Jump to content

"Årets båtprodukt", noe nytt som var overraskende bra?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Skal innrømme at det kjøpes en del "dill". Noe fungerer, noe går rett i søpla og noe finner en igjen i båten når en rydder, et par år etter. I år har jeg "oppdaget" et par smådingser: 

 

Første kandidat, fra Biltema. Elektrisk oppladbar luftpumpe til 200,-. Har kjøpt både 12V stempelkompressor, som jo er god på høyt trykk, men en lidelse å blåse opp "store ting" som feks gummibåten med. Å blåse opp gummijolla er stort sett 1001 pump med lite trykk, så noen få med trykk på slutten. Men denne pumpa blåser faktisk opp jolla på en lading. Dvs jeg pumper den hard til slutt med fotpumpa. 

 

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/luftmadrasser/elektrisk-oppladbar-luftpumpe-2000038430

 

Neste kandidat, fra sportsforretning, vintersesong. Noe så enkelt som Hockeytape. Sterk tekstiltape, som regel i hvitt eller sort. Ettersom jeg aldri har klart å finne igjen den gode elektrikertapen som tåler sol og vær i et par sesonger for sikring av splinter osv på seilbåten så prøvde jeg hockeytape. Og det fungerer helt knall, også til å tape rattet og en hel mengde andre ting. Men dårlig som elektrikertape da ;-) 

 

https://www.xxl.no/ccm-tape-cloth-20m-svart/p/1062899_2_style?gclid=Cj0KCQjw6IfoBRCiARIsAF6q06sdyKEsIQhEL5ONbaBgi3rlCH3MWdkpbE4kklI1TeVkZaLmDjPF68kaAi3uEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

 

Den virker, foreløpig i hvert fall, både sterk og slitesterk. Ikke håpløs å få vekk heller. 

Link to post
Share on other sites

Ang pumpe så gikk jeg til innkjøp av en bravo trykkluft pumpe, tilbud hos bestmarin for ca 2000,- for tiden. Der stiller du inn ønsket trykk, så blåser den volum etter støvsuger metoden først, og svitcher til kompressor for resten, og stopper på ønsket trykk. Takler dørken også. Så jolla blåser seg nå opp selv mens jeg finner frem årene og motoren.

 

Min går på 12v, så jeg monterte kontakt fremme i baugen, men finnes også med batteri (til en annen pris)..

 

Prisen er glemt etter noen ganske få runder med oppblåsing :-)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Erik skrev 28 minutter siden:

Ang pumpe så gikk jeg til innkjøp av en bravo trykkluft pumpe, tilbud hos bestmarin for ca 2000,- for tiden. Der stiller du inn ønsket trykk, så blåser den volum etter støvsuger metoden først, og svitcher til kompressor for resten, og stopper på ønsket trykk. Takler dørken også. Så jolla blåser seg nå opp selv mens jeg finner frem årene og motoren.

 

Min går på 12v, så jeg monterte kontakt fremme i baugen, men finnes også med batteri (til en annen pris)..

 

Prisen er glemt etter noen ganske få runder med oppblåsing :-)

 

BT pumpa flytter kun mye luft med lite motstand, støvsugermetoden som du nevner :-). Men det er i praksis 90-95% av jobben. Og at den er oppladbar på USB er kjekt. Lar den blåse i vei mens jeg fikser resten av dill. Så de siste pumpene med fotpumpa og ferdig. 

 

Blåser opp vår Achilles på 265 (LS-4), ink bunnen uten å gå tom for strøm. Pumpa kan også reverseres, men har ikke bruk for/prøvd det. 

---

Må ta ett lite forbehold iom at jolla vår er hypalon så er den "stiv" i duken og kollapser ikke på samme måte som PVC. Når jeg har brettet den ut så får den en god del fasong før jeg i det hele tatt begynner å pumpe. Jeg tror ikke det er innbilning at det var mer pumping med PVC jolla, så kan tenkes batterikapasiteten ikke duger på alle joller. Teoretisk kan en vel da koble på en powerbank en har til mobil/brett.... Uansett, mye for pengene og veldig praktisk ifht 1001 pump med manuell pumpe :-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Var på jakt etter et barometer til å ha i båten. Kjøpte en værstasjon hos Jula, som har barometer + temperatur + fuktighet + tid og kalender.

 

Fungerte utrolig bra og nøyaktig i forhold til prisen på 200,- 

 

Den har en innstilling for tidssone og den har "radiostyrt tid" men når jeg skulle stille den inn så måtte allikevel tidssonen settes til "0". (Prøvde først med +2 timer og da ble det feil.)

