amerelium Startet 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2019 ...holdt på å klippe en scooter i dag. Kom opp bak en på vei igjennom et lite sund; han la seg på slak sving mot venstre ut av sundet, så jeg la meg til høyre, og tar sakte igjen (5 knop mer fart tenker jeg) Når jeg er 100 meter bak så legger han plutselig hardt til høyre, 90 graders sving, kjører 50 meter og stopper opp, uten å se seg til sidene, bak, noen retning. Vet ikke at jeg er der når jeg får vridd rundt og passerer til venstre bak ham. Når han kjører videre stopper jeg ham opp og forteller sannheten: Han bør begynne å se seg for - jeg driter i det; leketøyet hans utgjør ikke mer enn en fartshump for meg, og jeg har 6 propellblader bak som ville tatt seg av restene, uten å koste meg 3 sekunder nattesøvn. Hater scooterklovner. Rant off... Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Ida Marie III Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Ikke at jeg forsvarer scooter kjører en...men husk ..innhentende fartøy har vikeplikt... Sitér dette innlegget Link to post
crazymm Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Sånne klovner finner du overalt, den personen hadde blitt å oppført seg likt om det var en båt dem kjørte. Har ingenting med saken å gjøre att det var en vannscooter som tilfeldigvis ble ført av en klovn Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Men som Ida Marie riktig påpeker, innhentende fartøy har vikeplikt. Og om jeg forstår trådstarter riktig så ligger scooter 100 foran når den stopper. 100 meter er langt. Det er 328 fot, får vel ei hurtigrute i den lengden sånn ca. --- Tror jeg må ha t-skje modus for å skjønne at det kunne utgjøre ett problem for båten som skal vike. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 amerelium skrev 1 time siden: Han bør begynne å se seg for - jeg driter i det; leketøyet hans utgjør ikke mer enn en fartshump for meg, og jeg har 6 propellblader bak som ville tatt seg av restene, uten å koste meg 3 sekunder nattesøvn. Hater scooterklovner. Rant off... Du skriver altså at en som du skal vike for "bør begynne å se seg for" og at du "driter i det". Driter i sjøfartsreglene da forstår jeg... og at fører av det andre fartøyet er en klovn, hvis scooter du gjerne moser med dine flotte propeller. Kan ikke si noe annet enn at dere fortjener hverandre Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 (redigert) Ida Marie III skrev for 1 time siden: men husk ..innhentende fartøy har vikeplikt... Pinkvin skrev 24 minutter siden: Du skriver altså at en som du skal vike for "bør begynne å se seg for" og at du "driter i det". Driter i sjøfartsreglene da forstår jeg... Når man svinger 90 grader og fører båten 50 meter i rett linje så kan man argumentere for at vikeplikt i fra styrbord side er gjeldende regel. Da er det ikke TS på innhentede kurs lenger men på kryssende. Redigert 16.Juni.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 pipe skrev 34 minutter siden: Når man svinger 90 grader og fører båten 50 meter i rett linje så kan man argumentere for at vikeplikt i fra styrbord side er gjeldende regel. Da er det ikke TS på innhentede kurs lenger men på kryssende. Trådstarter skriver også at scooteren ligger stille. Dvs at trådstarter kjører mot et fartøy som ligger stille. "Når jeg er 100 meter bak så legger han plutselig hardt til høyre, 90 graders sving, kjører 50 meter og stopper opp," --- Trodde ikke det var så mye å tolke i ene eller andre retningen... Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 (redigert) Pinkvin skrev 37 minutter siden: Trodde ikke det var så mye å tolke i ene eller andre retningen... Tydeligvis når 3 stykker kommer frem til forskjellige tolkninger av hvem regel som er gjeldene Stopper opp vill jeg ikke tolke som å ligge stille men en kraftig fartsreduksjon som å slå av gassen til tomgang. Det står heller ingen ting i sjøfartsreglene om at vikeplikt i fra styrbord ikke gjelder hvis man rekker å stoppe opp foran baugen til de man har vikeplikt for. Så selv om scooteren føreren hadde rukket å slå revers slik at scooteren lå stille sekundet får det smalt har scooter føreren brutt vikeplikten da TS har rett i å gå uhindret på kursen sin. Det er min tolkning Redigert 16.Juni.