Vaagen Startet 16.Juni.2019 Del på Facebook Startet 16.Juni.2019 Jeg opplever tidvis at min 1998 mod AQAD41B yter dårligere enn jeg er vant med, og av og til har det vært på grensen vanskelig å komme i plan. Motoren virker tilsynelatende å være i god stand, og har gått ca 1200 timer. Mitt inntrykk er, at når den ikke er 100 % driftsvarm, så går den bedre enn når den har gått en stund. Med "ikke 100% driftsvarm" mener jeg at vanntemperaturen er omtrent det den skal (litt under 90 grader), mens hele motoren med påmontert utstyr kanskje ikke er det. Jeg skiftet luftfilter, som var ganske svart, uten at det hjalp. Da tok jeg borti turboen, og det virket som den spant fint, og jeg kjente ikke slakke i lager når jeg dyttet og drog både inn og ut og opp og ned. Jeg er ingen stor mekaniker, så vil nok søke profesjonell hjelp, men det hadde vært supert med noen kvalifiserte kommentarer til hva dette kan være. Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 16.Juni.2019 Del på Facebook Svart 16.Juni.2019 (redigert) Vanskelig å si.. Første jeg tenker på er om motorrom får nok luft? Kan intercooler være grodd? Redigert 16.Juni.2019 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 16.Juni.2019 Del på Facebook Svart 16.Juni.2019 Regner med alt av dieselfiltre er byttet før sesongen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vaagen Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2019 (redigert) Skal prøve å kjøre med motorrom åpent, men dette er jo en eldre båt, så litt usikker på om ikke problemet ville vært der fra starten av. Filtre nye i oktober. Intercooler kan jo være en mistenkt. Takknemlig for alle gode innspill! Redigert 16.Juni.2019 av Vaagen (see edit history) Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 16.Juni.2019 Del på Facebook Svart 16.Juni.2019 Farge på eksos kunne vært en nyttig indikasjon, men med drev er dette kanskje ikke så enkelt å se. Er temperaturen på motoren normal, den går ikke varm ved belastning? Motoren får for lite av enten oksygen eller diesel. Jeg tror sjekk av aftercooler kan være riktig sted å starte. Sjekk både luft og vann-siden. Den må være ren på begge sidene, og det må være tilstrekkelig vanngjennomstrømming til å kjøle ned luften. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Vaagen Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2019 Ser ikke noe eksos, men som du sier, det kan være vanskelig å se med drev. Aftercooler er kanskje et bra sted å starte. Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.