Jump to content

Vann i speilen.


jonol

Recommended Posts

Har løftet motoren av båten for å skifte både styring og den utvendige plata på speilen. Det viser seg da at der er mye vann i den plata som er innstøpt i speilen. Når jeg trykker på speilen tyter der vann ut gjennom dreneringshullet fra brønnen. Noe av vannet kan vel dreneres ut ved å bore noen små hull nederst utvendig. Men, hvor "farlig" er egentlig dette ?. Hva bør/kan gjøres ?. Hva mener dere om dette ?.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Still deg i rekken av båteiere som har fått båten ødelagt av innlaminert treverk.

 

Dersom det tyter ut når du trykker på speilen, har den innlaminerte plata sluppet fra laminatet og det er ingen vei utenom å reparere hele speilen. Det vil si at plata inne i, som nå er på god vei til å råtne, må byttes ut. Hansvik er en av få gjenværende båtfabrikker som sprøytestøper og bare laminatet i speilen har ikke styrke nok til å ta opp krafta fra motoren.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis er akterspeilet forsterket med sponplate som på ingen måte er vannfast. Siden vannet pipler ut er sannsynligvis platen i ferd med å gå i oppløsning, noe som kan bety at speilet ditt er alvorlig svekket. Som Krapyl sier må speilet åpnes og platen fjernes. Jeg er litt usikker på hvordan du skal gå videre - ny plate må du i alle fall ha, kanskje vannfast kryssfiner er tingen? (Du får sikkert ekspertkommentarer etterhvert) Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Siden jeg bygger båt i kryssfiner og glassfiber/epoxy kan nå jeg si hva jeg har gjort (og skal gjøre) med akterspeilet:

 

Har laminert sammen flere lag med kryssfiner, har brukt vanlig furufiner, den er sterk og limt med vannfast lim fra fabrikk. (Sjekk at limen som er brukt virkelig er vannfast, såkalt WBP.)

 

Utpå her jeg lagt glassfiberduk mettet med Epoxy, dermed blir denne vantett og forhindrer at vann trenger inn til trevirket. Epoxy er mye mer tett en f.eks. polyester, som lekker som en sil til sammenligning.

 

Skal snart til å montere motor. Den benytter 12mm bolter. Har derfor borret opp 16 mm hull til motorboltene. I disse hullene setter jeg inn plastrør (installasjonsstypen) som har en yttre diameter på 16mm og indre diameter på 12mm. Fyller hullene først med ufortynnet Epoxy slik at jeg er rimelig sikker på at det blir tett og at det ikke kan komme fuktighet inn i treet. Deretter fyller jeg på med Epoxy innblandet fyllstoff for å få Epoxy lim og så setter jeg inn rørene slik at jeg er sikker på at hulerommet mellom rørene og treet er fylt med Epoxylim. Har tenkt å plugge noe i endene på rørene slik at de ikke fylles med lim. Etterpå pusser/sliper jeg rørendene jevnt med speilet og smører på mere Epoyxy for å være helt sikker på at det blir tett. Deretter kan motoren monteres.

Link to post
Share on other sites

Nei dette var da ille, men takk for svar. Det ble en fin soldag idag, så jeg sjekket litt nærmere. Plata er nok av 10mm kryssfiner med respatex og av samme type som den som lå utenpå speilen og som ellers er brukt i innredningen.

 

Speilen består av et ytre plastlaminat, ca. 10mm tykt, så den omtalte plata og til slutt 5mm laminat på innsiden. Motorbrønnen som er støpt i et med overbygg, utgjør 5 mm ekstra ned til underkant av dreneringhull. Den innstøpte plata har samme bredde som brønnen. Den går altså ikke ut til sidene, men går helt ned til båtbunn. I tillegg ligger dørken an mot speilen litt under motorbrakett.

 

Jeg satte skruetvinger over speilen og klemte til, men det kom bare noen få dråper ut av dreneringshullet. Ingenting fra boltehullene. Jeg tror derfor ikke ståa er så alvorlig som først antatt, og siden jeg må ha ny utvendig plate, kan jeg jo legge på en skikkelig kraftig plate. 20-25mm epoxybehandlet kryssfiner etter ok67 metoden eller kanskje 10-12mm aluminium ?.

 

Hva med å forsøke å drenere ut det vannet som er i plata og så fylle tyntflytende impregnering inn istedet ?.

Redigert av jonol (see edit history)

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Ja, blir jo litt forskjell. Men det er jo en del krefter i sving på en 75hk påhenger også! Ville nok uansett gjort noe med dette. Dersom det er lett å komme til fra innsiden, tror eg eg hadde brukt vinkelsliperen og kuttet vekk laminatet på innsiden. Dersom treplaten er løsnet fra laminatet, kan dette da tas rett ut. Deretter ville eg tørket det noen uker med skikkelig varme, før eg laminerte inn en passelig divinycellplate. Denne tar ikke til seg vann, og fester bedre til polyester.

Link to post
Share on other sites

10mm plate i speilen synes eg var tynt. Har selv 120mm kryssfinerplate.

