Jump to content

Caribien


Zikk Zakk

Recommended Posts

Vi er en vennegjeng som har tenkt oss på en 6måneders :sailing: seil tur til caribien. er det noen som har gjort dette før? noen som har erfaringer med det? Så hadde det vært kjempe fint å fått litt info... Vi har absolutt ikke peiling på så veldig mye når det gjelder så lange seilturer. Hvilke type båt er best egnet? Mye penger må vi ha? info om alt som har med en sån tur å gjøre...

 

 

Med Vennlig Hilsen

Roger Zig Zag

Link to post
Share on other sites

Vi er en vennegjeng som har tenkt oss på en 6måneders  :sailing:  seil tur til caribien. er det noen som har gjort dette før? noen som har erfaringer med det? Så hadde det vært kjempe fint å fått litt info... Vi har absolutt ikke peiling på så veldig mye når det gjelder så lange seilturer. Hvilke type båt er best egnet? Mye penger må vi ha? info om alt som har med en sån tur å gjøre...

Med Vennlig Hilsen

Roger Zig Zag

Hei Zig Zak

 

Jeg regner med at du tenker å seile fra Norge til Caribien?

 

Det finnes mange bra hjemmesider på nettet der andre seilere forteller om sine erfaringer, både fra selve turen og om forberedelser, kjøp av båt etc.

 

En bra samling finner du her: http://sorgenfri.com

 

Har også noen venner som nylig har satt av sted i den retningen, men det er ikke så mye info på sidene ennå. Det kommer etterhvert. http://sedna.no

 

På Nautisk Forlag http://nautisk.no finner du bøker om temaet langturseiling. Kan f.eks anbefale "Langtur - En praktisk bok for seilere" av Jan E. Holvik.

Link to post
Share on other sites

Vi er en vennegjeng som har tenkt oss på en 6måneders  :sailing:  seil tur til caribien. er det noen som har gjort dette før?

<{POST_SNAPBACK}>

Det første som slår meg er at 6 måneder på turen Norge-Karibien-Norge er veldig lite. Det er absolutt mulig, men da blir det mye seiling. Det viktigste spørsmålet dere må stille dere selv er hva dere skal "oppnå" med turen. Med kun 6 måneder til rådighet får dere ikke gjort stort mer enn å kikke på den første palmen, før dere må snu igjen. Årsaken er at dere må forholde dere til sesongene i Atlanteren og i Karibien. ARC-regattaen som går fra Gran Canaria til St. Lucia går den 3. søndagen i november. Selv om dere ikke blir med på den regattaen, bør dere ikke seile over før dette. Årsaken er at dere kommer fram til Karibien før orkansesongen er ferdig. I tillegg blir vindene i Atlanteren mer stabile, jo senere på året man kommer. Hvis dere regner 2 måneder til Gran Canaria, og to uker der før dere setter over, må dere dra fra Norge senest 1. helgen i september. Dere kommer fram til St. Lucia rett før jul. Da har det gått 4 måneder. På tilbake turen er dere litt mer drevne, så vi sier 1, 5 mnd hjem igjen. Det gir dere 14 dager til å spise kokosnøtter. Litt lite når dere har lagt ut 100.000 + hver.

 

Man kan sikkert argumentere med at regnestykket mitt er for pessimistisk, men jeg har lagt inn at dere er lite erfarne med langturseiling. Dere er også en vennegjeng som ikke har seilt MYE sammen, og dere vil garantert ha forskjellige ønsker for turen. Ikke noe galt i det, men det gjør at dere bruker mer tid enn et par som seiler en båt de har eid i mange år, og kjenner ut og inn, i tillegg til at de kjenner hverandre. Kanskje dere seiler litt fortere og bruker mindre tid i land. Da kanskje dere får 6 uker under palmene. Fremdeles ikke så mye. Tommelfingerregelen sier 3 timer i land for hver time seiling. Det høres mye ut, men da er det lagt inn at dere ligger værfast, venter på reservedeler/post, vedlikeholder båten (inkludert et par dager på land), noen blir syke osv. Det er heller ikke mulig å utnytte samtlige av døgnets timer opptimalt. En standard tur er på 12.000 Nm, men hvis man legger på et par tusen mil til, får man litt mer frihet til å dra innom morsomme og interessante steder. Noen tar en tur inn i Middelhavet, noen drar inn til Venezuela, Colombia eller Mellom-Amerika, noen drar til USA/Canada osv. Med en snittfart på 6 knop på hele turen (da har dere en rask båt) og tre dager i land for hver dag seiling blir det 333 dager (12.000 Nm). Med to dager i land blir det 250 dager. 6 måneder er litt over 180 dager.