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 pipe skrev 29 minutter siden: ... scooter føreren brutt vikeplikten da TS har rett i å gå uhindret på kursen sin. Det er min tolkning Hvor finner du ordet vikeplikt i sjøveisreglene? Det du i alle fall finner noe om er at alle skal gjøre det de kan for å hindre sammenstøt. Noe man i stor grad også kan lese ut av "langtittelen" på forskriften. Ingen har rett til å gå uhindret på sin kurs dersom det innebærer sammenstøt. Rent bortsett fra det har jeg ingen intensjon om å ta scooterføreren i forsvar dersom han var en klovn slik TS forteller. Men etter å ha lest innlegget en gang kan jeg ikke si sånn umiddelbart at situasjonen står helt krystallklart for meg. Men nå er vel jeg litt treig også da Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pipe Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Komodo skrev 2 minutter siden: kan jeg ikke si sånn umiddelbart at situasjonen står helt krystallklart for meg. Ikke meg heller men det er helt krystalklart at nå hopper jeg i loppekassa for timene tikker fort mot tiden man bør være på jobb hvis man ønsker å ha kvelden fri, Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Det var vel ikke han med vannscooteren som var klovnen i dette tilfelle. Hadde ikke mista nattesøvnen 3sekunder engang, hvis du hadde kjørt han i hjel. Idioter finner man i alle farkoster, tilogmed i yamarin 80dc Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Hvis vannscooteren får motorstopp istedetfor å stoppe med vilje, hvem er det da som er idioten hvis du "fikser" han med de utrolig tøffe 6 propellbladene dine? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 En er innhentende til det innhentede fartøy er passert, uten omsyn til senere peilingsendring. §13.d Og en stakkar som tenker at det å kverne andre er greit fordi en måtte gjøre noen små kursavvik, fortjener ingenting godt. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Dette var en merkelig og useriøs tråd! Selv har jeg aldri opplevd noen situasjon der en scooter har vært i nærheten avå gjøre en farlig manøver med fare for andre. Synes bare det er gøy hver gang jeg ser en. Har også prøvekjørt en med 300hk, men kan forstå at en slik kan være potensielt drapsmaskin i feil hender! men dette hatet ovenfor scootere stiller jeg meg ikke bak! Det er ikke greit å si at man vil kværne opp noen med 6 propellblader. Idioter finnes det i samfunnet enten det er på sykel på ski eller noe som er motorisert! På sjøen skal man jo unngå sammenstøt uansett hva sjøveisregelen sier! Jeg erpå sjøen for rekreasjon og ha det trivelig. om det kommer en å vil prøve å ødelegge for meg eller mine, bryr jeg meg veldig lite om det. Ikke for å generalisere, men det er nok en del problem dere sør for Sinsen har som vi i Midtnorge og Nordnorge ikke har! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Tror nok tråd startet har tatt hintet... det er vel muligens skrevet i "sinne" ...og da går en vel litt hardt ut..... Ingen tvil, mye rart på vannscooter, men også i allverdens andre fartøyer... Men reglene gjelder alle...også for en båt som innhenter en scooter... Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 (redigert) 1 hour ago, Ida Marie III said: Tror nok tråd startet har tatt hintet... det er vel muligens skrevet i "sinne" ...og da går en vel litt hardt ut..... Ingen tvil, mye rart på vannscooter, men også i allverdens andre fartøyer... Men reglene gjelder alle...også for en båt som innhenter en scooter... Enig! Men reglene sier også at det innhentede fartøyet skal beholde sin fart og kurs. Redigert 17.Juni.2019 av Bidevind endret innhentende til innhentede (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Har aldri sett en vannskuter som kan beholde hverken fart eller kurs i mere enn få sekunder. Vannskuter å seilbrett burde ha vært klassifisert som sjøleke og hatt vikeplikt for all annen trafikk. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 11 minutes ago, Bidevind said: Men reglene sier også at det innhentende fartøyet skal beholde sin fart og kurs. Reglene er rimelig klare på at det ikke er riktig, det sier seg vel også selv at det ikke er enkelt å holde av veien for noe som helst om en skal beholde kurs og fart. En sits som beskrevet her er jo ellers en glimrende anledning til å eksersere $34/$36 §13.a " Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet. " Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Ikke 100% relatiert til tema, men jeg støtter tanken om å klassifisere scooterne som leketøy. Scooterførerne tror de har carte blanche til å gjøre som de vil. I dette sundet(broen har stor støttepilar i midten som gir to løp) freser de gjennom i 40-50 knop. Jeg har sett dem pløye gjennom flokker med andunger også. Jeg har LITE til overs for dem. Sånn... frust over Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Men vil det forandre seg om de blir klassifisert som leketøy..? Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 (redigert) 43 minutes ago, SamH said: Reglene er rimelig klare på at det ikke er riktig, det sier seg vel også selv at det ikke er enkelt å holde av veien for noe som helst om en skal beholde kurs og fart. En sits som beskrevet her er jo ellers en glimrende anledning til å eksersere $34/$36 §13.a " Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet. " Helt enig, det ble en liten skrifeil her, skal stå det innhentede fartøy Redigert 17.Juni.2019 av Bidevind Har nå endret dette i det opprinnelige innlegg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 17.