Crokk Startet 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2019 Hva er definisjonen på "hyttebåt" ? Jeg har en 15 fot med lite dekk foran og frontrute og vanlige sideturer som skrår bakover...ikke kjøkken..ikke do..ikke etablerte soveplasser..under det lille dekket er bare tomt lite rom...ingen luker...ikke noe tak...8 hk påhenger og heldekkende kalesje (fra toppen på frontruta) som jeg kan slå opp og ned.. Er dette en hyttebåt eller landstedbåt ? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 15.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2019 landstedbåt Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2019 Spørs hva en legger i uttrykket. Ser at det har blitt vanlig å bruke hyttebåt om båt en har på hytta, ikke båt som brukes som hytte. Om du har båten på hytta, da har du hyttebåt, men det er ikke det samme som at det er en hyttebåt.. En hyttebåt kan være alt fra rib på 40+fot til ei seiljolle. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 15.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2019 2 hours ago, Arne Henriksen said: landstedbåt Her er Store Norske Leksikon enig: Quote Hyttebåten er oftest en deplasementbåt med grunnfasong av snekka, og med ca. halve lengden overbygd og innredet for ferieopphold for 2–6 personer. Fra 1920–årene kom også plattgatteren, tverr og forholdsvis flatbunnet akter, som tillot større fart ved hel eller delvis planing. Hyttebåter finnes i mange fasonger, med lengde 6–12 m. Farten er gjerne i området 6–10 knop, og fremdrift skjer med innenbordsmotor på 10–100 hk. https://snl.no/båt Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2019 Fik du ikke svar fra forumets advokat mht at hva du har ikke er en "hyttebåt"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Komodo Svart 15.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2019 Arne2 skrev 41 minutter siden: Her er Store Norske Leksikon enig: https://snl.no/båt Den definisjonen der må være rimelig utdatert. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Crokk Svart 15.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2019 Hei alle ! Tusen takk..ja, jeg fikk et utmerket svar fra advokaten her. Jeg ville bare lodde hva "en vanlig" båtmann mente om begrepet...det er jo - av og til - slik at menigmann oppfatning går på tvers av fagjuristens tolkninger og begrep... Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 15.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2019 (redigert) Det kan vel se ut som de utvikler seg med tiden som alt annet. I 1950-1970 så så de slik ut: https://no.wikipedia.org/wiki/Oslojolle Og i 2019 så ser de slik ut: https://www.dagbladet.no/tema/to-populaere-hyttebater-til-300000-kroner/71062978 Det har vel skjedd litt variasjon og utvikling på veien fram. Hva sa ellers advokaten? Redigert 15.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2019 Arne2 skrev 2 minutter siden: Hva sa ellers advokaten? Det kan du vel lese selv? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2019 En 40 fots rib vil jeg påstå er en helt kurant hyttebåt, for noen. Eller.... Ja, hva som helst noen måtte finne brukbart som hyttebåt. Men definert juridisk i en tinglysning fra 19xx så må en se på den tidens "norm". Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 15.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2019 18 minutes ago, Lars H. said: Det kan du vel lese selv? Se der ja, advokaten uttaler seg vel nærmest som en advokat, det vil si at det blir tolket inn en juridisk betydning av et begrep eller ord "hyttebåt" ut i fra bruken av ordet i en bestemt juridisk kontekst. I en annen sammenheng eller kontekst så ville nok ordet kunne ha en annen betydning. "Hva er den generelle språklige fortståelsen av ordet "hyttebåt" og "hva er den juridiske forståelsen av ordet i en bestemt juridisk sammenheng", det blir sånn sett, korrekt nok to forskjellige spørsmål. At advokaten tolker inn en bestemt betydning ut i fra en bestemt juridisk kontekst, det betyr ikke at dette er den alminnelige språklige forståelsen av ordet. Når det gjelder den generelle språklige forståelsen av dette ordet, så kan det se ut som om det brukes på forskjellige måter, med forskjellig innhold. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 15.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2019 Jeg synes det handler om å holde på språket, og ikke begynne med en masse unødvendige nyord. Landstedsbåt er godt innarbeidet, finnes som kategori på Finn og er noe de aller fleste fortår hva er for noe. "Hyttebåt" blir da noe langt mindre tydelig. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 15.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2019 Det er jeg enig i, og min første assosiasjon det var at "hyttebåt" det er "hytte på sjøen". Når man googler så finner man at ordet nå også brukes om "en båt som man bruker på hytta". Det grunnleggende prinsippet i tolkning av avtaletekster, det er jo å finne fram til "hva var det egentlig partene ble enige om". Hvis ordene har fått en ny betydning i ettertid, så endrer ikke det avtalens innhold. https://snl.no/tolkning_-_jus Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 (redigert) Min umiddelbare forståelse av ordet 'hyttebåt' er en overbygget fritidsbåt med hytte/kahytt/kabin. Et slikt overbygg kan – men trenger ikke – ha overnattingsmuligheter. Yngre personer ser ut til å bruke ordet for det motsatte, nemlig en åpen dagsturbåt som brukes i forbindelse med en fritidsbolig. Etter denne definisjonen vil det kanskje være meningsfylt å bruke begrepet 'hjemmebåt' for båter som brukes i forbindelse med bolig? Kanskje 'hyttebåt' kan defineres som åpen båt uten hytte som brukes ved hytte, og 'hjemmebåt' er lukket båt med hytte som brukes ved bolig? Marin terminologi er ikke enkelt. Redigert 16.Juni.2019 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Her var det forbausende mange meninger. Betydningen av "hyttebåt" har sikkert forandret seg gjennom tidene, men betydningen i dag er en mindre, ofte åpen båt, som hører til på hytten. Å kalle en cabincruiser for hyttebåt blir helt feil, da vet vi ikke hva du mener. Kanskje en forveksling med uttrykket "hytte på sjøen" som er en større båt, beregnet for overnatting, og gjerne med hyttelignende fasiliteter. Vær oppmerksom på at definisjoner i leksikon ofte er gamle og ikke lenger treffer 100 %. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.