Jump to content

Problemer med sjøvannskjøling (Volvo Penta Md7b 1985)

Kogg'Olsen

Recommended Posts

Kjøpte i fjor en Polar 20 med Volvo Penta (MD7b)-motor (1985-mod). 

Gleden var stor når familien kom seg på sjøen, men desverre lyste varmelampen raskt når turtall og fart ble økt littegrann.

Bestemte meg derfor for å gjøre båten skikkelig klar for sesongen i år:

- Byttet hele Sjøvannspumpen (inkl impeller) som var rusten.

- Motorolje + filter byttet. Dieselfilter byttet.

- Ny kuleventil for sjøvannsinntak (Bedre trykk inn nå)

- Ny termostat. Termostathus m.m. er renset/rengjort.

Motoren ble dermed veldig mye bedre. Men jeg synes fortsatt den gikk litt for raskt varm.

- Valgte derfor å kjøre en god tur for å få motoren varm. Tok ut termostat og fylte deretter på renseveske (Brukte Biltema radiatorrenser).

- Etter 1,5 døgn la jeg på nytt ut på en liten tur. Vannet strømmet gjennom motoren og ut med eksosen.

- Godt fornøyd satte jeg tilbake termostaten og kjørte videre.

Men gradvis som motoren ble varmere ble også gjennomstrømningen av vann mindre. Til slutt lyste varmelampa (+ oljelampa) og det kom minimalt med sjøvann igjennom systemet.

Prøvde å finne ut av dette i dag, men kommer ingen vei.

Koblet slangen fra sjøvannsinntaket og la den i en bøtte vann, men sjøvannspumpa suger ikke. Byttet impeller (igjen) og innbiller meg at rør til/fra virker tett, men det er ingen gjennomstrømning av vann.

(Forsøkte å starte motoren både med og uten termostat) 

Og nå står jeg helt fast og trenger råd. Noen som har noen gode innspill for videre feilsøking?

VP_MD7b_1985.jpg

• 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...