Roger jo Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 (redigert) Det er mye som skjer i havnen og noen sliter med å finne løsningen på å komme seg ut av pælene eller som havnekapteinen roper til de som forsøker å legge til kai " gå i Boks" Etter en time og flytting på fortøyninger i vilden sky og 3 samlinger i cockpit for rådslagingen. ble det skrik og skrål da noe gikk galt og de lå sidelangs. nå fant de veien ut at de kunne gå rake veien ut langs kai. En Hollansk Lady med navnet "Aline" 20 x 6 m kom glidende inn. Til kai ville hun ikke etter 4 runden bakket hun inn og fikk en trosse i land. der hang hun 45 grader mot kaia og rederen forsvant under dekk. Omsider kon han opp og fortalte at baugpropellen ikke ville spille på lag, men nu ok. Ikke snakk om å legge Styrbord til kai, forsøkte å trøste seg rundt og fikk i siste liten en trosse til i land før vinden tok tak og fire mann greide såvidt å holde igjen til en fikk knytt fast, nå fikk vinsjen vise hva den kunne og den drog båten de siste meter inn til kai. ikke greit med 12-17 ms. sidevind. Rederinnen sa at det tok 1 1/2 time å få temmet den damen. Må et tur på by`n etter dette Hva mer har Gedser og Brugsen har å by på . Synd flaske tar sånn plass kr.3,10 no for en flaske noen bedre På Tollkafeen kan en nyte en lille en, den burde være tollfri. Det må ryddes langs sporet. Når en snakker om tog Gedser har det og et Tog museum. en dressin Tilbake i havnen en Skarv til tørk. Må fortelle om sugestasjon i fjor virket den ikke og ikke i år heller. Ingen bruker den sa havnefogden. Elektriker ble tilkalt og et relè ble skiftet og testkjørt. Bruksanvisning 1. Slangen legges på kaien. 2. Åpne hanen og hold slange opp 3. Fyll slangen med vann. 4 . Steng hanen og skru fast til sugestussen på dekk. 5. Start pumpen og åpne hanen. 6. Når tanken er tom stopp pumpen steng hanen demonter. 7 . Åpne hanen og start pumpen skyll slangen og heng på plass, 8 Forstår at den er lite brukt ingen av de som fyller diesel har sett på den. Redigert 9.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 (redigert) Det er snart slutt på stoff om Gedser så jeg må utvide område, normalt snakker vi om beste vestkant strøk, her er ”best vestkant” Sydkant strøk etter min mening. Store hus hager. Veltrimma hekker. Og han her har mange prosjekter på gang i det beste villastrøket. Dialog-Tribune statuen og Rostock fergen Baatplassen burde ha den som maskott I beste Baatplassånd ..eller.... Her er fint å sitte men ikke i vestavær å skue ut mot havet. Gedser er en rolig by har fartgrenser på 30km er det slutt nå? Lett å sykle på slør skal jeg snu…pyt , pytt en har da hver ute en vinternatt før. Tror dette er en åker med kålrot Og en Byggåker på andre siden fint å se på når vindkasta tar tak i åkeren og den bølger bortover. må videre opp til fyret, Og det er enda 950m til pynten på kryss og Slør.. Er dette sydpunktet så er det lenge siden og Sydsteinen er fraktet på land. Sydsteinen er en ca. 4 tonn tung naturstein og menes at være 1 milliard år gammel. Den stammer fra Sverige, hvor den av ismassene ble ført til Sydfalster for ca. 15.000 år siden. Danmark krymper mot Øst Klinten er en fin levegg. Her er Danmark sydligste mann På vei hjemover i motvinden hjalp det ikke å ha bulb. Kom til å tenke på de 4 syklene vognene håper de er unge og spreke som skal dra de med kuling i kasta. Endelig litt ly fra husene denne lyste opp Lurer på om han har to døtre og de sitter i hvert sitt tårn. Andre gavlene er malt??? Vanntårnet fra 1912 og avviklet i 1966. Redigert 10.