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Poenget er at denne klovnen gjorde noe jeg ser ofte - de legger plutselig hardt over og krysser I høy hastighet, uten å se om der er andre I nærheten. Dette var forresten midt i leien til Kolumbus sin hurtigbåt, den freser igjennom der i 37 knop. Tror noen at den hadde vært istand til å stoppe opp / styre unna raskt? Når en bare tuller rundt og leker seg på den måten, så må en I det minste følge med på hva som skjer rundt seg. Jeg holdt i utgangspunktet god avstand, men når han da setter fart og kjører rett inn I min fartretning, så må en reagere raskt. Der har vært ulykker de siste årene her i området før pga av slikt som dette. Og som svar på noen andre her I tråden; nei, når folk ryker og det er selvforskylt, så har jeg lite sympati - mer irritasjon over at resultatet blir som regel strengere regler for alle andre, jmf. når kjentfolk kjører seg ihjel I fylla. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
tobixen Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 38 minutes ago, Ravis said: Ikke 100% relatiert til tema, men jeg støtter tanken om å klassifisere scooterne som leketøy. Scooterførerne tror de har carte blanche til å gjøre som de vil. I dette sundet(broen har stor støttepilar i midten som gir to løp) freser de gjennom i 40-50 knop. Jeg har sett dem pløye gjennom flokker med andunger også. Jeg har LITE til overs for dem. Sånn... frust over Jeg tenker at man ikke skal gjøre noen stor forskjell på vannscootere og andre fartøyer - det er oppførsel og mentalitet som er problemet, ikke vannscooteren per se. Jeg var trolig en av de første til å irritere meg over vannscootere på dette forumet. På besøk i Russland, når man besøker en liten idyllisk innsjø for å bade ... og dersom det tilfeldigvis er fysisk mulig å kjøre firehjulstrekker med henger til vannet ... så kunne man være sikker på at idyllen ble avbrutt av motorvræl kort tid etter at man hadde slått seg ned! Slikt har jeg heldigvis til gode å se i Norge. Men, en gang var det i tillegg til vannscooterene også en liten cabincruiser som ble trillet ned på båthenger, satt ut på en relativt liten dam (gammelt oversvømt sandtak) og kjørt frem og tilbake! Når man bader, er motoriserte kjøretøy i høy hastighet et problem uansett om det er en vannscooter, cabin cruiser eller en RIB - og kjører man i høy hastighet nært land, så bryter man uansett lover og regler - da bør det kanskje heller gjøres mer for å håndheve eksisterende lover enn å lage nye. Når man prøver å slappe av, f.eks. hvile seg på dekk eller på en balkong på en hytte nært sjøen, så er det veldig irriterende dersom noen leker seg på en bråkete vannscooter og kjører frem og tilbake uten mål og mening. Men, dette er ikke et fenomen som er unikt med vannscootere - det er da nok av forumtråder her hvor folk irriterer seg over barn som leker med motorisert jolle når man ligger for anker og prøver å slappe av i en ellers fredelig bukt! Frese på gjennom smale sund i flere titalls knop samt gjennom andeflokker ... det er allerede brudd på eksisterende lover, og burde håndheves. Det finnes jo folk som freser i høy hastighet i andre fartøyer også, det er ikke vannscooteren per se som er problemet. Når jeg er ute i båten så er det oftest hekkbølger jeg irriterer meg mest over. Noe positivt har jeg å si om vannscooterene: de lager befriende lite hekkbølger. Jeg har en mening som antageligvis er lite populært blandt mange på forumet - vi burde hatt relativt mange, store og sammenhengende soner med totalforbud mot motorisert ferdsel, soner hvor det er (relativt) trygt å bade, padle kajakk, etc. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Midtpinne Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 tobixen skrev 4 minutter siden: [...] Jeg har en mening som antageligvis er lite populært blandt mange på forumet - vi burde hatt relativt mange, store og sammenhengende soner med totalforbud mot motorisert ferdsel, soner hvor det er (relativt) trygt å bade, padle kajakk, etc. Jeg støtter opp om den og er forsåvidt enig i resten også. Problemet er ikke skuteren, det er måten den brukes på. Lovverket er det der, kanskje det bør håndheves slik at folk begynner å følge det. Den neste linjen er ren sarkasme. Ellers er min holdning at alle andre er en pest og en plage og det meste burde forbys. Jeg aksepterer seilbåter, men de andre er bare til plage og i veien. /S Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 17.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Seilbåter er ypperlige lynavledere ;) Siden det er populært med bilder: Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.