Jump to content

Mercury 50hk 4takt stopper etter 15-20 minutt


San4

Recommended Posts

Har nyleg kjøpt brukt båt med med 96 mod. Mercury 4takts motor. På første tur stoppa den etter 15-20 minutt. Ikkje mulig å få start igjen og måtte tilkalle slep til land. Fått båten på land og testkøyrer motor, skjer det samme igjen stopper etter ca 15-20 minutt. Får start etter ca. 15 minutt, motor går ca. 12 minutt og stopper. Sjekka ut feilsøkingsprosedyra som Ravns har lenke til, men finn ikkje min motor der, er referert til ein coil pr. sylinder, men eg har «dobbel coil». Nokon som har eit tips om kvar eg skal leite etter feilen? Evt. har hatt same problemet?

Link to post

Hei og velkommen til forumet, ser at dette er ditt innlegg nr 1 så fortjener du raskt svar :-) så du får et godt førsteinntrykk :thumbsup:

 

Flott at du tar overskrifta alvorlig, da får tråden din større verdi fordi den blir søkevennlig.

 

Problemet ditt, har noen enkle forslag til feilsøking:

  • Er du sikker på at luftinga til tanken din er åpen ?  15 min er vanlig tid en motor med halvfull tank bruker på å suge tanken flat og motoren stopper....
  • Når motoren dabber av, har du da prøvd å pumpe på blære, er den hard ?
  • Når den har stoppa har du forsøkt å ta av deksel umiddelbart og prøvd å dreie på svinghjulet ?  (med tenninga av !!)

 

Link to post

Hei. Lufting på tank er open og der er bensin i blæra. Motor kutter som om tenning blir slått av. Motor og startmotor går fint rundt når eg prøver å start den igjen. Har inntrykk av at etter ei tid så tenner den, men kutter i det den skal til å starte. Målt temp på motor til ca 73 grader når den går. Gjekk lenge når det vart kjørt uten motordeksel , ca 35 minutt, men kutta ei stund etter at dekselet vart montert. Har prøvd med kjølespray på motorstyring og coiler ++ men hjelper ikkje. Må vere ein elektrisk del som kutter når den blir varm i og med den starter når den får kjølt seg litt ned. Håper det finst nokon her som har feilsøkt på liknande problem og har eit godt tips

Link to post

disse motorene har jo og en stor svakhet med irring i adapterplata slik at kjølevannet tar snarveien ut igjen . har nettopp stressa med både 40, 2 stk 50 og en 60 hk og det kan vær motoren går varm selv om kontrollstråla har trykk.

men somregel har den da og problemer med laft tomgangsturtall

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...