EHoyesen Startet 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2019 Har kjøpt en slik liten dimmer som dette. da det var på tide å bytte ut halogenlysene. Kjøpte denne kun fordi den ville passe perfekt i eksisterende hull for dimmer i min Viksund 310 st cruz. Men jeg får den ikke til å dimme pærene. Bare skru de av og på. Koblet som koblingsskjema viser på type pærer som vist under. (driveren er vel innebygget i pæra) r. Noen som har noen tips om hva jeg kan ha gjort feil? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Nei, dimmerener nok ikke innebygget i pæra. Det som menes med at pæra er "dimmable" er at den tåler å bli dimmet. Når det gjelder den "dimmeren" du har kjøpt, så trenger jeg mere data enn det du oppgir, noe sier meg at det kun er en impuls bryter eller en bryter, siden den skrur av og på lyset ditt. Sitér dette innlegget Link to post
EHoyesen Svart 12.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Neida, ingen dimmer i pæra, jeg skrev driver :) Fulgte ikke med noen ting annet enn den lille lappen der med koblingsskjema. Den markedsføres iallfall som dimmer av marineshop og nettbaat. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Mulig du bruker den feil? Trykk-og-hold er ofte hvordan dimme-funksjonen er på slike. Du sier ikke noe om hvor mange "pærer" du har tilkoblet. Kan være dimmeren trenger en viss last for å fungere. Sitér dette innlegget Link to post
EHoyesen Svart 12.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Hehe, har forsøkt trykk-og-hold, hold-og-trykk, trykk, hold, slipp, ja det meste. Kun 2 slike pærer på den. Står at den klarer maks 18w men ikke noe om min last. Får forsøke meg med en motstand i morgen og se om det kan hjelpe noe. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 På tegningen står det "driver" og det er den som skal gi led lampene konstant strøm. Du kobler "dimmeren" til "driveren" og led lampene er "load". Du trenger å kjøpe en "led driver" tilpasset forbruket på led lampene. Da kan du trykke og holde på dimmeren for å dimme eller skru av. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
EHoyesen Svart 12.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Drivere hjemme forstår jeg, den har også en trafo for 230VAC til 12VDC. Finner ikke noen som selger driver for 12VDC. Trodde driveren satt i pæra, sånn var det iallfall før. Da måtte man kjøpe en driver, en kjleribbe og dioden om man bygde seg noe selv. Har du evt link ? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 No sånt no? https://www.alibaba.com/showroom/12v-dc-input-led-driver.html Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Cerberus Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Hvis du har kjøpt den saken der i norsk butikk så kan du levere den tilbake, det er ikkje lov å omsette produkter med bare den lille lappen der. Det er slike en får med når en handler fra Kina.. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Hva om du forsøker å snu lyspæren, altså å bytte polaritet på den? Noen LED-pærer leveres uten innebygd likeretter... Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 (redigert) I Norge har bl.a Kjell & Company flere som kan brukes, velg litt mer watt i forhold til hvor mange led lamper du skal bruke. https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/belysning/transformatorer Mulig Clas og Biltema har kanskje noen også. Eller så finner du det på eBay, Ali og Banggood. Redigert 13.Juni.2019 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
EHoyesen Svart 13.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Da løste det seg. Jeg forsøkte en rekke pærer jeg hadde liggende, av varierende effekt, de var alle av typen LED filament. Fikk ingen av disse til å dimme med denne dimmeren, men da jeg fant en annen med en masse dioder, som egentlig ikke skulle være dimbar, så ble det suksess. Den øverste på bildet funka fint, den under gjorde ikke. . Ble ikke seende så verst ut heller i det gamle hullet :)Takk for alle innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Den løsningen må kunne sies å være godkjent ? Men litt rart at du ikke fikk dimmet den lille pæren. Jeg har prøvd både denne og den litt større versjonen (1,5 W) og de lar seg dimme med led-dimmer. Her er for øvrig hvordan jeg byttet dimmere i vår Viksund 340 i vår (fra Viksund St.Cruz-tråden) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
EHoyesen Svart 14.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Denne tråden var rettesnora mi. Fint arbeid gjort der! Jeg mistenker at det har noe med å gjøre at dimmeren er en pulsdimmer (PWM) Samma det - den virker iallfall og nå skal helgen nytes på svenskekysten :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.