Jump to content

Hjelp til vurdering av skade på skrog


HiWard

Recommended Posts

Det finnes to typer båtfører sies det; de som har gått på grunn og de som skal gå på grunn... Jeg ble en av de førstnevnte for en måneds tid siden :worry: Det hele var dog ganske udramatisk. Jeg havnet midt i en barneregatta ved Ulvøya og ble så fokusert på å ikke kjøre på dem at jeg ikke fulgte med på dybden på kartet. Plutselig hørt jeg en skrapelyd og ydmykelsen var et faktum. Jeg hadde ekstremt lav fart da det skjedde og vi kom oss løs ved å flytte mannskap over på andre siden av båten og dyttet oss løs med båtshaken. Men nok om det. Jeg er så heldig å ha en kollega med en undervannsdrone. I går var vi under skroget en tur for å inspisere skaden og jeg håper at noen her med litt mer peiling enn meg kan ta en titt på disse bildene og vurdere om båten må på land for å repareres, eller om dette kan være til sesongen er over og båten uansett skal på land. Båten flyter åpenbart forstatt og jeg har ikke lagt merke til noen endring i toppfart eller manøvrerbarhet.

 

Vedlagt er en del stillbilder fra en lengre video. Vannet er grumsete, men jeg håper det lar seg gjøre å vurdere omfanget av skaden. Skadeområdet strekker seg fram midskips til akter på babord side i området mellom kjølen og vannlinja. Skroget er hvitt med grått bunnstoff.dmg_front.png.dcb5df0007a56db016df35a0fb6bf633.pngdmg_mid.png.87db0e34ea3e0927124fb0501f4c8498.pngdmg_aft.png.d0543d9660ce8a7b9fff53ebadc2fb70.pngdmg1.png.05a15806aa3d28ac6ad2232bd1bf4463.pngdmg2.png.716fb7a7261d9c640eb6095bfab20875.pngdmg3.png.2fe9b21184a598fb9c87e62d6029fed9.pngdmg4.png.83f95c6376d01fbd5926b48aff7666b2.png

 

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Jeg synes det kan se ut som om det har skrapet seg gjennom primer-sjiktet og inn til gelcoaten. Ingen katastrofe, men jeg hadde nok ofret noen dager og tatt båten på land for å legge ny primer og nytt bunnstoff i skadeområdet.

 

Som sagt: Tror ikke dette er noe du gjøre, men jeg hadde nok hatt mer fred i sjelen resten av sommeren hvis jeg visste at skaden var skikkelig fikset.

Link to post
Solseng skrev 3 minutter siden:

Som sagt: Tror ikke dette er noe du gjøre, men jeg hadde nok hatt mer fred i sjelen resten av sommeren hvis jeg visste at skaden var skikkelig fikset.

Stor fan av sjelefred da... spørsmålet er jo også om jeg bør melde skaden til forsikringsselskapet i tilfelle det er mer omfattende enn det kan se ut til akkurat nå.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

I utgangspunktet skulle det ikke være en dyr skade og kan sikkert utbedres på egenhånd. Uansett ville jeg dratt båten opp for inspeksjon og kanskje fått en vurdering av kyndige.

 

For meg ser det ut som om det er skrapet bort litt epoxyprimeren, og gelcoaten vil da trekke litt fuktighet. Jeg skal ikke påstå å vite hva som er beste praksis her. Noen vil kankje mene at man ikke skal legge nytt lag med epoxyprimer siden man da risikerer å forsegle fuktigheten inne i gelcoaten. Jeg er usikker på hva jeg ville gjort i et slikt tilfelle, men kyndige folk vil nok kunne komme med fornuftige råd hvis båten tas på land og kan inspiseres.

 

Det sagt: Hvis slike skader hadde vært veldig farlige, så hadde vel 1/3 av den norske fritidsbåtflåten allerede ligget på sjøbunnen. Handler vel mest om hvor pertentlig man ønsker å være i forhold til båten.:smiley:

Link to post

Da kan det jo tenkes at jeg kan la dette være til høsten, la skroget tørke til neste sesong og få skaden utbedret før den går på vannet i 2020. Håper flere kyndige her kan gjøre noen forsiktige vurderinger basert på bilder og video før jeg eventuelt tar den opp. 

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Jeg har min 550 på henger og tar den opp hver gang uansett, men om noe, hadde jeg nok tatt den opp og bare primet og stoffet kjapt over.

Det er jo gjort på etpar korte dager på henger.

Fuktigheten du evt. har fått i plasten er ikke noe problem, disse har ikke topcoat på innsiden.

