Jump to content

Varmeradiator på ferskvannskjøling


Frei

Recommended Posts

Hei, jeg har nylig kjøpt en fritidsbåt med en Volvo Penta MD2b ferskvannskjølt motor. Kupeen har ingen varme, så jeg vurderte å sette inn en varmeradiator med vifte fra en gammel bil. Det er i alle fall billigere enn å kjøpe en ny..

 

Er det noen som har gjort noe liknende selv? Bør jeg koble radiatoren i parallel eller i serie med ferskvannskjølingen? Vil en vanlig bilradiator tåle maritimt miljø? Vil det gi nok varme? I en bil ligger kjølevannet rundt 80-90 grader? I en båt ligger det kanskje rundt 60 grader?

 

All info mottas med takk :)

 

Mvh Frei

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har nylig kjøpt en fritidsbåt med en Volvo Penta MD2b ferskvannskjølt motor. Kupeen har ingen varme, så jeg vurderte å sette inn en varmeradiator med vifte fra en gammel bil. Det er i alle fall billigere enn å kjøpe en ny..

 

Er det noen som har gjort noe liknende selv? Bør jeg koble radiatoren i parallel eller i serie med ferskvannskjølingen? Vil en vanlig bilradiator tåle maritimt miljø? Vil det gi nok varme? I en bil ligger kjølevannet rundt 80-90 grader? I en båt ligger det kanskje rundt 60 grader?

 

All info mottas med takk :)

 

Mvh Frei

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei,

det går fint, mange som har gjort dette før. I motoren din ligger kjølevannet på rundt 80-90 grader siden den er ferskvannskjølt, i en saltvannkjølt må det være noe lavere, typisk 50 grader pga. at saltet vil krystallisere seg over 60 grader. Det greieste er å finne et varmeapparat fra en bil hos høggeren, da har du register og vifte i ett, samt at du får gode justeringsmuligheter.

Du får kjøpt nipler til motoren hos www.maritim.no hvis ikke du har montert allerede. I tillegg anbefales det å bruke stengekraner på slangene til radiatoren hvis du skulle få en lekkasje.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...