Jump to content

Identifisere båtbygger/modell, tresnekke.

Kirie

Recommended Posts

Jeg vet ikke hviken båt det er, men hvis det en Aanensen så er det lett å finne ut av.

I alle bordgangene skal det være frest et spor, på utsiden av båten vil sporet være ca 5-10mm fra nedkant av bordgangen, på innsiden vil sporet være frest 5-10mm fra toppen av bordgangen. ikke sikkert jeg husker målene riktig men men er det en Aanensen bygd i Stathelle skal sporene være der.

På en så gammel båt kan de være vanskelig se pga tykke lag med lakk og eller mange gangers skraping og pussing. Ta en titt på steder som har blitt skrapet og pusset hvert eneste år. Det er det beste tipset jeg har.

Kan være umulig å finne ut av slike gamle snekker/kogger/sjekter. I dag finnes det noen få produsenter av slike, men på Sørlandet (hvor mange av disse kommer fra) ble det før og etter krigen bygget slike på annen hver låve som attåtnæring for bøndene i løpet av vinteren. Så ble de solgt på våren. Mange ble bygget uten motor, og så var det kjøper/oppkjøper som satte lokal motor i dem. Derfor finner man dem på Sørlandet med Marna, på Østlandet med FM/Sleipner osv. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...