Code0 Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 (redigert) Se hele filmen, det tar seg opp! Rapport fra skipper langt nede i tråden... http://forums.sailinganarchy.com/index.php?/topic/209096-carnage-at-the-bol-dor/ Redigert 18.Juni.2019 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Kunne ikke se noe til "skipperen". Hvor hen da? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Arne2 skrev 16 minutter siden: Kunne ikke se noe til "skipperen". Hvor hen da? Ikke jeg heller, men takk for den råeste seilvideoen jeg har sett på veldig lenge. Det er det villeste jeg har sett noen gang! Jezzzz!! Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 (redigert) Imponerende hvor lenge ting hang sammen, og skryt til rormannen når det først tok av :-) (Men det forsterker tankene om å aldri, aldri havne i en situasjon med for mye storseil oppe på lens og økende vindstyrke) Redigert 18.Juni.2019 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
janet Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 (redigert) ja, ser ikke ut som overhendig vær for meg, men flere er tydeligvis keene på å lufte hele seilgarderoben sin, mye seil oppe her kan blåse noe helt jævlig på Lac Leman, men normalt svært kortvarig forøvrig den sveitsiske gjengen som vant , mente America's Cup, (Whitbread) kom i hovedsak herfra, jolle seilere fra Leman Redigert 18.Juni.2019 av janet (see edit history) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Code0 Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 (redigert) Arne2 skrev for 2 timer siden: Kunne ikke se noe til "skipperen". Hvor hen da? Post #12 i teksten, med fet skrift... janet skrev 30 minutter siden: ser ikke ut som overhendig vær for meg ...de rapporterte 60 kn, er dog heftig. Og ‘overhendig’ er vel akkurat hva det var Overhendig vær Når været er så hardt at skuta bare med risiko for sikkerheten kan fortsette med samme kurs og fart Kilde: seilskuteklubben.no Redigert 18.Juni.2019 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Arne Henriksen skrev 1 time siden: Men det forsterker tankene om å aldri, aldri havne i en situasjon med for mye storseil oppe på lens og økende vindstyrke Ja hold et øye med horisonten... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Euklid skrev for 23 timer siden: Hvor ellers skal man stue bort en RIB? Det var en Rib, ja. Da er det ikke så mange opsjoner. Jeg ville h tatt ut luften og surret den bedre enn der ser ut som på bildet i alle fall. men uansett ser det ikke ut som han har vært utsatt for dårlig vær. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Mer hard vinds-seilingstriks: Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Code0 skrev 45 minutter siden: Mer hard vinds-seilingstriks: og trikset var? Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 (redigert) Code0 skrev On 18.6.2019 at 22.19: Post #12 i teksten, med fet skrift... ...de rapporterte 60 kn, er dog heftig. Og ‘overhendig’ er vel akkurat hva det var Overhendig vær Når været er så hardt at skuta bare med risiko for sikkerheten kan fortsette med samme kurs og fart Kilde: seilskuteklubben.no tja, Leman er ikke havet men et stort hull i bakken i det helt sørlige Sveits som noen har puttet vann oppi det kan blåse noe helt jævla der, i røkk og napp dog, dumpen er STOR. det blåste ikke 60, det ble rapportert gusts oppi 60, tenker det blåste i krattet 40-50 knop (hatter og høy men ikke stein og kjetting) - helt seilbart føre men man bør jo ikke lufte hele seilgarderoben i slik vind da, lite duk er vettugt Redigert 10.Juli.2019 av janet (see edit history) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 artig reving følger; har lest om dette men aldri sett det i praksis undrer om dette funker i hard vind, 40+ knop om man har flere enn 2 rev, f eks 3 eller 4 som noen har så blir det mye hardware på rundholt og dekk Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Har tredjerevet med hver sin line tilbake i cockpit, vil ikke på dekk når det blåser så mye. Fikk testet det i sommer med 15-18 m/s jevnt og 20 i kastene, fungerte helt som det skulle. Vurderer å prøve ut singlelinereef på andrerevet. Men siden jeg har "brukt opp" alle lineføringer bak så må det så mange tiltak til at jeg ikke helt vet om jeg gidder ;-) Driver med turseiling og har mastetopprigg så tredjerevet og rullefokk/genoa fungerer egentlig helt greit som mulige måter å redusere seil på. I frisk bris på kryss så balanserer båten ganske perfekt med tredjerevet inne og full kryssfokke, evt litt rulla inn. Hadde klart å skvise en knop til med å kun ha ett eller to rev i stedet.. men komfort går som regel foran fart når jeg er på tur. Om jeg rigger rev 2 så blir det litt... for nært rev 3. Så kanskje jeg skulle prøve å rigge rev 1 som singelline? Så har jeg rev 3 som nå, med hver sin line så jeg får kraft nok på det når det virkelig blåser? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Her kan det se ut som at man både har muligheten til å gjøre teori om til praksis, i stedet for å bare se på film, og også å kjøpe seg en billig Bavaria 42 med leveringssted "ett eller annet sted i Stillehavet". Bilder mangler, eller gjør de egentlig det? