Jump to content

Hvilket båtmerke er dette?


MarJue

Recommended Posts

Hei :) 

Jeg lurer på det enkle spørsmålet som viste seg å bli ganske vanskelig.. Hvilket båtmerke er dette?

Båten ble hentet i Risør i mai måned, fikk fortalt da at det var en Norman båt, men det er ikke en eneste Norman båt jeg har funnet som er lik.
Har søkt opp reg.nr, men der stod det bare merkenavn "annet". 

Takker for alle innspill :)

 

 

 

 

862_322815446.jpg.d90cadd4e50df4b00d7eec3cb4337952.jpg862_68174344.jpg.258668468f350aa854735ab3262c5357.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk :) Har vært innom det, finner flere som ligner, men mangler utseende til skroget.. Fribordet fra vannlinjen ved hekken er innovervendt, samt at skroget er helt slett(ikke noe fancy linjer osv).. Motorrommet har jeg heller ikke sett noen som har maken til. Båten bærer heller ikke noe preg av å være halvfabrikat og derfor sitter jeg igjen med følelsen av at det må være en båt fra fabrikk... :(
 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Enden på visa var at den er bygd på et verft i Omastrand, ikke så langt fra Bergen. Et verft med navn Fjellstrand ligger der, så kan nok hende det er noe fra dem. Ble bygget i to eksemplarer. Den andre hadde ikke dobbel frontrute såvidt jeg vet. Uansett moro å vite opphavet på doningen, joho! Bilder av nåværende stand vedlagt :) Liten video av oppussingen, går nå som ei kule: 

 

IMG_4984 3.JPG

IMG_4992 3.JPG

Link to post
Share on other sites

Tar av meg hatten jeg , og gratulerer ! Flott å se så supert gjennomført prosjekt , for noen pene og klassiske linjer den båten har. Håper dere får mange koselige og spennende timer på sjøen , det er vel fortjent !

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

Oi, det var tre hyggelige kommentarer! Tusen takk! Jeg er på ingen måte noe erfaren båtbygger, men har fått utbetalt mye bra erfaring når det kommer til alt fra glassfiber, strøm og motor.

Motor:
Satt en B20 med 270 drev i den. Batteriet hadde sprekt så vann og batterisyre hadde gjort sitt med motoren, løftet funka heller ikke. Fikk tak i en ganske fin B18 til en rimelig penge som ble satt inn. Fikk også has på et godt vedlikeholdt 250 drev /m løft, som ble lakkert i fabrikkfargen. Investerte i ny eksos manifold og albue, den som fulgte med var helt ferdig.
Sitter to Stromberg forgassere på nå, de er et hærk å få til å gå lavt nok på tomgang, så på sikt er ønsket en Weber.

Gjorde 21 knop i fjor, mer enn nok til det jeg brukern til :)

Selv om jeg ikke er noe glad i kaffe, så var målet at den skulle bli litt som en gentlemans racer, linjene er i allefall der :)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...