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 Etter 10 vindfulle dager er det tilbake til det normale motvind og + + - 1/2m skvalp.. En artig fasong på en katt. Det roet seg da vi kom ut til trafikkleden for ulvene, her var vi heldige og smatt igjennom uten problem. S å var det å runde Fehmarn under broen og bort til Heiligenhafen . Forsøkte meg på en pir synes det er kjekt å få stokkene rett ut for hekken, da kom det en og sa du er for lang max 11 m enda det var danseplass mellom pirene borti over 20 m mellom stokkene. Pir 11 er for store båter sa han, kjørte opp dit, men du verden så smalt fant en plass som var ledig på begge sider heldigvis , fant ut at her er det best å komme seg vekk å gå herfra, med en liten gal trekk er det sjanseløst, når jeg sto på tvers var gummibåten i stokken akter og jeg klabba til stokken forut med nebbet når jeg trøsta meg rundt. Vurderte bredden før jeg seg inn i neste rad som passet bra fikk gummibåten godt på Innsiden. På havnekontoret er det orden i sakene de vet hvor alle båtene ligger og hvem som er ledig, her må en må en oppgi plassnr. Pir nr. båt-navn nasjonalitet rett inn på data. Det var festivaltid med tivoli og ølboder over alt. Bakeren oppe på torget har gode rundstykker og mye annet. Oppe på torget er det fint å nyte en øl og se på livet hos Kai. Superen et kvartal fra kaia har en flott kjøttdisk her fikk jeg lammefiler. En må en tur til Calle må til, en kasse av denne så kunne en sagt her blir det fest, men ta med langt sugerør. Mon tro en six pack går gjennom tollen. På Binnensee er det et stort vannsportsenter her et anker som ser bra ut. Skal en fra Heiligenhafen med kurs for Bagenkop må en holde seg på den smale sti mellom minefelt og skytefelt. Ellers en kjedelig tur med litt skvalp. Bagenkop er Tyskerens hjemmehavn tre Norske og noe Hollendere smekk fult. det ser ut som at alle som kom sent er dratt. Hendrika Bartelds en skonnet fra 1918 49 m lang 6,65 m bred, kom fullastet med Kitesurfere som boltret seg utpå. må ikke glemme Luciana Her var det også festival med boder og øltelt. Det kom en busslast med lystige kvinner som tømte Brugsen for bananer og en gjeng på 5/6 i slengen stilte de seg opp og og og spiste banan på hvert sitt vis og ble foreviget i merkelig positur...…. ble tatt av sensuren. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
alphaman Svart 21.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 fine bilder hvor går turen imorgen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 Neste rapport kommer fra Søby på Ærø. I morgen er vi i Augustenborg Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Turen opp til Ærø var ingen unntak mitt i tryne og skvalp det roet seg ved Marstral til gjengjeld strømmet det på båter fra alle kanter pluss slepp fra havna det ble glidelås og kø og alltid noen som må forbi. Har min egen rute fra Nordstaken etter Marstral til Østmerket ved Brendholm da ble jeg kvitt et par dusin båter og fikk mitt eget tempo opp til Søby som er vår favoritt, enig i at Æreskøbing er det beste stedet. I Søby er det trivelig, havnekapteinene er topp og for en service. Båtene som kommer er en fin blanding av unge og gamle, stor fin grillplass og lekeplass for store og små. Cafe Arthur har god mat. hva med dagens helstekt Gris. Papa's Pizza Ristorante var stengt. Rett opp for havnen ca. 300 m er Finn's Bageri bare snadder der. Pengeautomat er to stenkast til opp i bakken, men kan fort bli "Gjeldautomat" hvis en ikke har styr på kredittkortene. Havnekapteinen Leo Clausen liker best klingende mynt, men tar kort. Videre opp bakken til kirken og inn til Høyre så kommer en til Dok IV Café & Pub her kan en te ta en pust i bakken og nyte en øl og nyte blomstene. Før en går 50m til bort til Coop Dagli'Brugsen og handle. Her kan er også donere varer. Turen hjem bort til møllen. og Møllemarksvejen ned til havnen og nyt blomstene i havene. Siden den ikke legger egg må det være en Hane. Her er en av mange solnedganger. Årlige anløb: ca. 5.500 lystbåde Havnen det er store planer for å utvide havnen Anlægsomkostningerne for hele udvidelsen vurderes til ca. 170 - 180 mio. kr. og anlægsperioden forventes til ca. to år. Vi forventer således at have de formelle godkendelser på plads i medio 2018.. Var prognosen i 2012. Nå, Realistisk set rykker maskinerne ind sommeren 2020 hvis ............. 