Frei Startet 1.September.2005 Del på Facebook Startet 1.September.2005 Hei, jeg har nylig kjøpt en fritidsbåt med en Volvo Penta MD2b ferskvannskjølt motor. Kupeen har ingen varme, så jeg vurderte å sette inn en varmeradiator med vifte fra en gammel bil. Det er i alle fall billigere enn å kjøpe en ny.. Er det noen som har gjort noe liknende selv? Bør jeg koble radiatoren i parallel eller i serie med ferskvannskjølingen? Vil en vanlig bilradiator tåle maritimt miljø? Vil det gi nok varme? I en bil ligger kjølevannet rundt 80-90 grader? I en båt ligger det kanskje rundt 60 grader? All info mottas med takk :) Mvh Frei Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 1.September.2005 Del på Facebook Svart 1.September.2005 Hei, jeg har nylig kjøpt en fritidsbåt med en Volvo Penta MD2b ferskvannskjølt motor. Kupeen har ingen varme, så jeg vurderte å sette inn en varmeradiator med vifte fra en gammel bil. Det er i alle fall billigere enn å kjøpe en ny.. Er det noen som har gjort noe liknende selv? Bør jeg koble radiatoren i parallel eller i serie med ferskvannskjølingen? Vil en vanlig bilradiator tåle maritimt miljø? Vil det gi nok varme? I en bil ligger kjølevannet rundt 80-90 grader? I en båt ligger det kanskje rundt 60 grader? All info mottas med takk :) Mvh Frei <{POST_SNAPBACK}> Hei, det går fint, mange som har gjort dette før. I motoren din ligger kjølevannet på rundt 80-90 grader siden den er ferskvannskjølt, i en saltvannkjølt må det være noe lavere, typisk 50 grader pga. at saltet vil krystallisere seg over 60 grader. Det greieste er å finne et varmeapparat fra en bil hos høggeren, da har du register og vifte i ett, samt at du får gode justeringsmuligheter. Du får kjøpt nipler til motoren hos www.maritim.no hvis ikke du har montert allerede. I tillegg anbefales det å bruke stengekraner på slangene til radiatoren hvis du skulle få en lekkasje. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.