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=152428567 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Slipper problemstillingen med fortøyningstauene Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Hvorfor betale 350' når man bare kan hente den? En båt som driver rundt i Stillehavet er vel i utgangspunktet tilnærmet fritt vilt? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Arne2 Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 14 hours ago, Arne Henriksen said: Hvorfor betale 350' når man bare kan hente den? En båt som driver rundt i Stillehavet er vel i utgangspunktet tilnærmet fritt vilt? Tja, det var jo et interessant spørsmål. Ville tro at prinsippene rundt dette følger sjølovens kapittel 16 om berging. Båten er vel formodentlig norsk registrert og den norske sjøloven baserer seg vel også på internasjonale avtaler, slik at man kan regne med at grunnprinsippene gjelder. Her er det jo snakk om en båt der "mannskapet har forlatt skuta". Det er vel ikke utenkelig at det er forholdsvis "fritt fram" for å gjennomføre en berging. Hvis man så reiser ut og henter båten og seiler den hjem til Norge, så er det vel ikke utenkelig at man kan ha opparbeidet seg et krav på "bergelønn" som noenlunde tilsvarer båtens verdi. Man eier vel fortsatt ikke båten, men man kan kanskje ha et økonomisk krav som tilsvarer rundt båtens verdi (??) https://lovdata.no/lov/1994-06-24-39/§446 Skal tro om det kan være den samme båten som denne diskusjonstråden handler om? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 2 hours ago, Arne2 said: ...Man eier vel fortsatt ikke båten, men man kan kanskje ha et økonomisk krav som tilsvarer rundt båtens verdi (??)... My thoughts exactly. En annen sak - hvordan forholder forsikringsselskapene seg til slikt, en båt som er blitt forlatt i tilsynelatende OK stand? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Arne Henriksen skrev 5 minutter siden: My thoughts exactly. En annen sak - hvordan forholder forsikringsselskapene seg til slikt, en båt som er blitt forlatt i tilsynelatende OK stand? Ja, det er faktisk interessant.. " Jeg orker ikke seile mer" kan jeg få forsikringspengene..? ????? Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 I følge innlegget i langtur-gruppen på Facebook, fra den samme som averterte på finn.no, ville ikke forsikringsselskapet betale... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Bavariaen har ais, så måtte jo inn og se. I følge MarineTraffic beveger den seg i 1,4 knop og vil være framme hos meg ca. 04:27 17. april hvis den holder samme fart og kurs (OG unngår hindringer underveis). Kanskje jeg skulle ha slått til, og ta sjansen på å få den levert av seg selv Vil tro det ikke har vært en enkel avgjørelse å forlate en tilsynelatende grei båt for seg selv, så gjerne ikke så rart eieren ikke velvillig deler grunnen til at båten ble forlatt. Screenshots fra MarineTraffic: Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Han fikk vel ikke så mye på forsikringen denne karen heller, så noen ganger så kan det vel faktisk være fornuftig å gi opp, enten dette nå skyldes materialtretthet i selve båten, eller hos føreren. https://www.theguardian.com/world/2016/mar/01/mummified-body-of-german-man-found-in-yacht-adrift-off-philippines Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 (redigert) Arne2 skrev for 11 timer siden: Hvis man så reiser ut og henter båten og seiler den hjem til Norge, så er det vel ikke utenkelig at man kan ha opparbeidet seg et krav på "bergelønn" som noenlunde tilsvarer båtens verdi. Man eier vel fortsatt ikke båten, men man kan kanskje ha et økonomisk krav som tilsvarer rundt båtens verdi (??) Jeg tror ikke jeg ville seilt den til Norge, men kommer du deg til nærmeste land vil du nok ha en god sak. https://www.jus.uio.no/lm/imo.salvage.convention.1989/doc.html Kostnaden for å komme seg til båten, seile den til land og få fastslått bergningslønn vil vel fort beløpe seg på 50-100k. Uansett billig båt. Redigert 17.Juli.2019 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
quantumduck Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 2 hours ago, Barbaria said: Jeg tror ikke jeg ville seilt den til Norge Det ville vel utløst mva-krav, heh. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Denne saken har utløst en interessant problemstilling om hva en forsikring skal dekke. Nå er såvidt jeg vet ikke stort om det bakenforliggende kjent her, men basert på det lille som er publisert tipper jeg at en i utgangspunktet begrenset teknisk feil i kombinasjon med en sliten sjel ombord har ført til at det ble trykket på den store røde knappen. I mitt hode er det helt rett at dette ikke er noe som bør utløse utbetaling fra forsikringsselskapet. En litt annen greie er om en forlater båten fordi et problem har oppstått, som potensielt kan bli farlig dersom det forverrer seg. Hvor stor må i tilfelle sjansen være for at ting går på tverke for at en skal kunne mene seg dekket av forsikring? I mitt hode er ikke brutt styrewire grunn til å forlate båten, men rorinnfesting som har løsnet og kan føre til strukturell skade med påfølgende vanninntrenging bør kvalifisere. Det er dyrt nok å kjøpe kaskoforsikring for langturer som det er; om i utgangspunktet relativt små problemer skal føre til at en får 100% utbetaling etter å ha forlatt båten blir det ikke noe billigere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.