1 Badestrand 2 Udvide lystbådehavnen inkl. servicebygning Ikke lett når en satser stort på det grønne skiftet. Ellen sliter, skulle hvert i drift i April utsatt til 15 Aug. El-færgen vil have en rækkevidde som er 7 gange længere nogen anden fuldelektrisk bilfærge. Mellem Søby – Fynshav (10,7 sømil*) og Søby – Fåborg (9,6 sømil) vil færgen kunne sejle de op til 22 sømil tur-retur til ladestationen i Søby. Batteritype. Lithium-ion Graphite/NMC til maritimt brug Kapacitet,. 4,3 MVh Vægt. Cirka 56 ton Batterisystemet er særligt udviklet til Ellen. • Det er det første batterisystem til maritimt brug, som er typegodkendt under klasseselskabet, DNV-GLs nye retningslinjer. • Batterierne er vandkølede for at holde driftstemperaturen stabil, sejle op til 2x10,7 sømil på én opladning. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Faxen Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Huff a meg. Får abstinenser av slike bilder!! God tur fortsatt. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Roger jo Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Faxen skrev 35 minutter siden: Huff a meg. Får abstinenser av slike bilder!! God tur fortsatt. Kjøp deg båt, her er plass til flere. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Faxen Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Jeg måtte avslutte båtlivet ifjor, da helsa satte en stopper. Desverre sånn er livet. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Roger jo Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 (redigert) Det fine med Søby er også at en tar en busstur rundt på øen som går hver heltime fra begge ender (Søby- Marstal) og møtes i Æreskøbing hver 1/2 time. Rett etter Søby er det en Lamafarm. Rett før Æreskøbing er det en kornåker som er hardt rammet av legde han har fått for alle sammen. Marstal har en god gammeldags krambu i år trodde jeg at jeg satt ham til veggs , sykkelslange hadde han ikke, fordi det er sykkelverksted rett borti gaten. 6300 danske sjøfolk var utenriks under krigen mange kom aldri hjem, de første som omkom ble torpedert 30.09.1939 og de siste ble minesprengt i Dansk farvann 11.04.1953 Marstral sogn mistet 84 personer . Så var det full fart tilbake til Æreskøbing en må opp på torget nyte en lunsj og noe leskende. Det var flere bønder som var godt i gang med treskingen. På torget er også et Whiskybrenneri Og i følge skiltet var spriten dyr og det ble smuglet til Ærø helt til 2001 For noen år siden reklamerte han med ”verdens minste butikk” nu var den stengt Det sies at det ikke fins to like dører i Æreskøbing Brannpumpene må leskes for at de skal virke. En taktekker og stige med sikring. Havnen er stor og fin diesel til kr.12.88. Det er mye pynt å se Det med paller brer om seg. Der er vel en bil?.. Borte bra , men Søby er best. Redigert 25.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 27.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 (redigert) Turen fra Søby til Høruphav er en 3,5 timers tur i vel 6 kop i litt disig vær da vi runder Skjoldnøs fyr fra 1881 og er vi på sporet med trekk i mot. Et kjedelig stykke med tyskere på vei hjem opp til Kegnæs Fyr fra 1891 .så er det bare å runde Kegnes og så er vi der i havn. Havnekontoret . Det er noe ved disse husene med sivtak de har sjel. Her er en proff hekkeklipper med batteripakka på ryggen. Et villa strøk med store tomter Beklager men stolen er opptatt. Et symaskinbord. og en rulle. Det er greit med god planlegging før en skal bygge hus, han her hogget bøketreet noen meter over bakken, så det kunne bli en Ugle. Kona til Lot snudde seg og ble en saltstøtte sier historien. Her er to søte smårollinger i betong. Naturens egen skulptur. . 