Jump to content

Norsk seiler med problemer utenfor New Zealand

Barbaria

Recommended Posts

En Norsk seiler med en Bavaria 42 ved navn Albatross har utløst nødsignaler på vei til Tahiti fra NZ. Det er rapportert om mekanisk feil uten mer feilårsak.

Tilsynelatende ser det ut som den seiler helt ok på bildene. Noen som kjenner karen/saken eller om han har noe blogg?

https://www.stuff.co.nz/national/113216382/air-force-finds-norwegian-sailor-whose-boat-broke-down-on-the-way-to-tahiti

Code0 skrev 13 minutter siden:

Leste på nettet at autopilot evt vindror hadde feilet, og han var utslitt etter flere dagers håndstyring. Kun internettpåstand..

Hvis den påstanden stemmer, hadde ikke sheet to tiller vært et alternativ?

(Ja jeg veit Bav'en har rattstyring, men går an å mekke noe så det funker)

Jeg er en slags gjest

Code0 skrev for 9 timer siden:

Leste på nettet at autopilot evt vindror hadde feilet, og han var utslitt etter flere dagers håndstyring. Kun internettpåstand..

Jeg syntes ikke jeg ser noe vindror eller feste for det på bildene. Det kan jo hende at han har mistet all strøm noe som over tid sikkert vil føles ut som en nødsituasjon. At cockpit kalesjen er oppe er vel ikke alt for vanlig blant seilere, noe som kan tyde på at han har oppholdt seg i cockpit hele tiden.  Bekledningen er også noe uvanlig, Hawaiskjorte og Olabukse er ikke det jeg vill utstyrt meg etter å ha utløst EPIRB, så det kan kanskje tyde på at personen er totalt utkjørt og ikke tenker helt fornuftig. 

Håper det fremkommer noe fakta om dette.

F5259E23-F3E3-458C-A0C0-21E82A7A0158.jpeg.76f72c692b0dfc48659bb35e90ca774e.jpeg

Merkelig sak, båten ser da fin og hel ut. Ser ikke ut som det er roret, siden båten går fint i vannet?  Fendre som henger ut på ripa og oppblåst jolle på dekk tyder ikke på noe dårlig vær heller. Hvis problemet er strøm er som andre sier sheet to tiller eller å dreie bi for å hvile løsningen....

Webb Chiles (77 år) brukte sheet to tiller i store deler av sin 6. jordomseiling i en 24-fots båt: 

Barbaria skrev On 16.6.2019 at 9.37:

Bekledningen er også noe uvanlig, Hawaiskjorte og Olabukse er ikke det jeg vill utstyrt meg etter å ha utløst EPIRB, så det kan kanskje tyde på at personen er totalt utkjørt og ikke tenker helt fornuftig. 

Hawaiskjorte skal man ikke kimse av, den har tidligere vist seg å være et godt valg når det gjelder å overleve til havs. Ref Petter Noreng og "Den gule hawaiskjorta". 

Spørsmål til dere som har greie på dette her:

Ser seil, og båten forøvrig ut til å være helt i orden, inklusive også ror, eller er det noe "merkelig" med noen av bildene?

Er seilene satt på en "riktig måte" og beveger båten seg i vannet "på en fornuftig måte"?

Kan motorstans være en god nok grunn? Eller en mindre lekkasje?

Kan det være en eller annen "skjult feil" som gjør at Hr Hawaiskjorte velger å evakuere i "godvær" og mens mulighetene er tilstede på grunn at han kalkulerer: Blir det uvær i denne situasjonen så behøver det ikke å gå bra.

En annen mulighet det er jo for eksempel sykdom hos Hr Hawaiskjorte selv. Det bør jo også være en mulighet. 

Hvis det er noe "helt smått", hvorfor ikke få hjelp til å reparere i stedet for å evakuere? (Han skulle bli hentet av lastekskipet Olga, og der ser det ut som historien ender på Internett, og de har vel litt utstyr ombord.)

