Kirie Startet 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2019 Hei. Jeg hår nylig kjøpt en tresnekke. Den er sist registrert i 1999 som en Aanesen 22 fra 1937, men lurer litt på om dette er riktig. Hadde vært kjekt å vite den reelle modellen av båten. Er det noen som har en formening om dette utifra bildene? Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Jeg vet ikke hviken båt det er, men hvis det en Aanensen så er det lett å finne ut av. I alle bordgangene skal det være frest et spor, på utsiden av båten vil sporet være ca 5-10mm fra nedkant av bordgangen, på innsiden vil sporet være frest 5-10mm fra toppen av bordgangen. ikke sikkert jeg husker målene riktig men men er det en Aanensen bygd i Stathelle skal sporene være der. På en så gammel båt kan de være vanskelig se pga tykke lag med lakk og eller mange gangers skraping og pussing. Ta en titt på steder som har blitt skrapet og pusset hvert eneste år. Det er det beste tipset jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Kan være umulig å finne ut av slike gamle snekker/kogger/sjekter. I dag finnes det noen få produsenter av slike, men på Sørlandet (hvor mange av disse kommer fra) ble det før og etter krigen bygget slike på annen hver låve som attåtnæring for bøndene i løpet av vinteren. Så ble de solgt på våren. Mange ble bygget uten motor, og så var det kjøper/oppkjøper som satte lokal motor i dem. Derfor finner man dem på Sørlandet med Marna, på Østlandet med FM/Sleipner osv. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Kirie Svart 21.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Det er ingen freste spor i denne båten, så da må det være en av de mange andre sørlandssnekkene. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Slike sørlandssnekker ble også bygget i Bunnefjorden syd for Oslo :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.