Jump to content

SAE 30 olje HD kvalitet til FM motor

none

Recommended Posts

Mekonomen har Castrol SAE30 på 4 l blikkanner 

Hulda skrev for 13 timer siden:

Hvis du ikke får tak i SAE 30, bør du bruke 15W- 40.

I praksis har disse eldre FM motorene voldsomt overdimensjonerte ramme og rådelager med veldig lite belastning så om man velger singel grad eller en tykk multigrad mineral olje  spiller det ingen som helst rolle.
Ser mange motor fabrikanter som back in the days anbefalte SAE30 olje i dag anbefaler heller å bruke en multigrad 15w/40.
I marine verden kan VP og Sleipner være eksempler på nettopp dette.

5w/30 ville jeg ikke ha brukt selv om viskositeten er teoretisk lik ved 100 grader er den nok i praksis endel tynnere i de tempratur områdene FM motoren til TS opererer under.  

Redigert av pipe (see edit history)

Støtter 15w40. I hine hårde dager (rundt 19pil&bue) hadde jeg glede av å vokse opp med en fabrikknyoverhalt 4 hk FM. Om minnet ikke lurer meg så mener jeg den var laget omkring 60 tallet en plass. Hadde den båten i nær ti år og motoren var som et sveitsisk urverk (et sånt som er bygget med slegge hos en sveitsisk grovsmed). Fantastisk maskin, aldri et feilslag, aldri no tull, den bare gikk og gikk. Aldri opplevd maken til motor i ettertid. Den motoren gikk både på 10w30 og 15w40, men husker godt at den koste seg best på 15w40. Kunne kjenne, føle og høre forskjell i motor og skrog på den gamle tresneka, men sånt må nok oppleves for at en skal forstå det helt ut (det var tider det, -gode minner kjenner jeg).

Husker vår hadde vekesmøring, og der gikk det også 15w40. Motoren fikk ikke annet enn oljestell og ren bensin i mitt eie på de årene (og litt vask/kosmetikk). Makaløs maskin, -kjenner enda anger etter å ha solgt båten og motoren til en (sensurert) som bruke to år på rasere den fullstendig.

• 1 år senere...

Hei,

har Idag akkurat blitt ferdig med 100 timers mekking på S-2 FM motor og stilt meg alle spørsmålene og ett av de har du også.

olje SAE 30 HD letet jeg opp at du får hos volvoline, men den du har til hage klipperen fra Biltema er den jeg kjøpte, 4 pakker av 1,4 L. Går 4,5 L på motoren. Det aller viktigste er å bruke mineral olje, ikke syntetisk eller halvsyntetisk. Mine råder til stemplene var ganske tight så fint med tynn olje... selve HD står for High duty, og trur det var mer at den var ren fra en kilde og kvalitets olje som ikke gasset/ dekomponerte så kunne brukes hydraulisk etc. Jeg ville gått for den. Jeg kjøpte for veteranbiler på bilextra det var SAE 30 som bruksanvisningen sier.

/mvh 

en lykkelig sjøsetter Idag! 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...