Er det dype riper kan du sparkle med litt gelcoatsparkel, men det er igrunn bare kosmetisk under der.

Som Solseng sier er dette bare overfladisk, og gikk det i 'svømmefart' er  i hvertfall ikke dette noe jeg hadde brydd forsikringsselskapet med! :)

Redigert av Kaptein Plast (see edit history)
Link to post
Kaptein Plast skrev for 14 timer siden:

Er det dype riper kan du sparkle med litt gelcoatsparkel, men det er igrunn bare kosmetisk under der.

Som Solseng sier er dette bare overfladisk, og gikk det i 'svømmefart' er  i hvertfall ikke dette noe jeg hadde brydd forsikringsselskapet med! :)

Vil da eventuelt noe slikt kunne brukes? https://www.westsystem.no/p/19100/gelcoat-sparkel-i-tube Jeg er helt grønn på dette, men er interessert i å lære av mine feil, så jeg vil gjerne prøve å reparere dette på egenhånd. Hva er en god primer å bruke etter sparkling?

 

Jeg kommer nok ikke til å ta dette før sesongen er over. Jeg har ikke henger og marinaen skal ha 1200kr for løft og utsett pluss et foreløpig ukjent beløp i leie for å stå på bukk. Slik er det å være båteier i tettbygde strøk.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
HiWard skrev for 5 timer siden:

Vil da eventuelt noe slikt kunne brukes? https://www.westsystem.no/p/19100/gelcoat-sparkel-i-tube Jeg er helt grønn på dette,

 

 

Når du har gelcoatskader under båten, og derved ikke er avhengig av en spesiell farge, får du like god gelcoatsparkel på Biltema til en langt hyggeligere pris.

 

 

Gelcoatsparkel.PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post

1200 for løft, ja.. Er ikke et ennet medlem i nærheten av deg du kan låne en henger av en helg? Kjapt opp på en slipp med denne, men som du er inne på, er det sikkert greit å vente til høsten, er jo bare å dra av litt som gror inne på en strand innimellom! :)

Ja, har akkurat sparklet etpar hull med den Biltemasparkelen, den er helt grei! Igrunn overrasket over marinestuffet til Biltema, det meste holder høy kvalitet.

Link to post

Jeg ville ha glemt hele greia frem til høsten. Da skraper du rent rundt skaden og lar det tørke en stund. Så pussing og et par strøk epoxyprimer og til sist et strøk bunnstoff. Noen små riper under vannlinjen betyr ingen verdens ting.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Syns dere er tøffe som gir råd, basert på disse bildene om å bare vente til høsten. Var det ikke peqoid som fikk en større stukturell skade i 4 knop? Nå kan jeg heller ikke tenke meg at det er skader å bekymre seg over her, men for sikkerhets skyld hadde jeg løftet. Hva sier et forsikringsselskap om man får følgeskader i ettertid?

Link to post
JRK skrev 29 minutter siden:

Syns dere er tøffe som gir råd, basert på disse bildene om å bare vente til høsten.

 

Mulig det. Jeg kan bare svare for hva jeg hadde gjort. Men om man er usikker, tar man heller opp en gang for mye enn en for lite.

 

Regner med at du sikter til Erikda sin skade, det var en stor tung Trawler og dette er en lett daycruiser. Ikke helt det samme. Og siden trådstarter opplyser at det allerede er en god måned siden grunnstøtingen skjedde, hva anser du risikoen er ved å la den ligge ute noen måneder til før opptak?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
JRK skrev 8 minutter siden:

Joda ser begge poengene dine index Det skjer vel ikke så mye nytt, når den først har ligget i vannet

Jeg hadde selvsagt tatt den opp dersom det var lett, men med båtplass og bopel i det sentrale Oslo blir slike operasjoner litt mer komplisert enn dersom man har enebolig, garasje og egen båthenger. Jeg klager ikke, for all del, men bare det å få båten opp av vannet og finne et sted å jobbe på den blir liksom et prosjekt i seg selv.

 

Til høsten skal båten opp på Holmen Slipp og jeg har blitt fortalt at det er mulig å jobbe på den mens den står i vinteropplag der. Da var tanken min at den tas opp av vannet og spyles, så skal jeg inspisere og eventuelt grovpusse litt før den får stå og tørke til temperaturen blir såpass at det går an å reparere den. Om det ser overkommelig ut vil jeg gjøre dette selv, dersom ikke blir det å få noen mer kompetente til å ta jobben for meg. Det er forsåvidt interessant å høre hva folket her mener om å la den stå ubehandlet over vinteren eller om det er bedre at den f.eks får et strøk med primer.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...