7 min gange opp til "strøket" Mellom Rema 1000 og Superbrugsen ligger dansk glaskunst Kjekt med blomster som aldri visner. men kan knuses. De har bevart en god bit av Bøkeskogen, Det er svalt å få i skogen på varme dager, en liten bekk. En slags gapa-huk eller vedsamling? Her en nise som boltret seg mellom de som badet den var her hele dagen.. En norsk. En tur langs havnepromenaden kan en lære seg mange knuter. En hyggelig og synlig havnekaptein Jørgen, en OK havn. Diesel uten bio under 12 kr. Redigert 27.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 (redigert) Fikk tid til å studere Daneborg da Dronningen er på et av landstedene sine. Det var lite båt i Sønderborg. Fikk følelsen av at det var starten på en regatta da 10- 15 båter på hver side beregdet hvor de burde være når det ble bruåpning. Kong Christian X. Bro Klokka ble 44 før trafikken ble stoppet og alle kom seg igjennom i to kolonner. Oppe ved Arnkilshuk er det fint i ligge så det ble to dager der på svai og det kom til 4 båter på passelig avstand, Flere kom til En nydelig dag med lam fra grillen, Fin solnedgang. Blankt vann. Blankt vann enda, men det kom snikende noen skyer så månen ble så dær. Redigert 28.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 (redigert) En kort etappe i dag opp til Augustenborg, ruteren tok kvelden i går spiser sikringer. Søndeborg flyplass Båter på utgående lover bra. Et badehus. Urskog Vi nærmer oss her ser en slottet, Augustenborg er en havneby på den danske øyen Als ved Jyllands østkyst. Den har ca 3. 500 innbyggere, På Babord side er det Frihavn 40 kr og tett på "byen" lang kaiplass pluss noen i stokker. Ikke store byen en får det meste her er hovedgaten. Købmann. Slotsbager så klart. En fargerik ku. Slotsporten. Slottet uppfördes 1660-1663 av hertig Ernst Gunter av Holstein-Augustenborg på tidigare jordbruksmarker i Stavensbøl, och namngav efter hans hustru Augusta av Glücksburg. Det ryktes om at det er skuddpremie på disse, som tar jobben til de i parkvesenet. Det er et stort parkanlegg. her kan en sitte i skyggen under store lindetrær her er utsikten. Den er stor H.c.Andersen To Eiketrær. Rundt og i parken er det svale stier her skremte jeg opp et svermene par fra en benk. Hofrådens Hus. et hus Nede på havnen er det to vikingskip. Sjekket Net1 forhandlere Sønderborg har 2, bussen stoppet 5 min unna den ene. Var litt tidlig ute og stor trafikk 0750, så jeg slang ut tommelen og fikk napp av en hyggelig ung dame kjørte meg til døra hun fikk 50 kr og jeg ville rekke neste bussen hjem. Det var slutt på flaksen de hadde ikke hvert forhandler på mange år og ca 25 min å traske til neste og var ombord 1130Skulle tatt sykkelen da hadde turen tatt 1 time. Redigert 30.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 (redigert) Aabenraa kommer fra bynavna Opnør og Opnøraa, men betydningen «åpen strand» har også vært foreslått. Byen oppsto tidlig i middelalderen omkring bispeborgen Opnør Hus. I middelalderen var byen kjent for sitt fiskeri og sin humlefremstilling. Byen fikk status som kjøpstad i 1240. Aabenraa hørte etter den danske arvedelingen i 1560 og frem til arvehyldningen i 1721 under Gottorp-hertugerne. Byen hadde sin storhetstid fra 1750-tallet og frem til 1864. I denne perioden var byens skipsfart i stor vekst med handel på Middelhavet, Kina, Sør-Amerika og Australia. Aabenraa hadde det danske monarkis største handelsflåte etter København og Flensborg. Byens fire til seks skipsverft var berømte for sine skip. Mest berømt ble klipperen Cimber som seilte fra Liverpool til San Francisco på 106 døgn i 1857. Aabenraa havn er en frihavn og en havn med pensjonspris for de over 65. Vi kom galt ut fra starten av hadde ikke mer en fortøyd før havnekapteinen kom og spurte hvor lenge skal dere ligge ? 