Jump to content

Bruke ekstra filter på diesel fra gammel tank?

Knallipadden

Recommended Posts

Jeg har to diesel tanker i båten min hvor den ene er koblet ut pga luft lekkasje i koblingen. Jeg har lyst til å benytte meg av den andre tanken men tenker det kanskje kan være litt grums i den siden den ikke har blitt brukt på noen år. Kan jeg eventuelt koble inn et ekstra fint filter før grov filteret slik at jeg har et fint filter, et grovt filter og det vanlige fin-filteret på motoren for å unngå at eventuelle ulumskheter tetter diesel tilførselen? Tanken er å bruke opp all dieselen i tanken for å kunne inspisere tanken når den er tom. Hvis fin filteret før grovfilteret går tett er det ikke verre enn å bytte over til tank 1 igjen. 

Kjøp noen vindunker på europris.

Pump diesel over på disse (og la stå i ro et par dager).

Vask tank (tørk godt med noen filler/gammelt laken etc.)

Tøm diesel tilbake. Bruk hevert. Ikke sug fra bunn, men la litt være igjen i dunkene.

Da har du plutselig rein tank, og rein diesel.

Jeg lot diesel gå i «kjølen»Pumpet den opp i 3 vindunker , lot dunkene stå i ro noen dager, og pumpet ren diesel i nye dunker. Og ikke alt selvfølgelig.Møkka lå igjen på bunnen, enkelt og greit. Og vasket selvfølgelig opp etterpå og strødde på kanel. Lukta bakeri etterpå.

Kjør på slik du har tenkt. Får jo "forfilter" helt ned i 2 Micron, så da vet du med sikkerhet hvilket filter som går tett.  Eventuelt kan du filtrere dieselen og pumpe den over i noe annet. Så slipper du å vente på at grumset skal legge seg i bunnen av det midlertidige lagringsmediet. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...