 

Når det gjelder valg av båt er jeg mindre bekymret. Det er utrolig hva folk seiler over Atlanteren i. Hva dere velger er kun avhengig av hvilket komfortnivå dere velger. En båt under 30 fot blir fort våt, men det meste over 33-35 fot vil kunne fungere helt greit. Test båten på kryss i litt ruskevær med mye bølger, lag mat ombord, ta en lur, og spør dere selv om dere kunne tenke dere å leve slik 2-3-4 uker i strekk. Hvis ja, ser dere på tank-kapasiteten. For kryssingen av Atlanteren bør dere ha vann nok for minst 5 uker. Hvis dere har rasjonert sparsomt må dere ha for lenger tid.. Vann nok behøver ikke å bety mer enn et par liter per person per dag, men da sparer dere maksimalt, ingen dusjing og mesteparten av vaskingen skjer med saltvann. Vi var 3 personer ombord, og brukte ca 8 liter per dag. Vi hadde med oss dobbelt så mye, og tillot oss å "sløse" litt de siste dagene. De fleste bruker nok mye mer enn dette. Noen løser vannproblemet med å installer Watermaker ombord. Men de blir ofte liggende i havn for å vente på deler/reparere. Tenk også på i hvor stor grad dere skal gjøre dere avhengige av elektrisitet for å komme dere fram. Vi la oss på ett minimum, kastet ut trykkvannet, har ikke radar, ikke kortbølgeradio og ikke kjøleskap. Vi klarte oss fint med et 50 W solcellepanel og en liten vindgenerator. Den største forbrukeren vår var lanterner. I den andre enden av skalaen har du en mann vi møtte i Newport. Han måtte kjøre generator 2 timer hver dag. Både han og vi var fornøyde, men man må inrette livet etter hvor mye strøm man har tilgjengelig.

 

Dette ble kanskje ett negativt svar. Det er overhodet ikke meningen å skremme dere fra å dra. Jeg er bare opptatt av at når dere først sier opp/tar permisjon fra jobben, i tillegg til at dere bruker masse penger, skal få litt igjen for det.

 

Tilslutt: Det er fornuftig å være godt forberedt før man drar, men sett dere en dato, legg opp en tidsplan og hold dere til den. Hvis ikk er sjansen for at alt koker bort, livssituasjoner endres osv. Noen forbereder seg så godt at de aldri kommer seg avgårde.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Så en slk tur bør ta minimum 1 år?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Zig Zag!

 

jag har ett par kompisar som gjorde denna turen, dom var borta ett år !

(og dom kunde gott tenkt sig ännu längre tid!)

 

 

spm til Lars_Herman

 

förstod att ni ikke hade Watermaker ombord, men vet du

vilka som fungerade best o vilka man skall undvika ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Så en slk tur bør ta minimum 1 år?

