Jump to content

Norsk seiler med problemer utenfor New Zealand

Barbaria

Recommended Posts

ja,

ser ikke ut som overhendig vær for meg,

men flere er tydeligvis keene på å lufte hele seilgarderoben sin,  mye seil oppe her

kan blåse noe helt jævlig på Lac Leman, men normalt svært kortvarig

forøvrig

den  sveitsiske gjengen som vant , mente America's Cup, (Whitbread) kom i hovedsak herfra, jolle seilere fra Leman

Redigert av janet (see edit history)

V8 rules.

Arne2 skrev for 2 timer siden:

Kunne ikke se noe til "skipperen". Hvor hen da?

Post #12 i teksten, med fet skrift...

janet skrev 30 minutter siden:

ser ikke ut som overhendig vær for meg

...de rapporterte 60 kn, er dog heftig. Og ‘overhendig’ er vel akkurat hva det var

Overhendig vær

Når været er så hardt at skuta bare med risiko for sikkerheten kan fortsette med samme kurs og fart
Kilde: seilskuteklubben.no
Redigert av Code0 (see edit history)
  • 3 uker senere...
Code0 skrev On 18.6.2019 at 22.19:

Post #12 i teksten, med fet skrift...

...de rapporterte 60 kn, er dog heftig. Og ‘overhendig’ er vel akkurat hva det var

Overhendig vær

Når været er så hardt at skuta bare med risiko for sikkerheten kan fortsette med samme kurs og fart
Kilde: seilskuteklubben.no

tja,

Leman er ikke havet men et stort hull i bakken i det helt sørlige Sveits som noen har puttet vann oppi

det kan blåse noe helt jævla der, i røkk og napp dog, dumpen er STOR.

det blåste ikke 60, det ble rapportert gusts oppi 60,

tenker det blåste i krattet 40-50 knop (hatter og høy men ikke stein og kjetting) - helt seilbart føre

men man bør jo ikke lufte hele seilgarderoben i slik vind da, lite duk er vettugt

Redigert av janet (see edit history)

V8 rules.

Guest Avmønstret#

Har tredjerevet med hver sin line tilbake i cockpit, vil ikke på dekk når det blåser så mye. Fikk testet det i sommer med 15-18 m/s jevnt og 20 i kastene, fungerte helt som det skulle. 

Vurderer å prøve ut singlelinereef på andrerevet. Men siden jeg har "brukt opp" alle lineføringer bak så må det så mange tiltak til at jeg ikke helt vet om jeg gidder ;-) Driver med turseiling og har mastetopprigg så tredjerevet og rullefokk/genoa fungerer egentlig helt greit som mulige måter å redusere seil på. I frisk bris på kryss så balanserer båten ganske perfekt med tredjerevet inne og full kryssfokke, evt litt rulla inn. Hadde klart å skvise en knop til med å kun ha ett eller to rev i stedet.. men komfort går som regel foran fart når jeg er på tur. 

Om jeg rigger rev 2 så blir det litt... for nært rev 3. Så kanskje jeg skulle prøve å rigge rev 1 som singelline? Så har jeg rev 3 som nå, med hver sin line så jeg får kraft nok på det når det virkelig blåser?

14 hours ago, Arne Henriksen said:

Hvorfor betale 350' når man bare kan hente den? En båt som driver rundt i Stillehavet er vel i utgangspunktet tilnærmet fritt vilt?  

Tja, det var jo et interessant spørsmål. 

Ville tro at prinsippene rundt dette følger sjølovens kapittel 16 om berging

Båten er vel formodentlig norsk registrert og den norske sjøloven baserer seg vel også på internasjonale avtaler, slik at man kan regne med at grunnprinsippene gjelder.

Her er det jo snakk om en båt der "mannskapet har forlatt skuta". Det er vel ikke utenkelig at det er forholdsvis "fritt fram" for å gjennomføre en berging.

Hvis man så reiser ut og henter båten og seiler den hjem til Norge, så er det vel ikke utenkelig at man kan ha opparbeidet seg et krav på "bergelønn" som noenlunde tilsvarer båtens verdi. Man eier vel fortsatt ikke båten, men man kan kanskje ha et økonomisk krav som tilsvarer rundt båtens verdi (??)

https://lovdata.no/lov/1994-06-24-39/§446

Skal tro om det kan være den samme båten som denne diskusjonstråden handler om?

Bavariaen har ais, så måtte jo inn og se. I følge MarineTraffic beveger den seg i 1,4 knop og vil være framme hos meg ca. 04:27 17. april hvis den holder samme fart og kurs (OG unngår hindringer underveis). Kanskje jeg skulle ha slått til, og ta sjansen på å få den levert av seg selv:giggle: 

Vil tro det ikke har vært en enkel avgjørelse å forlate en tilsynelatende grei båt for seg selv, så gjerne ikke så rart eieren ikke velvillig deler grunnen til at båten ble forlatt.

Screenshots fra MarineTraffic:

E95082FB-F3D0-461F-8A7E-CABAF0AC33A5.png.200e074b7a78d17f865306d61d282098.png

B2A50AA6-80AD-41D8-B31C-F9E13FC0B8FA.png.26fa9929a305215bb28a9552d44a8d95.png

Arne2 skrev for 11 timer siden:

Hvis man så reiser ut og henter båten og seiler den hjem til Norge, så er det vel ikke utenkelig at man kan ha opparbeidet seg et krav på "bergelønn" som noenlunde tilsvarer båtens verdi. Man eier vel fortsatt ikke båten, men man kan kanskje ha et økonomisk krav som tilsvarer rundt båtens verdi (??)

Jeg tror ikke jeg ville seilt den til Norge, men kommer du deg til nærmeste land vil du nok ha en god sak.

https://www.jus.uio.no/lm/imo.salvage.convention.1989/doc.html

Kostnaden for å komme seg til båten, seile den til land og få fastslått bergningslønn vil vel fort beløpe seg på 50-100k.

Uansett billig båt. 

Redigert av Barbaria (see edit history)

Denne saken har utløst en interessant problemstilling om hva en forsikring skal dekke. Nå er såvidt jeg vet ikke stort om det bakenforliggende kjent her, men basert på det lille som er publisert tipper jeg at en i utgangspunktet begrenset teknisk feil i kombinasjon med en sliten sjel ombord har ført til at det ble trykket på den store røde knappen. I mitt hode er det helt rett at dette ikke er noe som bør utløse utbetaling fra forsikringsselskapet.

En litt annen greie er om en forlater båten fordi et problem har oppstått, som potensielt kan bli farlig dersom det forverrer seg. Hvor stor må i tilfelle sjansen være for at ting går på tverke for at en skal kunne mene seg dekket av forsikring? I mitt hode er ikke brutt styrewire grunn til å forlate båten, men rorinnfesting som har løsnet og kan føre til strukturell skade med påfølgende vanninntrenging bør kvalifisere.

Det er dyrt nok å kjøpe kaskoforsikring for langturer som det er; om i utgangspunktet relativt små problemer skal føre til at en får 100% utbetaling etter å ha forlatt båten blir det ikke noe billigere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...