilappen:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=12V+relay+200A&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_osacat=0&_odkw=12V+relay+300a

Og her har du noen på 300A, fremdeles ikke brenneinspriser på disse. Det øverste kjøpte jeg nå i vinter og ligger i reservedelskassa. Har ikke testet det ennå.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=12V+relay+300A&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&LH_TitleDesc=0&_sop=15

Her er en link til BEP VSR. Jeg ser at det er spesifisert til 140A, så der har du en potensiell mulighet i mitt praktiske eksempel over. En sikker mulighet er også å koble med VSR, og la VSR releet styre et større arbeidsrele som tar hovedstrømmen. Høres kanskje innviklet ut, men er det ikke. 

https://www.westsystem.no/p/316/ladestroemsfordeler-bep-dvsr-140a-1224v?gclid=Cj0KCQjw6IfoBRCiARIsAF6q06syjH4id5tdun8_oRn4JCGGptSKb0bVvZtz3Z0XuRmW3hyvnz5KLKcaAvpYEALw_wcB

Men nå var det jo helt manuelle løsninger du etterspurte. 

Du lurte også på om det var noe problem at en motor ikke gikk, og at den dynamoen fikk spenning fra systemet, ikke sant? 

Hvis du ser på dette skjemaet som viser hvordan en dynamo er koblet så ser du at strøm inn til dynamoen er sperret med dioder. Du får altså ikke kjørt strøm gjennom den dyamoen som ikke lader:

dynamo_intern_minusregulert_regulatorkrets.png.b13522497a1c842c6133cb301f0f1b1b.png

Takk for utfyllende svar :)

Da går jeg for å koble sammen alle batteriene og dynamoene, fast tilkoblet, ingen bryter eller rele.

Jeg ønsker jo å utnytte kapasiteten i startbatteriene og, de står der jo nærmest til pynt 99.99% av tiden.

Tenkt scenario er jo om jeg ligger i uthavn i 4 dager med dagens oppsett, bruker opp 250A strøm. Da vil jeg i teorien ha 0A igjen på 500A forbruksbanken.

Batteriene er da utladet, hvilespenning på typ 12v. 200A startbanken er urørt, hvilespenning 12.7v

Det vil da ta 2.5t under optimale forhold å lade opp igjen forbruksbanken, trolig noe lenger. 

Ved en 700A fellesbank vil jeg da ha igjen 100A, alle batteriene er likt utladet, hvilespenning er da kanskje 12.2v. Batteriene er ikke like dypt utladet, og vil da vare lenger. Opplading vil under optimale forhold ta 1.25t, men også her trolig noe lenger.

Og selvfølgelig en startbooster liggende klar, det kan jo være kjekkt å ha uansett hva slags form for oppsett man har på batteribankene, Murphy er nok rett rundt hjørnet titt og ofte i maritime miljø ;)

Ole Opsahl skrev for 4 timer siden:

Da går jeg for å koble sammen alle batteriene og dynamoene, fast tilkoblet, ingen bryter eller rele.

Jeg føler faktisk at du går til en dårligere løsning enn du allerede har. Jeg anbefaler deg å ha to adskilte banker med mulighet for sammenkobling. Du kan jo ta det ene batteriet fra starbanken og montere det på forbruksbanken og så ha mulighet å sammenkoble start og forbruk. Jeg tipper det er mer enn nok med et batteri til start. 

Sikkerhet kommer alltid først, men føler den er godt ivaretatt. Flere hundre A blir ikke borte over natta, alle batterier er fra 2018 og i utmerket stand. 4 separate voltmeter i båten gir presis og lettilgjengelig avlesning. Og naturligvis ett multimeter. 

En startbooster skal kjøpes inn, uavhengig av batteribankløsning. Den har 4000cca, så det burde holde. Skal naturligvis testes først ved å koble opp ett par defekte batterier mot starter. 

https://no.co/gb150

Ole Opsahl skrev for 9 timer siden:

Ingen årsak :thumbsup:

Må bare pirke litt:

Ole Opsahl skrev On 12.6.2019 at 15.17:

Har 2 motorer, med hver sin 100A dynamo. Forbruksbank 500A og Startbank 200A.

Du bruker konsekvent A, altså ampere. Men når du snakker om batteriets kapasitet bruker vi Ah, altså amperetimer. Sier det fordi det ellers blir forvirrende å forstå sammenhengen. 

Tenkt scenario er jo om jeg ligger i uthavn i 4 dager med dagens oppsett, bruker opp 250A strøm. Da vil jeg i teorien ha 0A igjen på 500A forbruksbanken. Batteriene er da utladet, hvilespenning på typ 12v. 200A startbanken er urørt, hvilespenning 12.7v

Tenker du da at du kan trekke ut 250Ah før banken er 50% utladet? I så tilfelle har du nok ikke en hvilespenning på 12,0V, den vil være høyere. 

Det vil da ta 2.5t under optimale forhold å lade opp igjen forbruksbanken, trolig noe lenger. 

Her tenker du feil. To dynamoer på 100A vil ikke gi 200A i hele ladeforløpet. Hvis du har ekstern regulator på begge dynamoene kan du få 100A fra hver av dem i begynnelsen, men den strømmen vil falle fort etterhvert som batteriene begynner å lades. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...