<{POST_SNAPBACK}>

1 år er det normale. Man drar i juli/august fra Norge, lunker ned til Gran Canaria og ligger der noen uker og gjør klar båten. Enkelte drar tidligere, og reiser hjem en måneds tid og jobber litt. Så reiser man over i november/desember (vi dro ikke før 1. juledag) Kommer fram til rompunsjen etter 3-4 uker, og koser seg et par måneder. Så reiser man tilbake, og kommer hjem en gang på sommeren. Det er mulig å knipe inn litt, men noe særlig mindre enn 9-10 måneder ville jeg ikke lagt opp til. Vi brukte 2 år, og dro hjem bare fordi banken ble grinete... En slik tur er for de fleste økonomisk katastrofe, man kommer tilbake uten penger, uten jobb, og bilen solgte man før man dro. Vi hadde ikke engang et sted å bo. Allikevel var alle enige om at det hadde vært en fin tur!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

spm til Lars_Herman

 

förstod att ni ikke hade Watermaker ombord, men vet du

vilka som fungerade best o vilka man skall undvika ?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei dessverre. Jeg kjenner ikke de forskjellige merkenes fortrinn, og hvilke som viser seg å være mer solide enn de andre. Jeg sier heller ikke at ingen av dem virker, og at alle går istykker i løpet av kort tid. Men vi møtte påfallende mange som hadde problemer. Nå blir det jo flere og flere som har watermaker ombord, så det kan jo hende at produsentene har fått opp salgsvolumet nok til at de lager kvalitetsvarer som holder.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Til Zig Zag:

 

Er helt enig i Lars_Herman's innlegg. I tillegg vil jeg si noe om forberedelser. Det er ikke småtteri man skal gjennom, og ting tar tid. Skal det bli en bra tur, mener jeg det krever lange forberedelser. Har hatt gleden av å følge Sedna's forberedelser på nært hold, og de var omfattende.

 

Regner med de brukte 2 - 3 år på dette, men da var de også klare den dagen de hadde planlagt å reise :smiley:

 

Noen stikkord:

 

- Valg av båt

- Kjøp av båt

- Prøveseilinger (flere døgn til havs)

- Opplæring (begge tok Radioamatør + fritidsskipper m.m.)

- Utrustning og klargjøring av båt, valg og innkjøp av riktig utstyr m.m.

 

I tillegg valgte de å selge leiligheten, og flyttet permanent inn i båten året før de skulle dra. På den måten fikk de både frigjort kapital og testet ut hvordan det fungerte å bo i båt over lang tid.

 

Mener ikke å ta motet fra dere, men dette er et stort og omfattende prosjekt. Dersom man vil seile til caribien på en litt enklere måte finnes det mulighet for å bli med som mannskap ombord i en ARC båt.

Link to post
Share on other sites

Det var en fin båt du fant der PanPan men det finnes billigere alternativer også som er rimlig bra utrustet.

<{POST_SNAPBACK}>

Alt har sin pris! Den ene er en 38-foter, den andre 33-foter. På 38-foter'n er ganske mye langtur-utstyr utover hva 33-foter'n har, foruten at 38-foter'n har masse nyere/eller renovert utrustning.

 

Hvis 38-foter'n ellers er i orden, er jeg ikke det minste tvil om hvilken båt jeg ville valgt! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den en båten koster 225.000 og den andre koster 890.000.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, rimeligvis har de forskjellig pris, men det er også to helt forskjellige pakker som jeg synes interesserte bør studere selv.

 

Jeg tenkte ikke å si noe mere enn jeg har gjort om de to båtene. Liker ikke å eksponere det jeg synes er fordeler og ulemper ved de to alternativene åpent her på båtplassen. Unfair overfor selgerne, synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Det er vel nokså innlysende hvilken båt som er best egnet

 

Poenget var at jeg synes ikke disse båtene er sammenlignbare, og jeg tror hensikten med Gladiators posting var å vise at det også finnes langt billigere båter på markedet for folk som ikke har rå til en så dyr båt.

 

Vi vet jo ikke hva slags budsjett det er snakk om her. Kanskje Zig Zak kan si noe om det?

Link to post
Share on other sites

For hva det verdt, min (vår) plan er å reise fra Norge i midten av Mai 2006 og returnere til jobben etter 3 måneder. Båten blir da liggende i opplag på Kanariøyene frem til november. Da returnerer jeg (vi) og gjør klar til å krysse dammen og gjøre landkjenning på Barbados, før kursen settes mot (Grenada)-Tobago-Trinidad-Venzuela-Bonaire-Puerto Rico-Virgin Islands-(Bermuda)-Azorene og hjem.

