Dutch_Steel_1977 Startet 17.Juni.2019 Del på Facebook Startet 17.Juni.2019 Hei. Har litt problem med dynamoen til min 150hk DAF diesel-motor. Får ikke den til å lade mer enn nesten 13 volt. Byttet nylig til 12v fra 24v startmotor, og fjernet i samme omgang et kaputt omformingsrelé, som også dynamoen da var koblet til. Etter dette har problemet oppstått. Er usikker på årsak. Bildet under viser tilkobling. Tykk svart og rød her er en dobbeltledning som går til pluss. Hvit/Grå ledning til ladelampe. Usikker på den tynne røde/sorte som går fra pluss til venstre der, men den er koblet på samme måte som den var tidligere. Registreringsinfo: Kan det at jeg har endret det elektroniske oppsettet og fjernet nevnte relé være årsak til dårlig lading? Hadde en erfaren båtmann på synfaring og han synest dette dynamo-oppsettrt så merkelig ut, spesielt med denne ledningen fra pluss til (?) Hva kan evt gjøres? Har som alternativ en ekstra dynamo liggende, lurer på å prøve denne: Bolten til høyre under her er merket B (+?) Så den skal nok til +. Men hvilken funksjon har kontakten i midten her tror dere? Og ledning til ladelampen, skal den inn her kanskje: ?? Har som der dere gjerne forstår, begrensede kunnskaper både når det gjelder mekanikk og elektronikk, men vil gjerne prøve å få dette til selv. Setter pris på alle innspill. På forhånd tusen takk. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 18.Juni.2019 Del på Facebook Svart 18.Juni.2019 Slike generatorer har ingen mulighet for å justere ladespenningen. Forutsatt at årsaken ligger i regulatoren, har man dermed to muligheter: 1. Bytte regulator; 2. Lure den til å tro at spenningen er lavere enn den egentlig er. Den beste løsningen er en god, ekstern regulator med bl.a. temperaturføler på både batteri og generator. Dette gir mulighet for en optimal utnyttelse; dvs. størst mulig ladestrøm. En mye rimeligere løsning, for kun å øke spenningen, er å senke spenningen på "sense"-inngangen. Dette er høyst sannsynlig den rød/svarte kabelen (som ideelt sett ikke skal kobles til + på generatoren, men til batteriet. Dette for å kompensere for spenningsfall mellom generator og batteri). Siden du har knappe 13V, vil det passe godt med to seriekoblede dioder fra + på batteriet og til denne "sense"-inngangen. Regulatoren vil da tro at batterispenningen er en drøy volt lavere enn den virkelige, som dermed vil økes tilsvarende. Obs! Det er viktig at "sense"-kabelens forbindelser er gode. Om spenningen på denne uteblir, risikerer man at ladespenningen kan bli både 30 og 40V -noe som kan ta knekken på det meste. Diodene kan være nær sagt hva som helst av likerettertype, men en god løsning her er å bruke en såkalt likeretterbro. Disse finnes i de fleste elektroniske apparater beregnet på 230VAC, og kan også kjøpes for en billig penge. Koble "-" på denne til "+" på batteriet, og "+" på likeretteren til "sense" på generatoren. De to AC-kontaktene isoleres. Når det gjelder den andre generatoren, må du prøve å spore opp en beskrivelse av akkurat denne modellen, da det ikke finnes noen entydig standard verken for tilkoblingenes plassering, utseende, eller funksjon. Det vanligste er dog at turtellerkontakten står for seg selv. Prøve- og feile-metoden er heller ikke å anbefale, da en feilkobling kan bety en umiddelbar død for regulatoren -alt etter hvordan denne er utformet. Det er heller ikke gitt at man kan identifisere dem ved å åpne den, da alle de tre lederne kan gå til en umerket regulator, og da er man like langt. PS. På bildet ser det ut til at generatoren henger løst på den nedre festebolten. Da bør du i såfall spandere på en skive og en mutter for å presse den fast mot braketten. Sitér dette innlegget Link to post
Dutch_Steel_1977 Svart 23.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2019 Tusen takk for gode innspill, ozo. Det endte med at jeg kjøpte en ny dynamo med innebygget ladegenerator. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.