Redigert av Arne2 (see edit history)
Guest Avmønstret#
Code0 skrev 4 minutter siden:

@Arne2 umulig å spekulere, men jeg har vært så redd og utslitt på havet at jeg gladelig hadde gitt bort hus og heim for å sitte på tørt land. Og da var vi fullt mannskp i Nordatlanteren..., uka etter var vi inne, og nå er alt vel...

Enkel og grei forklaring som er vanskelig å sette seg inn i hvis en ikke har opplevd tilsvarende selv, og som også kan forklare all mulig åpenbar irrasjonell oppførsel, som "in the mind of the beholder" kan være eneste åpenbare muligheten. 

Bonus fra meg for hawaiiskjorte. Når alt annet går til helvete, hvorfor ikke ta på hawaiiskjorta? :-D 

For min egen del så begrenser erfaringene seg til litt noen turer i litt dårlig vær, på åpen hav, men allikevel bare noen timer fra land. Når jeg så har kommet til land, så har jeg vært nokså "skjelven" og det har tatt opptil flere timer å komme til hektene igjen. Da har jeg nok tenkt den tanken at "takk og pris at jeg kunne avslutte og dra inn til land. Skulle dette ha stått på i uker og dager, så hadde dette aldri gått bra."

Konklusjonen for min del, den er nok så langt "aldri noe lengre enn noen timer fra land", så jeg har ikke problem med å se den mulighet at man til slutt blir nødt til å ta på seg hawaiiskjorten og gjøre seg klar for landlivet. 

Det undrer meg en del at det er noen som bare kjøper en båt og så legger i vei på langtur. For min del så skal det nok i alle fall et par års "grunntrening" til før jeg tenker på noen lengre tur enn noen timer fra land. Synes at man først skal ha en "full forståelse" både for båt, rent teknisk og for seiling, slik at de aller fleste problemløsninger kommer automatisk og ut i fra en innøvd rutine.   

Var mest nysgjerrig på om noen av dere som er "godt båtlærde" kunne se noe "feil" ved båt eller seil. Jeg ser ikke noe "feil", men jeg stusser kanskje på vindretning, framdrift og hvordan seilene står. Det er bare en liten flik av forseilet ute, og hovedseilet det ser ut til å "bare være der" mens båten har rimelig hastighet forover. 

Ser dette fornuftig ut? Kan den eventuelt kjøre for motor?

Og @Lazyjack det er en lazyjack man ser (på bildene), er det ikke det?

Vel, hvis man skal spekulere...

Hvis det eventuelt dreier seg om kjøleproblemer med fartøyets motor, så skulle man kanskje tro at det å gjennomføre en slik reise uten dynamo og uten framdrift, utenom seil, det vil kanskje by på utfordringer.

Hvis så er tilfellet, så kunne man kanskje tenke seg at det var mer nærliggende å reparere kjølesystemet, når man får besøk av en lastebåt, enn å forlate båten. Det siste som står på Internett det er jo at en lastebåt er på veil til "havaristen". Hvis man så reparerte kjølesystemet eller fant en ny kilrem i en skuff, eller akkurat "den rette bolten", så er dette kanskje ikke dette en verdensnyhet, og det kan jo eventuelt forklare at man ikke hører noe mer. Muligheten for en "meget lykkelig slutt" er jo til stede, og den er vel kanskje til og med litt sannsynlig, ettersom man ikke hører noe mer?

Når jeg er ute og seiler og jeg får dårlig vær, med vind og høye bølger, da er det mye vaklende gange, armer og bein, og så forsøke å få ned disse seilene, starte opp motoren og kjøre rett inn mot land.

Hvordan praktiserer dere som faktisk kan dette "seilfaget"? I litt for dårlig vær, hva gjør man da, seiler man da stadig vekk med litt redusert seilføring, eller starter man motor for å ha "styrefart" i forhold til været? Er "en fungerende motor" en nødvendighet for å seile "langt" eller å være ute i dårlig vær?

(For meg så er det jo slik, men så er jeg jo også en nybegynner. Det er jo også derfor interessant med litt informasjon eller synspunkter på hvordan tingene gjøres. (Når man kan det.))

Arne2 skrev 23 minutter siden:

Hvordan praktiserer dere som faktisk kan dette "seilfaget"?