 

Kjøpte først en til båten, og så en til for å ha hjemme og i reserve, og begge fungerer helt OK.

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/hjemmeelektronikk/termometre-og-varstasjoner/varstasjoner/tradlos-varstasjon-943110/ 

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket, feks. hygrometeret?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Arne2 skrev 34 minutter siden:

 

Fungerte utrolig bra og nøyaktig i forhold til prisen på 200,- 

 

Artig, har den i båten selv og helt enig. Men grensesnittet med alle knappene på baksiden er... krevende syns jeg. 

 

Og så har det oppstått et problem. Kl 00:00 hver natt så går det av en alarm, og jeg har ikke funnet ut hvordan jeg slår den av. 

Link to post
Share on other sites

Barometeret er sjekker mot værdata på Internett. Verdiene treffer med høy grad av nøyaktighet. (1007 på "værmeldingen", 1007 på instrumentet)

 

Hygrometeret er kun sjekket mot to andre billige hygrometere. Det er nok ikke like nøyaktig, men de tre instrumentene ligger ganske nært hverandre, men ikke så nøyaktig som barometeret. (Avvik mellom instrumentene størelsesorden 5-10%)

 

På temperatur så er de 3 "instrumentene" like med hverandre innenfor en brøkdel av en grad.

 

Var egentlig bare på jakt etter barometer og det fungerer meget bra.

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Pinkvin said:

Artig, har den i båten selv og helt enig. Men grensesnittet med alle knappene på baksiden er... krevende syns jeg. 

 

Og så har det oppstått et problem. Kl 00:00 hver natt så går det av en alarm, og jeg har ikke funnet ut hvordan jeg slår den av. 

 

Jeg viste ikke at den hadde en alarm. Skal forsøke å kikke inn på det.

 

Var selv noe plaget av at jeg stilte inn klokken riktig og når jeg hadde ventet litt så hadde den stilt seg inn 2 timer fram. Når jeg så hadde limt fast instrumentet på båtskottet, så var det å demontere for å komme til på baksiden. Fikk så satt tidssone til "0" og da ble det (merkelig nok) riktig. 

 

Edit:

 

Kikket litt og tror jeg fant løsningen:
 

"Aktivering och avaktivering av dagligt larm • Tryck på nedknappen för att aktivera och avaktivera larm: - Tryck en gång: larm 1 aktiveras - Tryck två gånger: larm 2 aktiveras - Tryck tre gånger: båda larmen aktiveras - Tryck fyra gånger: båda larmen avaktiveras"

 

https://www.jula.no/globalassets/catalog/productdocuments/manual/943110_se-no-pl-en.pdf

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev On 13.6.2019 at 17.04:

Første kandidat, fra Biltema. Elektrisk oppladbar luftpumpe til 200,-. Har kjøpt både 12V stempelkompressor, som jo er god på høyt trykk, men en lidelse å blåse opp "store ting" som feks gummibåten med. Å blåse opp gummijolla er stort sett 1001 pump med lite trykk, så noen få med trykk på slutten. Men denne pumpa blåser faktisk opp jolla på en lading. Dvs jeg pumper den hard til slutt med fotpumpa. 

 

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/luftmadrasser/elektrisk-oppladbar-luftpumpe-2000038430

 

Duger denne til å pumpe opp fendere med?

 

Link to post
Share on other sites

OK, jeg melder meg på:

Kjøpte en «Hook and Moor» på båtmessa i Gøteborg i lett bris (den som ikke er på beaufort skala). Har vist seg å være et produkt som holder hva det lover. Bare det at den kan bli 3 meter lang har gjort at jeg har kunnet bruke den til fler ting enn den nok var tiltenkt, som f. eks å hente en flaggline på villspor fra oppunder salingshornet o.l. 

Derutover fungerer mekanismen faktisk. Og, den bærer ikke tegn til tæring eller annen slitasje etter å ha stått ute i 2 år..  stiv pris? Ja. Men, den fungerer imotsetning til annet ræl man har kjøpt...

 Her en link til en video:

 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en slik Hook & Moor som jeg fikk i gave av gode båtvenner etter amputasjonen. Jeg har imidlertid ikke brukt den så mye da det viset seg at jeg klarte meg fint som amputert skipper på en Nidelv 24. 

 

Men på den nye Tresfjord 29 som jeg har nå har jeg allerede fått god nytte av den, og jeg tror den kommer til å bli mye mer brukt nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...