 

Så får vi se hva denne vinteren bringer da..

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Det jeg tenkte på var differansen, den kan jo utgjøre hele reisebudsjettet. Selvfølgelig er det stor forskjell på båtene. Men som på land så finnes det biler i alle prisklasser, og en kommer stort sett frem med dem alle. Det blir jo å fire mye på komfort hvis det var 6 stk som skulle reise. Da blir vel den minste nesten for liten.

Link to post
Share on other sites

For hva det verdt, min (vår) plan er å reise fra Norge i midten av Mai 2006 og returnere til jobben etter 3 måneder. Båten blir da liggende i opplag på Kanariøyene frem til november. Da returnerer jeg (vi) og gjør klar til å krysse dammen og gjøre landkjenning på Barbados, før kursen settes mot (Grenada)-Tobago-Trinidad-Venzuela-Bonaire-Puerto Rico-Virgin Islands-(Bermuda)-Azorene og hjem.

 

Så får vi se hva denne vinteren bringer da..

 

Geir

Spennende! Håper du holder oss oppdatert, Geir

Link to post
Share on other sites

Det er vel nokså innlysende hvilken båt som er best egnet

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er ikke umiddelbart enig i at den dyreste av disse to båtene er "best" egnet. Uten å gå i detaljer ser det ut som at begge båtene er greit grunnutstyrt for en langtur. Uansett hva tidligere eier har gjort må man regne med å legge i litt penger på utbedringer før man legger av sted. Både fordi forskjellige eiere har forskjellige preferanser og krav, og fordi endel av det utstyret som ble montert før turen, nå er modent for utskiftning/reparasjon. Kjøper man dyr/stor båt, blir det mindre penger til slike utbedringer i tillegg til at det flere ting som går istykker. Forskjell i driftskostnader for en stor båt kontra en mindre er dessuten mye større enn man skulle tro. Forsikring, havneavgifter, større flate å vedlikehold, flere og mer komplekse systemer, rentetap osv.

 

På den andre siden er det slik at hvis båten er liten og trang, bruker man mer penger på restaurant/pub...

 

For de aller fleste mennesker er en langtur en kontinuerlig kamp mot kontoen som tømmes raskere enn man trodde.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Anngående budsjettet så har jeg ikke noe fastslått enda.

Men jeg hadde regnet med å kjøpe båt for rundt 500 - 600K.

 

vi er foreløbig 4stk som skal reise, så vi får se hva vi finner.

Vi har regnet med at i tilleg til båtkjøp så har vi satt av ca 150K til å "rigge" båten klar for tur. pluss att alle som blir med skal ha 100 - 150K i "lommepenger" så for min del som blir båteier så har jeg satt av 730K til å kjøpe båt og å få den klar plus at jeg har foreløpig spart 90K til "lommepenger" vi regner også med å kjøpe båt ila ett år og reise på tur om 4 år. så vi har jo litt tid på oss til å spare penger.

Link to post
Share on other sites

Vi regner også med å kjøpe båt ila ett år og reise på tur om 4 år. så vi har jo litt tid på oss til å spare penger.

Har dere vurdert å kjøpe en båt i Karibien? Du vil finne både langturbåter og tupperware tilsalgs.

 

Prisene er lavere der borte (venligvis en del lavere enn annonsert), og du kan spare masse på å slippe å handle inn alskens utstyr som du kan klare deg uten når du ikke skal over de store havstrekkene. Det vil også gi dere mer tid blant kokosnøttene...

 

Hvis det er fire som skal reise sammen så bør dere vurdere å kjøpe båten sammen. Etterhvert kan det bli vanskelig å definere hva som er vedlikehold, hva som er påkost, hva er langturutstyr og hva er standardutstyr - og det blir vanskelig å finne en rettferdig fordeling av kostnadene.

 

I tillegg til at det dyre utstyret skal kjøpes inn, så skal det også monteres. Det er lett å undervurdere kostnadene (monteringsmateriell, kjøring, kranløft osv) som kommer i tillegg til innkjøpene.

