Kaptein Plast Svart 7.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 (redigert) Meh.. Som Stjernen sier; på med litt primer og nytt bunnstoff til våren! :p Dette er bare bunnstoff som har sluppet i høyttrykken etter litt dårlig priming. (Eller manglende rens/matting før stoffing første gang.) Jeg ville vel tro 'skaden' hadde oppstått mer under kjølen eler i hvertfall på en av stegene og ikke på det flate området? Redigert 7.Oktober.2019 av Kaptein Plast (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 8.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Kaptein Plast skrev for 9 timer siden: Meh.. Som Stjernen sier; på med litt primer og nytt bunnstoff til våren! :p Dette er bare bunnstoff som har sluppet i høyttrykken etter litt dårlig priming. (Eller manglende rens/matting før stoffing første gang.) Jeg ville vel tro 'skaden' hadde oppstått mer under kjølen eler i hvertfall på en av stegene og ikke på det flate området? Skaden, om man i det hele tatt kan kalle det for det lenger, oppsto da jeg tok bunn med babord side først i svært lav fart, ref. videoen jeg har lagt ved lenger oppe i tråden. Det er grunnen til at kjølen ser relativt fin ut. Men takk for innspill! Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
LM 605 Svart 8.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Ser jo bare ut som bunnstoff er forsvunnet. Ville bare ha smørt på et par strøk med vanlig primer (f.eks. Vinyl primer,) og bunnstoffet etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 23.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 LM 605 skrev On 8.10.2019 at 9.31: Ser jo bare ut som bunnstoff er forsvunnet. Ville bare ha smørt på et par strøk med vanlig primer (f.eks. Vinyl primer,) og bunnstoffet etterpå. Et oppfølgingsspørsmål til dette. Vil Jotun sin Vinyl Primer gjøre susen her? Kan jeg da "flekkprime" uten å fjerne alt bunnstoff? Jeg har to bokser Jotun Antipest liggende, men det er kanskje primært for ny gelcoat og lite egnet i dette tilfellet? Planen min var uansett å bruke pussemaskin med fiberpad for å fjerne bunnstoff som er tørt/løst før jeg stoffer på nytt. Om jeg kan flekksparkle med Jotun Vinyl Primer først har jeg planen klar. Bedre bilder som jeg tok i går: Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 24.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Jeg fikk pratet med en fra Jotun i dag og han gikk god for min plan om å pusse bort løst bunnstoff med en fiberpad, flekke skadene med Jotun Vinyl Primer og så legge på to strøk bunnstoff (Jotun Nonstop II i mitt tilfelle). Da vil tiden vise om dette var en fornuftig tilnærming. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
LM 605 Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 HiWard skrev 1 time siden: Jeg fikk pratet med en fra Jotun i dag og han gikk god for min plan om å pusse bort løst bunnstoff med en fiberpad, flekke skadene med Jotun Vinyl Primer og så legge på to strøk bunnstoff (Jotun Nonstop II i mitt tilfelle). Da vil tiden vise om dette var en fornuftig tilnærming. Slik gjorde jeg også, for en del år siden, om enn på et mye mindre felt enn dette. Fikk også samme svar og prosedyre, som du fikk, etter en kontakt ( mail) i fra Jotun. Dette fungerte helt vellykket. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 24.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 LM 605 skrev for 2 timer siden: Slik gjorde jeg også, for en del år siden, om enn på et mye mindre felt enn dette. Fikk også samme svar og prosedyre, som du fikk, etter en kontakt ( mail) i fra Jotun. Dette fungerte helt vellykket. Takk for at du deler erfaringen din! Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
index Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Antipest fungerer også helt greit til dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
HiWard Svart 25.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 index skrev 31 minutter siden: Antipest fungerer også helt greit til dette. Så det er litt hipp som happ hva man bruker? Jeg fikk inntrykk av at antipest er best egnet til påføring direkte på ren/ny gelcoat. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
LM 605 Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Holder lenge med vanlig primer her. Trenger jo ikke noe 2-komp. til dette bruket. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 HiWard skrev 1 time siden: Så det er litt hipp som happ hva man bruker? Jeg fikk inntrykk av at antipest er best egnet til påføring direkte på ren/ny gelcoat. Spørs litt hva som er brukt på båten fra før egentlig. Om den er behandlet med Antipest før bunnstoff så kan det være greit å flekke med samme stoff der Antipesten er slitt bort. Hvis ikke kan du like godt bruke vanlig primer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
HiWard Svart 5.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Da har jeg brukt dagen i dag på å pusse bort tørt/løst bunnstoff med en 150mm fiberpad og pussemaskin. Jeg har lagt to strøk Jotun Vinyl Primer over alt hvor bunnstoffet var helt borte. Synes det ble bra, neste steg er to strøk Jotun Nonstop II selvpolerende bunnstoff. Jeg kan virkelig anbefale fiberpad, funker som en drøm om man ikke vil slipe inn til gelcoat, men bare få bort bunnstoff som sitter løst etter spyling med høytrykk. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.