Johannes Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 (redigert) Føreren av en vannscooter er på mange måter en myk traffikant på sjøen, men i motsetning til andre myke traffikanter, som. f.eks kajakkpadlere, har vannscootere et betydelig skadepotensiale. Og de kan være sykt irriterende.... Uansett, de er myke trafikanter, og vil ofte komme dårlig ut i et sammenstøt. Har selv vert nære på å kollidere med en vannscooter, scooteren tok meg igjen, min fart ca 20 knop, scooteren kanskje det doble. Han passerer meg på min babord side, krysser like foran baugen, kjører seg ned i en bølge med påfølgende bråstopp. Her var det ca. 2 sekunder margin for en unnamanøver. Og det gikk bra. For egen del hadde et fatalt utfall her tatt mer en nattesøvn. Potensialet var to unge mennesker som satt på den scooteren. Men om jeg hadde fått skylden i en rettsak er jeg ikke helt sikker på. Rettspraksis fra veitrafikken viser at adferden den som blir påkjørt bakfra kan ha betydning for utfallet når skyld plasseres. Utfordringen er gjerne å kunne bevise uaktsom adferd, med mindre det finnes vitner. I veitrafikken har dashbord kamera blitt viktig som bevis. Kanskje noe for båter også? Redigert 17.Juni.2019 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Johannes skrev for 2 timer siden: I veitrafikken har dashbord kamera blitt viktig som bevis. Kanskje noe for båter også? Det tror jeg allerede er standard på vannscooter, eller vannscooterfører ;-). Om ikke akkurat dascbordkamera så kamera i hvertfall. Veldig populært å dele film av leken på diverse FB grupper (faktisk ikke sarkastisk ment, skjønner at det er gøy). Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 hanto1 skrev for 7 timer siden: Har aldri sett en vannskuter som kan beholde hverken fart eller kurs i mere enn få sekunder. Vannskuter Var enig et lite øyeblikk, men så gikk det som egentlig var et godt argument til å bli fullstendig feil når du skrev hanto1 skrev for 7 timer siden: å seilbrett Der en vannscooter har ekstrem manøvreringsmulighet er poenget med reglene rundt seilbåt det stikk motsatte, at de i en del situasjoner, uavhengig av størrelse osv mangler det. Å ikke forstå forskjellen på to typer fartøy som vel nesten ikke kan bli mer forskjellige... det skjønner jeg ikke. Det er nesten som å ikke forstå hvorfor en har de gjeldende reglene en har ifht seilbåter. hanto1 skrev for 7 timer siden: burde ha vært klassifisert som sjøleke og hatt vikeplikt for all annen trafikk. Og så når jeg tenker litt til. Hva vil det hjelpe? Og hva gjør vannscootere da i møte med hverandre? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Har en brettklubb i havna, de virrer rundt i 20++ knop og bytter retning på samme vis som sine motoriserte venner. Krysse foran baugen på andre båter er vissnok « gøy» siden de gjør det bevisst hele tiden. De har jo rett til å seile som de vil, men mot en 10 kg messingpropell så blir det rått parti. Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 17.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 1 hour ago, hanto1 said: Har en brettklubb i havna, de virrer rundt i 20++ knop og bytter retning på samme vis som sine motoriserte venner. Krysse foran baugen på andre båter er vissnok « gøy» siden de gjør det bevisst hele tiden. De har jo rett til å seile som de vil, men mot en 10 kg messingpropell så blir det rått parti. Hvis det å krysse foran bauen på andre fartøyer i farter noe de driver med for gøy, så gjør de det i min bok på eget ansvar. Som er det jeg mener med at jeg ignorer dem. Kjør som en tulling, synk som en tulling. Don't care. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Bitteliten Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 (redigert) amerelium skrev 4 minutter siden: Hvis det å krysse foran bauen på andre fartøyer i farter noe de driver med for gøy, så gjør de det i min bok på eget ansvar. Som er det jeg mener med at jeg ignorer dem. Kjør som en tulling, synk som en tulling. Don't care. Da tenker jeg at du bør lese Sjøveisreglenes regel nr 2. Bare så du er klar over ansvaret du har på sjøen Redigert 17.Juni.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 17 hours ago, Komodo said: Hvor finner du ordet vikeplikt i sjøveisreglene? Regel 53a som gjelder for ubåter og lignende ... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Flere her nå som mer eller mindre konkret uttrykker at de vil drepe/lemleste vannscooterførere og brettseilere og at det er den dreptes/lemlesta sin skyld da de gjør det "på eget ansvar". Veldig nært å oppfordre til lovbrudd på ett åpent forum... Moralsk, etisk og menneskelig ekstremt forkastelige holdninger både å leve etter, men ikke minst helt "på trynet" å uttrykke offentlig. ----- Eneste formidlende omstendighet, teoretisk, er at dere selvsagt er tøffe over tastaturet og selvsagt gjør alt dere kan for at en ulykke kan unngås, også preventivt, hvis mulig. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Pinkvin skrev 1 time siden: Flere her nå som mer eller mindre konkret uttrykker at de vil drepe/lemleste vannscooterførere og brettseilere Tomme tønner skrangler mest, er vel ett ordtak som passer godt i denne sammenhengen. Det finnes tydeligvis også mange typer klovner. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 (redigert) amerelium skrev for 4 timer siden: Kjør som en tulling, synk som en tulling. Don't care. Hvis du virkelig ikke bryr deg og ferdes tilsvarende hører du ikke til ute blant folk. Har full forståelse for at man kan bli provosert av enkeltes oppførsel. Har selv, i frustrasjon, tenkt på både «leca-kuler» og «paintballgevær» i nærheten av folk som ferdes tankeløst på sjøen. Mange ganger, hvert eneste år. Men en ting er å tenke det, noe helt annet er å utføre det. Sånn sett bedre at du lar frustrasjonen din få utløp her på forumet, for jeg tror (og håper) du bryr deg om du renner over og tar livet av noen ungdommer som i ubetenksomme øyeblikk tosker seg til. Alt skal læres, noen lærer og modnes bare veldig sakte. Redigert 17.Juni.2019 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Må tro dere har rett. Tanken på at andre småbåter ikke gjør absolutt alt det de kan for å unngå å skade feks førere av vannscootere, seilere eller jf tidligere "hatobjekter" både her på forumet og andre sosiale medier, kajakkførere, svømmere, dykkere er svært skremmende. At det til stadighet dukker opp, offentlig, holdninger i retning "de får som fortjent", "de har dødsønske", "selvmordskandidater" osv viser vel langt på vei at holdningene til en del motorbåtførere er et langt større problem enn hvor mange vannscootere, seilbrett, kajakker, svømmere, dykkere det er på sjøen og hva de måtte finne på å gjøre. Egentlig ganske forferdelig at det har blitt sånn, at (båt)folk faktisk kan sitte å skrive offentlig at de ikke bryr seg om de lemlester eller dreper andre på sjøen. Hva faen er det som har skjedd med folk? Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Kan ikke forstå annet enn at TS har gjort alt riktig og at vannscooterkjøreren har utsatt både seg selv og andre for stor fare. TS er hundre meter bak, legger seg på ny kurs godt til styrbord for å passere trygt, scooter bråvender og er da ikke lenger innhentende fartøy, men den som bør ta hensyn til de som kommer fra styrbord. Fra 100 meter bak og med en forsvarlig sving for å passere scooter trygt, er avstanden antagelig plutselig mindre enn 50 meter når scooter foretar denne manøveren og legger seg stille midt i TS nye kurs. Hvordan dette kan tolkes til å være god margin for å unngå kollisjon og frata scooterkjører all skyld, begriper jeg ikke. Man har tilnærmet de samme reglene på veien, men innhentende bil har ivaretatt sin plikt når hen skifter fil for å kjøre forbi. Det vil vel aldri være tvil hvis den innhentede plutselig legger seg ut uten å se seg for? Kamera er fint. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
amerelium Svart 18.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Mye hysteriske tendenser her; En gjør selvfølgelig alt for å uinngå kollisjon. Men, skjer det noe og det er skyldes hva en kan under de beste omstendigheter omtale som grov uaktsomhet, så mister jeg ikke noe nattesøvn over det. Prøv å komme med et rasjonelt argument for at en skal føle noe sympati over dem skader / dreper seg selv pga egen uvettighet? Det eneste tragiske i slike tilfeller er når de tar med seg andre i same slengen Og igjen; hadde det vært Kolumbus westamaranen som kom bak ham jeg nevnte, og ikke meg, hadde han vært agn nå. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 amerelium skrev 4 minutter siden: Mye hysteriske tendenser her; En gjør selvfølgelig alt for å uinngå kollisjon. Men, skjer det noe og det er skyldes hva en kan under de beste omstendigheter omtale som grov uaktsomhet, så mister jeg ikke noe nattesøvn over det. Tror ikke et sekund på at du ikke mister nattesøvnen om du kvester eller dreper noen med båten din. Ser at du skriver det, tror ikke på ett eneste ord av det du skriver. amerelium skrev 4 minutter siden: Prøv å komme med et rasjonelt argument for at en skal føle noe sympati over dem skader / dreper seg selv pga egen uvettighet? Det du skriver er så fjærnt at det ikke finnes argument i mot. Umulig å argumentere mot det umulige når du mener noen du kjører over med båten og dreper har drept seg selv. amerelium skrev 4 minutter siden: Det eneste tragiske i slike tilfeller er når de tar med seg andre i same slengen Nei, det er mye tragisk som skjer når noen blir kvestet eller dør. Du sitter potensielt igjen som drapsmann, eller