Skagen survivor Startet 12.Juni.2019 Del på Facebook Startet 12.Juni.2019 (redigert) Hei! Jeg har en 1986 Ørnvik 535HT med 75hk Honda 99 mod. Problemet er at den kommer helt ut av kurs i sakte fart. Må gjete den konstant. Er det noe jeg kan gjøre for og bedre dette?. Originalt er det Max 140hk , men denne er kanskje litt for tung siden det er 4 takter? 169kg burde jo gå greit. Kjørt en lik med 50hk totakt som ikke hadde det problemet. Takk for tips. Redigert 12.Juni.2019 av Skagen survivor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2019 Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 dette fenomenet ser man på de aller fleste båter med dyp v-bunn, og som ligger litt nedi med hekken. Det blir turbulens/strømvirvler bak hekken som prøver å dra denne fra side til side, og på helt sakte fart så blir de sterkere enn styrevirkningen fra motoren. Jeg lever greit med det, enten lar jeg den bare pendle fra side til side- eller gir litt mer gass slik at motorkrafta stabiliserer pendlingen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skagen survivor Svart 12.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 (redigert) Sant det, men den holder seg ikke fra side til side den går helt ut av kurs selv om du prøver og svinge forsiktig i mot, så må bare gjete konstant i veldig forsiktige bevegelser. Hjelper og gi gass men må gi ganske mye. Men er som du sier som andre har fortalt meg og, men mener det ikke det skulle være så ille:-) Redigert 12.Juni.2019 av Skagen survivor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 12.Juni.2019 Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 Prøvd å trimme motoren helt inn? Det og trimflaps som kjøres helt ned hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Skagen survivor Svart 12.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 Ja gar prøvd det, har ikke flaps, kanskje jeg monterer. Men lurte på og prøve en hydrofoil først (bilde under). Kanskje verdt forsøket Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 12.Juni.2019 Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 De foilene fungerer vel egentlig bare godt på båter som i utgangspunktet har for liten motor, og hjelper til med å komme i plan, og kan plane på lavere fart. Jeg tror du vil oppleve ulemper som mye sprut og redusert toppfart som ikke oppveier fordelene du eventuelt kan oppnå på sakte fart. Ville heller montert flaps.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.