baot Startet 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2019 Hei! Jeg har nettopp hentet en Sting 475 pro med evinrude e-tec 30hk (totakter) som er ett år gammel. Jeg satte ut båten og kjørte ca en halv time i marsjfart før motoren nærmest bråstopper og går ned i lavt turtall (men fortsatt litt framdrift). Det kom også en del hvit røyk fra motoren. Jeg sjekket at det kommer vann ut fra kontrollstrålen, og at oljenivået var greit og dette var OK. Det gikk greit å kjøre videre i sakte fart men om jeg kjørte opp i plan gikk det bare et par minutter før den bråstoppet igjen. Jeg prøvde også å tilte motor helt ned og litt opp og det samme skjedde likevel. Min bestefar som jeg kjøpte den av mener det at jeg skulle kjørt den litt roligere i starten siden han har vinterkonservert den og den derfor er "full av olje". Han er litt surrete så jeg lurer på om det er noen der ute som kjenner til problemet? Visstnok er det slik at disse motorene skrur ned farten slik jeg opplevde dersom oljenivået blir kritisk lavt. Men det lyste ikke av varsellampene og det var olje i beholderen. All hjelp mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 (redigert) Med forbehold om at jeg ikke kan noe som helst om motorer (men eier en E-Tec), kan det virke som om det er problemer med kjøling. Om det er mulig på 30-hesteren ville jeg hentet ut en diagnoserapport fra motoren, den kan gi en pekepinn på hva som er galt. Se etter dritt i vanninntaket og forsøk å spyle gjennom kjølesystemet, gjengene i spyleporten skal være 3/4’’, så du kan skru i en gardenakobling. Bare ikke kjør fullt vanntrykk inn, bare nok til at det pipler ut. Redigert 13.Juni.2019 av HiWard (see edit history) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
dieselfan Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Dersom denne motoren ikke er kjøpt i næring er det vel garanti på den. Ville tatt kontakt med forhandler og ikke rørt en skrue med mindre du har betydelig mekanisk innsikt. Om du hadde hørt på bestefar og venta 2 nanosekunder før du ga bånn gass så kanskje den varer litt lenger. Det han ikke kan om æppær tar han nok igjen når det gjelder å få en ny eller gammel motor til å vike i morra også....rørete, tja, men neppe dom. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Hvit røyk er ofte vanndamp. Har du kjent på topp og blokk om den er for varm? Har du sjekket om du har fått vann tanken? Har filteret glassbunn så ser om det er vann der. Sitér dette innlegget Link to post
baot Svart 13.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 HiWard skrev for 3 timer siden: Med forbehold om at jeg ikke kan noe som helst om motorer (men eier en E-Tec), kan det virke som om det er problemer med kjøling. Om det er mulig på 30-hesteren ville jeg hentet ut en diagnoserapport fra motoren, den kan gi en pekepinn på hva som er galt. Se etter dritt i vanninntaket og forsøk å spyle gjennom kjølesystemet, gjengene i spyleporten skal være 3/4’’, så du kan skru i en gardenakobling. Bare ikke kjør fullt vanntrykk inn, bare nok til at det pipler ut. Takk! Jeg kjører vann gjennom som du foreslo nå. Det kommer vann ut ved det svarte dekselet i tillegg til en liten stråle til siden for dette. Men nå lurer jeg på: skal det svarte dekselet være der? Det som er festet med en skrue? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Ikke så lett å se på bildene, men det skal være et deksel der med åpninger, det er der kjølevannet til motoren trekkes inn. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Guest Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 (redigert) Ja det svarte dekselet skal være der. Men motoren din går i nødmodus av en eller annen grunn, det tar 2min å sjekke hvorfor, hvis du reiser til ett verksted med pc som har etec programvare Men hva har bestefar gjort for å vinterkonservere den ? Kjørt den i ferskvann og kjørt etec sitt eget vinterkonserverings program ? Redigert 13.Juni.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baot Svart 14.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Eika skrev for 15 timer siden: Ja det svarte dekselet skal være der. Men motoren din går i nødmodus av en eller annen grunn, det tar 2min å sjekke hvorfor, hvis du reiser til ett verksted med pc som har etec programvare Men hva har bestefar gjort for å vinterkonservere den ? Kjørt den i ferskvann og kjørt etec sitt eget vinterkonserverings program ? Ja han har kjørt vinterkonserveringsprogrammet, men han syntes det var "veldig komplisert" så det er mulig noe har blitt litt feil. Jeg snakket med verksted og de mener det ikke er kjølingen som er problemet, siden det jo kommer kontrollstråle. Problemet er ifølge de med oljesystemet, antagelig at det er litt luft i oljesystemet. Hvis jeg kjører gjennom vinterkonservering en gang til bør det rette problemet ? jeg skal prøve dette og melder fra om det funker! Sitér dette innlegget Link to post
baot Svart 15.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2019 Til info til eventuelle som opplever samme problemet med Evinrude E-Tec motorer: jeg har hørt fra naboen at han hadde samme problemet med denne motoren og at løsningen er å kjøre vinterkonserveringsprogrammet på nytt. Problemet er ifølge naboen at det er luft i oljesystemet, samme som verkstedet jeg ringte sa. Jeg har ikke rukket å gjøre dette selv ennå men mener det er ganske sikkert at dette er løsningen! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2019 Lukta det olje av den hvite røyken ? Foe meg høres det ut som vanndamp og det stemme vel ikke med luft i olja som resulterer i mindre olje tilført ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjølsøkk Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Hei, Fant dere ut hva som var galt med motor? Opplevde det samme her med min mors e-tec 30hk 2017. Tok det rolig ut av havna etter å hatt den å bakke mens vi gjorde klar båt og sånn. Når jeg dro den over 1500rpm og opp mot 2000rpm var det nykk og mistet motorkraft stegvis til den døde. Ventet ca 30 sek og startet den igjen. Mye hvit røyk ved oppstart. Problemet gjentok seg så på 1500rpm. Så på 1200rpm. Så på 1000rpm. Endte med å bakke oss tilbake til havna. Kjølestråle ok, ikke sammenhengende sprut som jeg er vant med på Yamaha 80hk jeg har, men det putrer ut vann. Motor har ikke vært brukt etter stor service i november. Hvor den også ble levert inn med ovennevnte feil beskriver. På forhånd takk til lett gjennomførbar retting 😂 Kan svært lite om motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.