Jump to content

Mariner 60 hk 2 takt får ikke ordenlig lading

Sooto

Recommended Posts

Jeg har en mariner 60 hk 2 takt 2002 modell. Jeg har et voltmeter koblet til batteriet til vanelig. Har et 12v 75 ah batteri. Er vant til å se 14.4 v når motoren er over 1500 omdreininger.  Og mellom 12.4 og 13.3 når motoren ikke er i gang. I det siste har jeg slitt med å få ordentlig lading. Bare 13.3 etter lang tid på høyt turtall. Og samme dagen så sluttet turtelleren å funke. Den kobler av og til inn på.tomgang. men når jeg gir gass så går den opp før den plutselig faller ned til 0 igjen. Lurer på om det kan være statoren eller spenningsregulatoren som er gåen. Håper noen vet litt mer om dette enn meg.20190408_204127.jpg.d154047e7892aa920e53479ad4dc253d.jpg20190414_190819.jpg.cd08b6f62cc58c24b0b55e3fcdd48a6a.jpg

jerognal skrev for 8 timer siden:

Def. stator så går vel ikke motoren? Satser en penny på spenningsregulator.....

Men kan spenningsregulatoren påvirke turtall signalet eller e dette da bare en tilfeldighet. Og hvordan kan jeg evt måle eller finne ut om det er spenningregulatoren som er gåen

Redigert av Sooto (see edit history)

Hei!
Jeg hadde tidligere en 92-modell av samme motor. Den hadde ikke regulator, kun diodebro for likeretting av vekselstrømmen fra ladespolen. Her fikkogså  turtelleren signalpulser fra ladespolen. Ved brudd i ladespolen ville altså både batterilading og turteller bli "rammet". Hvorvidt dette er løst på samme måte på motoren din, hvor det tydeligvis er montert spenningsregulator i ladekretsen, vet jeg ikke. Jeg tipper problemet skyldes enten brudd i ladespolen eller brudd/kortslutning i en av diodene i likeretterbroen. 

Jeg ville tatt en telefon til Ravns Garage og lagt frem problemet. De har god kompetanse og er svært serviceinnstilte.
Lykke til. 

https://www.ravnsgarage.no/

Arvid_A skrev On 20.6.2019 at 11.58:

Jeg tipper problemet skyldes enten brudd i ladespolen eller brudd/kortslutning i en av diodene i likeretterbroen. 

Ut av lade spolen kommer 4 ledninger 2 gule og 1 grønn med hvit stripe 1 hvit med grønn stripe. De med grønt på går ned til sylinderene og gir tenningrekkefølge. Dene ene er splitet. De 2 gule går ned i spenningregulatoren, ut fra den kommer 2 røde, som da er samme signal men med mindre spenning 14,4. De går rett på starter solonoiden som igjen er koblet til batteriet. I tilleg kommer en grå kabel ut av spennningregulatoren som gir turtall signal. Spenningregulatoren fungerer også som en likeretter såvidt eg vet. Så det kan egentlig være både stator og spenningregulatoren.

Hvis du kobler fra en av de to gule ledningene på likeretter/regulator, kan du "ohme" ladespolen for å sjekke om det er brudd i den. Motstanden i den skal ikke være mange ohm (2-4?).  Hvis det ikke er brudd i ladespolen, vil jeg tippe at feilen ligger i likeretter/laderegulator.

Kontakt Ravns Garage! I tidligere tider hadde de brukte deler på lager. 

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Arvid_A skrev On 23.6.2019 at 9.01:

Hvis du kobler fra en av de to gule ledningene på likeretter/regulator, kan du "ohme" ladespolen for å sjekke om det er brudd i den. Motstanden i den skal ikke være mange ohm (2-4?). 

Måler jeg mellom de 2 gule ledningene eller meelom en av de og jord

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...