<{POST_SNAPBACK}>

120mm=12cm Det høres veldig voldsomt ut uten at jeg har noe greie på plastbåter. På min båt ligger det dobbelt lag med 20mm eik plank lagt med overlapp. Da drevet skulle monteres ble dette or lite sli at jeg hellimte en 15mm kryssfinerplate på innsiden før hulltaking slik at jeg totalt er oppe i 65mm. Er det jeg som er kraftig underdimensjonert eller er du kraftig overdimensjonert.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

120mm=12cm Det høres veldig voldsomt ut uten at jeg har noe greie på plastbåter. På min båt ligger det dobbelt lag med 20mm eik plank lagt med overlapp. Da drevet skulle monteres ble dette or lite sli at jeg hellimte en 15mm kryssfinerplate på innsiden før hulltaking slik at jeg totalt er oppe i 65mm. Er det jeg som er kraftig underdimensjonert eller er du kraftig overdimensjonert.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror nok at det er halcoen som er overdimensjonert, ja. Må si eg fikk litt sjkk da eg så hvor tykk den var. Ser også føre meg at eg vil få litt problemer når eg skal montere eksosutløp til varmer, og støtter til badeplattform.

Link to post
Share on other sites

(Sjekk at limen som er brukt virkelig er vannfast, såkalt WBP.)

 

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel den kvaliteten som heter boilfast, og som er det eneste som er nogenlunde vannfast.

 

 

Epoxy er mye mer tett en f.eks. polyester, som lekker som en sil til sammenligning.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Unyansert. Som å si at maling er blå.

Ortopolyester slipper litt vann igjennom over tid, mens isopolyester er nesten på høyde med epoxy.

På den andre siden har man det faktum at glassfiber beregnet til polyester har bonding agent som gjør at polyesteren binder til fibrene. Det har ikke glassfiber for epoxy. Der må man sørge for at alle fibre er pakket inn i epoxy, og det er svært vanskelig, om ikke umulig uten bruk av bag.

Det er ikke bare problemet med inntrenging av vann som gjør treverk til et særs dårlig egnet kjernemateriale. Veden inneholder vann, 5-7%, før den blir innlaminert. Det er ikke uten grunn at det skrives side opp og side ned her på forumet og andre om råtne dørker og råtne akterspeil.

En båt med innlaminert treverk blir skjelden eldre enn 25-30 år, mens en uten kan bli så gammel som helst.

Det fuskes også mye med montasje. Jeg var i sommer vitne til at et såkalt "båtverksted" på en svært populær sommerøy her nede monterte motor på en helt ny båt. Motor ble justert inn, og det ble boret hull gjennom laminat og ved og bolter ble satt i uten å gjøre forsøk på å remse hullene. Kun en klatt Sika på hullene som ble liggende under vann. Oljetank ble montert med karosseriskruer rett ned i dørk gjennom laminat og ved.

Den nybakte båteieren sto uvitende som vitne til at "møkkanikkerene" avsa dødsdom over båten hans.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville sagd ut rundt bolthullene med hullsag , og se hvilken tilstand kryssfineren er rundt hullene. Dersom det ser nogenlunde ok ut kunne jeg f.eks benyttet ok67's metode med å støpe inn rør for bolthullene.

Dersom plata hadde sett helt for jæ#¤% ut så hadde det nok blitt vinterprosjekt med fjerning av den gamle plata.

 

Har ellers sett denne metoden anbefalt på nye båter, bor opp med stor bor , plast i med epoxysparkel e.l. og bor deretter opp med riktig dimensjon , sånn at kryssfineren ikke blir liggende åpen for vanninntrenging.

 

Ser også at Divinycell er nevnt lengre opp her , er den gunstig å bruke i et akterspeil da? Vil ikke den kunne kollapse når man bolter motoren fast i akterspeilet?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Åffer støpe inn rør til boltene ? Er det ikke bedre å bruke hullsag, og dermed lage et STORT hull, forsenke dette i passende radius, og deretter støpe igjen hele greia med f.eks EPOXY. Deretter kan man bore passende hull i "epoxyproppen" til boltene..

 

Eller ??

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det bør gå bra det også. Så lange man passer på at man borer kun i Epoxyen og ikke kommer lit skjevt ut og kommer borti treverket også.....

 

Har forøvrig akkurat limt på en vannfast kryssfinerplate på hekken som motoren skal ligge an mot. Satte da samtidig inn plastrør i boltehullene til motoren. (Må se å få tatt noen flere bilder snart.)

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser også at Divinycell er nevnt lengre opp her , er den gunstig å bruke i et akterspeil da? Vil ikke den kunne kollapse når man bolter motoren fast i akterspeilet?

<{POST_SNAPBACK}>

Mange måter.

 

En er å fase ned til singlelaminat der bolten skal igjennom og så laminere opp til dobbelt tykkelse før hull bores. En annen er å bore med hullsag gjennom et laminat og kjernelaterialet og så fylle hullet med glassfibersparkel før boring av hull.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...