Dreuf Startet 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2019 Som skrevet i en annen tråd på forumet har jeg kameraovervåkning innvendig i båten, nå ser det ut til at jeg også blir å montere utvendig... Kom ned til båten i dag, jeg og poden skulle på tur, synes det var noe som manglet når jeg steg ombord: I løpet av natten har det vært noen å forsynt seg med alle 4 vinsjene, samt kartplotteren som var 2 år gammel... Tydeligvis seilvante folk, for de hadde knytt fast begge skjøtene til forseil så ikke det skulle rulle seg ut av seg selv. Så... Vinsjer har jeg ikke peiling på, vet ikke hva som satt der originalt, og heller ikke hva jeg bør kjøpe. Tar gjerne imot tips! Og skulle noen få tilbud om 4stk billige vinsjer, eller en Raymarine ES75 så gi meg gjerne beskjed. Politi er varslet og skal komme ila dagen for undersøkelser. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Hvor? Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Kjøpmannskjær, Nøtterøy. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Da har politiet vært her, pga mye fett inni vinsjene så ser det ut til at lakafantene har lagt igjen ett pent fingeravtrykk på båten. Så vi får håpe de får en match i sine systemer. Om delene ikke kommer til rette: Hva bør jeg se etter på nye vinsjer? Hvilken størrelse er var det på min båt? (eller hvilken bør jeg ha?). Det er jo både skjøte og fallvinsjene som er borte.. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Har du ikke kamerovervåking inne i båten? Da har du vel opptak? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
sunnmøre Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Får håpe du har forsikring som fungerer... Dette blir ganske kostbart. Hugser ikkje kva størrelse som er på vår 36-fotar. Ville uansett nytta sjansen til å gått opp ein størrelse. Ikkje nødvendig, men kjekt. På fallvinsjene har eg "one-speed. Dersom du har oppgraderte seil og fall ville eg gått for vinsj med to hastigheiter. Eg har nye fine seil, og skikkeleg seil, savner litt krefter i vinsja. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 sunnmøre skrev 2 minutter siden: Får håpe du har forsikring som fungerer... Dette blir ganske kostbart. Hugser ikkje kva størrelse som er på vår 36-fotar. Ville uansett nytta sjansen til å gått opp ein størrelse. Ikkje nødvendig, men kjekt. På fallvinsjene har eg "one-speed. Dersom du har oppgraderte seil og fall ville eg gått for vinsj med to hastigheiter. Eg har nye fine seil, og skikkeleg seil, savner litt krefter i vinsja. Bavaria, og sikkert flere andre, leverer vinsjer som er to nummer for små. Vil anbefale deg å oppgradere som sunnmøre sier. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Er på Rhodos no. Då går tankane litt seint. Akkurat ferdig med ettermiddagsøla... Bavaria frå denne tida har Harken. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Leita litt i bilde. Eg har Harken 40 på min båt. På gamlemåten på 33 fot, og omtrent samme genus hadde en Andersen 46. Meget bra! Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Var Harken her og. Har sett litt på vinsjer og skjønner jo hvorfor de som trodde mine var gratis tok dem i stedet for å kjøpe nye. Veldig spent på hva forsikringen sier om dette. Er det fastmontert ekstra utstyr så ser det ut som jeg må dekke mye selv. Kamera innvendig står normalt på kartbordet og filmer mot inngangen. Men selvfølgelig hadde jeg på forrige båttur glemt å plukke det ut av skapet og satt det på plass.. Det som er rart er at de har tatt plotter og vinsjene, men ikke tridata og autopilot displayet i samme slengen. Begge var nye fra Raymarine. Vitner om at det mest sannsynlig er stjålet for bruk og ikke salg. Kjenner jeg ikke greier å bli irritert, bare lei meg. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Vinsjer på en seilbåt er vel ikke ekstrautstyr. Det er en nødvendighet. Ikke la forsikringa flå deg!! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Stein-Erik Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Det var Harken 32 bak og Harken 16 på taket. De var greit tilpasset båten og kreftene de skulle håndtere. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 17.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Beklager at jeg må ha dette litt med teskje, men man lærer så lenge man lever. Nummeret på vinsjene er dette en standard mellom produsenter, så en 34 Andersen er større enn en 30 Lewmar? Hva angir egentlig nummeret? Vil det være stor forskjell på Harken 32 og en Lewmar 30? Bør man da heller gå opp til en Lewmar 40? Ser Andersen leverer 34. Det ser ut som de merkene som ligger på nettbutikkene er Lewmar, Antal og Andersen. Noen av de som er å foretrekke ovenfor de andre? Eller noen å styre unna? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 (redigert) Jeg bytta mine gamle Lewmar 6 i Harken 20 selftailing-vinsjer, de funker godt og ser greie ut, men det er jo ikke allverdens belastning heller her.. https://www.marineonline.no/harken-vinsj-radial-self-tailing-aluminium.html Redigert 17.Juni.2019 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
seilofil Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 https://www.benns.se/dacksutrustning/vinschar/harken Gå for 40 og 20 vinsjer Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 18.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Enda flere spørsmål: Vinsjene finnes i både sort (aluminium) og chrome. Er det praktisk forskjell på dette, eller kun utseende? Håper neste lakafanter som kommer blir skremt av skiltet. Sitér dette innlegget Link to post
seilofil Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Aluminiums vinsjene er lettere, ses ofte brukt på regattabåter. Oppgraderte selv fra krom 40 til aluminium 46. De er ofte litt rimeligere også. Ser heller ikke så ille ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.