 

Et ordtak som har blitt til i løpet av de siste årene mens jeg har holdt på med langturprosjektet:

Skal det bli bra så blir det dyrt. Skal det bli pent så tar det lang tid.

 

Des siste årene har jeg kostet på 150 000-200 000,- kr. I tillegg har jeg gjort alt arbeidet selv (med litt hjelp fra bekjente). Ennå mangler det en del ting som koster ca. 50 000 i innkjøp. I tillegg hadde det vært greit med en ny genua og en ny motor... En ting er sikkert, det er dårlig butikk å gjøre det på denne måten - for en ferdig langturutstyr båt er ikke så veldig mye dyrere enn en som ikke er det.

 

Skulle jeg gjort det om igjen, så hadde jeg kjøpt en båt som var ferdig utstyrt/bygget for langtur, enten her hjemme - eller ute i verden.

 

For hva det var verdt,

Geir...

 

...som skal ned i båten og montere SSB radio og autotuner.

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har dere vurdert å kjøpe en båt i Karibien? Du vil finne både langturbåter og tupperware tilsalgs.

Prisene er lavere der borte.

<{POST_SNAPBACK}>

Nei det har vi faktisk ikke gjort. Var inne på nettet å så om det var noen som leide ut båter der, men vi fant ingen...

 

Er det noen som har erfaring med å kjøpe båt der borte???

Eller noen som vet om noen bra sider på nettet, som selger/leier ut båter der...

Link to post
Share on other sites

To store nettsteder med båter for salg er:

http://ybw.yachtworld.com/

http://www.boats.com

 

Handel innebærer gjerne bruk av megler, som er selgers agent for å vri mest mulig penger ut av deg. Ditt forsvar er en "surveyor" som skal fortelle om båtens virkelige tilstand - og jeg vil sterkt anbefale deg å benytte en slik "takstmann" før du kjøper.

 

Båtene selges nesten alltid et godt stykke under utropspris.

 

Karibien er jo også full av mer eller mindre utrangerte tupperware båter fra charterfirmaene som opererer i området, noe som bidrar til å holde prisene nede.

 

Skal du ta med båten tilbake til Norge må du betale mva av båtens verdi ved innførsel. Den må også være CE-merket, eller spesielle betingelser oppfylt (se i gamle innlegg her på plassen).

 

Hvis målet er å seile blant palmene og kokosnøttene noen måneder eller et halvt år, tror jeg det er like greit å kjøpe en turseiler der nede. Det vil gi dere bedre tid til å nyte solen og ofte muligheter til å velge en mer egnet båt - typiske charterbåter har jo store åpne cockpiter og masse lufteluker, bimni osv.

 

Mer informasjon tror jeg du finner bl.a. i Holvigs "Langtur - en håndbok for seilere" og muligens på www.sorgenfri.com .

 

Jeg tror det stod en artikkel i en av de norske seilbladene om dette for et år eller to siden.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Det kan være en mulighet å kjøpe båt i Karibien, og så selge den igjen året etterpå. Men for mange er litt av poenget med en slik tur at man krysser AtlanterHAVET. De som snakker om å "seile over dammen" vet ikke hva de snakker om! Kryssing av et hav på egen kjøl er noe som mange har som et punkt på "Skal-gjøre-før-jeg-blir-...-år-gammel-liste". På min liste stårstod det bl.a. å ankomme Manhatten på egen kjøl. Se Statue of Liberty og Manhattan skyline stige ut av morgentåken - Ubeskrivelig!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Nei det har vi faktisk ikke gjort. Var inne på nettet å så om det var noen som leide ut båter der, men vi fant ingen...

 

Er det noen som har erfaring med å kjøpe båt der borte???

Eller noen som vet om noen bra sider på nettet, som selger/leier ut båter der...

<{POST_SNAPBACK}>

Vi i Båtmegler'n kan kanskje hjelpe deg med dette hvis du er interessert. Send meg en IM. Vi blir også å treffe på "Båter i sjøen" ved Sandvika i helga på stand F7 / F8

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...