Det er seil som gjelder når det blåser. Motor evt til å hjelpe for å komme rundt et nes / klar av land / ut av Biscaya sammen med seil. Så man må ha seil som kan reves og stå bra i sterk vind. Nå med kartplotter så er livet et annet, når man vet hvor man er og hvor man er på vei. Gode forberedelser med å plotte en rute på forhånd, så er det lite navigasjon underveis. Matpakke og termos, og sjøsykepiller. Må du jibbe i sterk vind, kan du heller gjøre en kuvending, gå opp på kryss, slå og falle av. Da må du ha forseil oppe / ute, ellers kommer du ikke over stag.

Redigert av Code0 (see edit history)

Været som har vært beskrevet i dette tilfellet er ikke dårlig vær, bare en vanlig dag på havet. Men strekket fra New Zealand til Tahiti kan være tøft, så kan godt hende båten har fått litt juling tidligere i løypa – eller at det var meldt dårlig vær forut. Synes ikke det er noe underlig ved seilføring; ganske lite seil oppe gitt vindstyrken, men det kan jo være ganske forståelig om en sliter med styring eller mistenker at kjølen ikke sitter fast.

Jeg har respekt for soloseilere som velger å si at nok er nok. Seilte over Stillehavet samtidig med en som på en i utgangspunktet ganske uproblematisk etappe ble skikkelig sjøsyk noen dager ut, og ble så slått ut av pillene han tok for å kverke sjøsyken at han våknet halvannen dag senere av at båten smalt på et skjær og sank. Er man utmattet nok skal det ikke voldsomt vær eller kjempestore tekniske problemer til før situasjonen blir farlig. Hvis noen i utgangspunktet ikke spesielt alvorlige tekniske problemer inntreffer samtidig som en er skikkelig utkjørt og værmeldingene fremover ikke ser lite lystige ut er det ikke så vanskelig å forstå veien til et mayday-call.

Ellers har jeg definitivt blitt observert med merkeligere seilføring og bekledning – for eksempel den gangen vi ble overflydd av et australsk grensevaktfly rett etter at jeg hadde prestert å heise gennakeren opp ned.

På bildene ser alt ganske normalt ut, grei seilføring. Birker retnignsstabilt då neppe noe galt med roret. Men pussig med fendre på ripa. Jeg ville heller ikke seilt dette strekket med jolla på dekk. Men gitt jolle på dekk og fendre på ripa tyder på at det ikke har vært nevneverdig dårlig vær i alle fall. Til og med Ellen Mcarthur fikk seg en psykisk knekk undervis, så det er ikke usannsynlig.

Guest Avmønstret#

Det jeg stusser på er en del antydninger på sosiale media i retning av at en går fra borde for tidlig. Men om en faktisk, eller etter egen vurdering er i ferd med å sette liv og helse på spill, hvorfor skal en ikke forlate en serieprodusert båt hvis det er mulig uten særlig risiko? 

En Bavaria 42 med noen år på nakken, snakker vi om verdi på 500- til oppunder en million? Og uansett, ingen verdi er verdt å satse helsa for. 

------

Jeg kan forstå om man gjøre en ekstra innsats for å redde/ta vare på helt spesielle båter, men heller ikke da så en setter helsa til folk på spill. 

Å forlate en serieprodusert båt er vel i bunn og grunn ett søppelproblem, ikke noe mer. Kanskje en bør senke båten når en går av borde om det er dypt nok vann. 

-------

Hva er tanken bak alle disse greiene om å "redde båten"? 

Euklid skrev 1 time siden:

Hvor ellers skal man stue bort en RIB?

Nettopp. Gummijoller er utviklet for å kunne pakkes sammen og stue bort, er RIB prioriterer kjøreegenskaper når den er i bruk. Større ting en joller blir skyllt overbord på havet, konteinere og 140 fots seilbåter f.eks. https://www.giornaledellavela.com/2019/05/27/esclusivo-la-superbarca-di-40-metri-my-song-e-caduta-dal-cargo-che-la-trasportava/?fbclid=IwAR2O74tKksc9L0DKteTNhAKw2XihWb-yE9qdYK5difzXy4dB_dw4Hv8NKRY

Redigert av Code0 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...