San4 Startet 16.Juni.2019 Del på Facebook Startet 16.Juni.2019 Har nyleg kjøpt brukt båt med med 96 mod. Mercury 4takts motor. På første tur stoppa den etter 15-20 minutt. Ikkje mulig å få start igjen og måtte tilkalle slep til land. Fått båten på land og testkøyrer motor, skjer det samme igjen stopper etter ca 15-20 minutt. Får start etter ca. 15 minutt, motor går ca. 12 minutt og stopper. Sjekka ut feilsøkingsprosedyra som Ravns har lenke til, men finn ikkje min motor der, er referert til ein coil pr. sylinder, men eg har «dobbel coil». Nokon som har eit tips om kvar eg skal leite etter feilen? Evt. har hatt same problemet? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Juni.2019 Del på Facebook Svart 16.Juni.2019 Hei og velkommen til forumet, ser at dette er ditt innlegg nr 1 så fortjener du raskt svar :-) så du får et godt førsteinntrykk Flott at du tar overskrifta alvorlig, da får tråden din større verdi fordi den blir søkevennlig. Problemet ditt, har noen enkle forslag til feilsøking: Er du sikker på at luftinga til tanken din er åpen ? 15 min er vanlig tid en motor med halvfull tank bruker på å suge tanken flat og motoren stopper.... Når motoren dabber av, har du da prøvd å pumpe på blære, er den hard ? Når den har stoppa har du forsøkt å ta av deksel umiddelbart og prøvd å dreie på svinghjulet ? (med tenninga av !!) Sitér dette innlegget Link to post
San4 Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2019 Hei. Lufting på tank er open og der er bensin i blæra. Motor kutter som om tenning blir slått av. Motor og startmotor går fint rundt når eg prøver å start den igjen. Har inntrykk av at etter ei tid så tenner den, men kutter i det den skal til å starte. Målt temp på motor til ca 73 grader når den går. Gjekk lenge når det vart kjørt uten motordeksel , ca 35 minutt, men kutta ei stund etter at dekselet vart montert. Har prøvd med kjølespray på motorstyring og coiler ++ men hjelper ikkje. Må vere ein elektrisk del som kutter når den blir varm i og med den starter når den får kjølt seg litt ned. Håper det finst nokon her som har feilsøkt på liknande problem og har eit godt tips Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Juni.2019 Del på Facebook Svart 16.Juni.2019 Takk for god beskrivelse.' Kan du prøve å kjøre den en gang til og se om du har gnist etter at feilen inntreffer ? Etter beskrivelsen din ville jeg tippet på "varm coil" fenomenet, men så lenge som den syntes å kutte på alle sylindre så er det lite trolig.... Sitér dette innlegget Link to post
San4 Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2019 Fekk eit tips om kanskje tenningsstatoren kan vere problemet, men veit ingen måte å få sjekke den på. Mulig ein kan ohme den, men veit ikkje kva verdi den skal ha Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 17.Juni.2019 Del på Facebook Svart 17.Juni.2019 Temp.sensor på blokken som er defekt? Yamaha har iallefall en slik. Koster sikkert ikke mye.... Sitér dette innlegget Link to post
San4 Svart 18.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2019 Mulig å teste den på en eller annen måte? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juni.2019 Del på Facebook Svart 18.Juni.2019 dieselfan skrev On 16.6.2019 at 16.33: Kan du prøve å kjøre den en gang til og se om du har gnist etter at feilen inntreffer Er ikke dette en av de enkleste og billigste testene for å sjekke? Sitér dette innlegget Link to post
olleb Svart 22.Juni.2019 Del på Facebook Svart 22.Juni.2019 disse motorene har jo og en stor svakhet med irring i adapterplata slik at kjølevannet tar snarveien ut igjen . har nettopp stressa med både 40, 2 stk 50 og en 60 hk og det kan vær motoren går varm selv om kontrollstråla har trykk. men somregel har den da og problemer med laft tomgangsturtall Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.