none Startet 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2019 (redigert) Jeg er på jakt etter olje SAE 30 HD kvalitet til min FM- motor8-12 HK med vridbar propell . Blir forvirret - olje .. Kan olje 5W- 30 full syntetisk brukes?? kan denne oljen brukes? Se bildet Redigert 14.Juni.2019 av none (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 (redigert) Burde gå fint ...disse gode gamle motorene er i utgangspunktet ikke produsert for syntetisk olje men mineralolje Korrigert : se innlegg fra Hulda under her Redigert 14.Juni.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Hulda Svart 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Hvis du ikke får tak i SAE 30, bør du bruke 15W- 40. Denne motoren er ikke sikkert vil reagere bra på synteisk/halvsyntetisk olje. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 I den forbindelse: mitt gear skal ha SAE 30 olje. Ville det være noe galt i å bruke denne?: https://www.biltema.no/fritid/hage/hagemaskiner/tilbehor-til-hagemaskiner/gressklipperolje-sae-30-2000030145 Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Bårdp Svart 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Den olja vil sikkert fungere utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Du må absolutt ikke bruke en syntetisk 5/30 hvis det er singelgrad 30 mineral som er anbefalt. Både bestmarin og watski har sae 30 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 seilfred skrev 1 time siden: I den forbindelse: mitt gear skal ha SAE 30 olje. Ville det være noe galt i å bruke denne?: https://www.biltema.no/fritid/hage/hagemaskiner/tilbehor-til-hagemaskiner/gressklipperolje-sae-30-2000030145 Den kjører. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 (redigert) Mekonomen har Castrol SAE30 på 4 l blikkanner Hulda skrev for 13 timer siden: Hvis du ikke får tak i SAE 30, bør du bruke 15W- 40. I praksis har disse eldre FM motorene voldsomt overdimensjonerte ramme og rådelager med veldig lite belastning så om man velger singel grad eller en tykk multigrad mineral olje spiller det ingen som helst rolle. Ser mange motor fabrikanter som back in the days anbefalte SAE30 olje i dag anbefaler heller å bruke en multigrad 15w/40. I marine verden kan VP og Sleipner være eksempler på nettopp dette. 5w/30 ville jeg ikke ha brukt selv om viskositeten er teoretisk lik ved 100 grader er den nok i praksis endel tynnere i de tempratur områdene FM motoren til TS opererer under. Redigert 14.Juni.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vantro Svart 15.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2019 Støtter 15w40. I hine hårde dager (rundt 19pil&bue) hadde jeg glede av å vokse opp med en fabrikknyoverhalt 4 hk FM. Om minnet ikke lurer meg så mener jeg den var laget omkring 60 tallet en plass. Hadde den båten i nær ti år og motoren var som et sveitsisk urverk (et sånt som er bygget med slegge hos en sveitsisk grovsmed). Fantastisk maskin, aldri et feilslag, aldri no tull, den bare gikk og gikk. Aldri opplevd maken til motor i ettertid. Den motoren gikk både på 10w30 og 15w40, men husker godt at den koste seg best på 15w40. Kunne kjenne, føle og høre forskjell i motor og skrog på den gamle tresneka, men sånt må nok oppleves for at en skal forstå det helt ut (det var tider det, -gode minner kjenner jeg). Husker vår hadde vekesmøring, og der gikk det også 15w40. Motoren fikk ikke annet enn oljestell og ren bensin i mitt eie på de årene (og litt vask/kosmetikk). Makaløs maskin, -kjenner enda anger etter å ha solgt båten og motoren til en (sensurert) som bruke to år på rasere den fullstendig. Sitér dette innlegget Link to post
none Svart 17.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Da er 15W/40 mineralske olje kjøpt. Takk for alle som har gitt gode råd! Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann22FM2S Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Hei, har Idag akkurat blitt ferdig med 100 timers mekking på S-2 FM motor og stilt meg alle spørsmålene og ett av de har du også. olje SAE 30 HD letet jeg opp at du får hos volvoline, men den du har til hage klipperen fra Biltema er den jeg kjøpte, 4 pakker av 1,4 L. Går 4,5 L på motoren. Det aller viktigste er å bruke mineral olje, ikke syntetisk eller halvsyntetisk. Mine råder til stemplene var ganske tight så fint med tynn olje... selve HD står for High duty, og trur det var mer at den var ren fra en kilde og kvalitets olje som ikke gasset/ dekomponerte så kunne brukes hydraulisk etc. Jeg ville gått for den. Jeg kjøpte for veteranbiler på bilextra det var SAE 30 som bruksanvisningen sier. /mvh en lykkelig sjøsetter Idag! Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 De bruksanvisningene man ofte henviser til er skrevet lenge før man hadde moderne multigrad motoroljer. Marna anbefaler 10W-30 Mineral på sine motorer. Jeg bruker Biltema 10W-30 på min MB10A, og den er lykkelig. Skal vurdere å prøve 15W-40 neste gang jeg skifter. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.