Jump to content

VP AQAD41B yter dårlig når helt varm


Vaagen

Recommended Posts

Jeg opplever tidvis at min 1998 mod AQAD41B yter dårligere enn jeg er vant med, og av og til har det vært på grensen vanskelig å komme i plan.

 

Motoren virker tilsynelatende å være i god stand, og har gått ca 1200 timer.

 

Mitt inntrykk er, at når den ikke er 100 % driftsvarm, så går den bedre enn når den har gått en stund. Med "ikke 100% driftsvarm" mener jeg at vanntemperaturen er omtrent det den skal (litt under 90 grader), mens hele motoren med påmontert utstyr kanskje ikke er det.

 

Jeg skiftet luftfilter, som var ganske svart, uten at det hjalp. Da tok jeg borti turboen, og det virket som den spant fint, og jeg kjente ikke slakke i lager når jeg dyttet og drog både inn og ut og opp og ned.

 

Jeg er ingen stor mekaniker, så vil nok søke profesjonell hjelp, men det hadde vært supert med noen kvalifiserte kommentarer til hva dette kan være.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å kjøre med motorrom åpent, men dette er jo en eldre båt, så litt usikker på om ikke problemet ville vært der fra starten av. 

 

Filtre nye i oktober.

 

Intercooler kan jo være en mistenkt.

 

Takknemlig for alle gode innspill!

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

Farge på eksos kunne vært en nyttig indikasjon, men med drev er dette kanskje ikke så enkelt å se. Er temperaturen på motoren normal, den går ikke varm ved belastning?

 

Motoren får for lite av enten oksygen eller diesel. Jeg tror sjekk av aftercooler kan være riktig sted å starte. Sjekk både luft og vann-siden. Den må være ren på begge sidene, og det må være tilstrekkelig vanngjennomstrømming til å kjøle ned luften. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...