nær drapsmann. Du, og andre ombord eller i nærheten blir vitner eller aktive deltakere i en ekstrem situasjon som kan være traumatiserende for livet. Foreldre kan ha mistet sitt barn, noen kan ha mistet sin far/mor, noen kan ha mistet sin søster/bror, noen kan ha mistet sin beste venn, kjæreste. Andre liv kan bli ødelagt. Slike hendelser kan prege mange mennesker over et helt liv og lengre. At du bagatelliserer på denne måten, helt, helt uforståelig. Virker som du ikke skjønner alvoret og konsekvenser av slik i det hele tatt. amerelium skrev 4 minutter siden: Og igjen; hadde det vært Kolumbus westamaranen som kom bak ham jeg nevnte, og ikke meg, hadde han vært agn nå. Og på hvilken måte spiller det noen som helst rolle når situasjonen handler om at du holder rattet og gassen og skal gjøre de riktige valgene på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Denne diskusjonen blir jeg nesten flau av! Slutter å følge denne tråden!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Captain Chaos Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 @Pinkvin Siste innlegget ditt får 10 av 10 mulige poeng av meg, og med det innlegget burde tråden vært stoppet. Det er absolutt rom for å diskutere vannscooter og praktiske utfordringer rundt både god og dårlig oppførsel, og hvordan vi med båter bør forholde oss til dette. I går kjøpte jeg vannscooter til Jr (og selvsagt meg selv) som skal være på badeplattformen til moderskipet til fordel for ribben i ferien. Det er med skrekkblandet fryd, og jeg har kjøpt med en rekke betenkeligheter. Jeg håper Jr har gått i god lære hos oss, og oppfører seg på scooter, for jeg selv har også sett mange som kjører med svært høy risiko for eget liv... Jeg er absolutt interessert i diskusjon, og sikkert mange andre. Det jo en rekke båteiere som meg som også har scooter på badeplattformen eller hytta...men jeg er ikke interesser i diskusjon med "tøffinger" som tror de blir upåvirket av å være involvert i en dødsulykke... særlig ikke der en propell er involvert...AMEN Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Komodo Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Shore skrev for 3 timer siden: Kan ikke forstå annet enn at TS har gjort alt riktig og at vannscooterkjøreren har utsatt både seg selv og andre for stor fare. TS er hundre meter bak, legger seg på ny kurs godt til styrbord for å passere trygt, scooter bråvender og er da ikke lenger innhentende fartøy, men den som bør ta hensyn til de som kommer fra styrbord. Fra 100 meter bak og med en forsvarlig sving for å passere scooter trygt, er avstanden antagelig plutselig mindre enn 50 meter når scooter foretar denne manøveren og legger seg stille midt i TS nye kurs. Hvordan dette kan tolkes til å være god margin for å unngå kollisjon og frata scooterkjører all skyld, begriper jeg ikke. Enig i dette Shore. Det som ble kritisert var vel ikke handlingen til TS, men at noen gir uttrykk for at de gir blanke f i om det ryker med et liv. amerelium skrev for 2 timer siden: Men, skjer det noe og det er skyldes hva en kan under de beste omstendigheter omtale som grov uaktsomhet, så mister jeg ikke noe nattesøvn over det. Mulig du ikke mister nattesøvnen av en kollisjon, men jeg ville nok vridd meg litt i lakenet etter en kollisjon på sjøen. Hvis det i tillegg ryker med et menneskeliv hadde det nok blitt litt mer enn å bare vri seg litt i lakenet også... Pinkvin skrev for 2 timer siden: Nei, det er mye tragisk som skjer når noen blir kvestet eller dør. Du sitter potensielt igjen som drapsmann, eller nær drapsmann. Du, og andre ombord eller i nærheten blir vitner eller aktive deltakere i en ekstrem situasjon som kan være traumatiserende for livet. Foreldre kan ha mistet sitt barn, noen kan ha mistet sin far/mor, noen kan ha mistet sin søster/bror, noen kan ha mistet sin beste venn, kjæreste. Andre liv kan bli ødelagt. Slike hendelser kan prege mange mennesker over et helt liv og lengre. At du bagatelliserer på denne måten, helt, helt uforståelig. Virker som du ikke skjønner alvoret og konsekvenser av slik i det hele tatt. Dette fortjener å understrekes Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Shore Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Komodo skrev 46 minutter siden: Enig i dette Shore. Det som ble kritisert var vel ikke handlingen til TS, men at noen gir uttrykk for at de gir blanke f i om det ryker med et liv. Nja, det kom vel meninger for og i mot. ? Etter et langt liv blandt cowboys, både fra arbeidsliv og diverse fora, er jeg blitt immun mot flåsete kommentarer, og prøver å se hva som er tema. Har gitt opp å prøve å finne ut om et utsagn er dyp mening eller kommentarer for å tøffe seg. Forøvrig er problemstillingen aktuell nok. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.