3 dager "off" han kommer hjem i morgen men, det kan dere ligge. og så vippet han begge plassene over til RØDT, går det? det ordner seg sa jeg. Nebbet langt inn på kaia så kom jolla på innsiden og sidevind flyttet oss til neste bås. Litt senere kom hun og banket på for få litt brød da kom det noen ender som ble jaget, da ble det tre til endene og to til svanene. Nabobåten kom hjem og med en katt i band De bandt den på kaia og den gikk over og tilbake, denne gangen gikk den ned mellom bjelkene og rundt og da ble det stopp på tilbaketuren så matmor måtte løse floken. Gikk tom for gass og fikk byttet den rett borti gaten i krysset der en går opp til Fakta, Aldi og Lidel 7 min fra kaien Kull og oljekraftverket er nedlagt ingen røk ut av pipen. De totale CO2-utslippene i 2008 var ca. 2 174 000 tonn, Alt skal rives og skal avsluttes i 2020 så ny industri kan få plass. skrev jeg i 2017. Idag er kullhaugene større, så jeg lurer. litt her om byen fra sist. Redigert 31.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 (redigert) Var på butikken kl 10 og parkerte sykkelen som vanlig over bjelkene, og låste den.Kl 12 var den søkk vekk. Krystallklart vann så ingen hadde hjulpet den uti. og jeg som hadde blodtrimma den i vinter, nye bremse-vaiere girspak og vaier fra en DBS samt bjella. den var en fryd å sykle på. Denne er gira litt tyngre, med to kurver lås og hjelm kom den på 4095 norske. Savner håndbremsen på bakhjulet, ellers er den lik, hadde ikke i sort. med sykkelen ombord er det bare å ta Farvel og tusle opp til Feldsted Skov Varnæs Hoved og håpe på en bøye det fikk vi. I dag er det ikke badeplass til meg i vannet. Den Gyldne Løve er et badehotell med egen brygge. Kajakkklubben kom og la ut på tur selv i regneværet Det ble grillvær i kveld og. Redigert 31.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 2.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 (redigert) To dager på svai er topp på tide og rusle litt nordover Aarø er ny for oss og et trivelig sted. med innkjøps-muligheter sto det i reklamen.. Når en kommer i 12 tiden er det plass noen timer senere er det fulLt her og båter må snu.. Det er to innkjøpsmuligheter på kaien Aarøs perle og 1500 m til Aarø Camping. Å komme dit kan bli rene ølstafetten Cafe Aarøgaard, Brummers Gaard, Hotel Brummers Anneks, Aarø Bryg på de første 600m før en tar de siste 900m til Aarø Camping og ringer etter bussen for å slippe å krabbe hjem. Bussen "Eggs and Vegetables" sier nesten seg selv dit er det 1200 m. Her må en ha med medbrakt da det ikke er vannhulL på vegen. En kan puste litt ut med å se på kveget, se opp for Frida hun er kjælen. Nesten frittgående Grønntfor Er en glad i Røket fisk må en ta turen ut til campen og 100 m til Årø Fish Smokehouse & Apartment er 1600m fra havnen. 60m til og en kan gjøre årets kjøp. Driver en med strikking er dette plassen Aarø Galloway rett etter røkt fisk på vei hjem., Ved Arø Bryg deler veien seg og en kommer til lekeplassen 850m fra havnen Har en sykkel sett den i sykkelstativet. Her også Årø Vingård Druer. Årø Park Golf er på de andre siden av veien, mulig det blir lettere å putte hvis en besøker vingården først, blir litt avslappet da. ÅRØ Fyr Fergen har baug i begge ender. men Skipperne er ulike han ene gir 3 støt når han går ( jeg bakker).. han ander gir 1 støt ( jeg kjører forover). Her er Babord og Styrbord side. Dette må være Danmarks lengste krabbebane Havnen Ingen hjemme her. Redigert 2.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 (redigert) Det ble en lang tur i dag ca. 15nm opptil bøya Måtte korte inn bøyefortøyningen til 1m da garnblåsa kom inntil båten. Det kom 3 motorbåter den første gikk i bøya de to neste slapp anker forut. Det var fredelig lenge, men til slutt slapp de jollene løs. Det ble en nydelig aften. Og en herlig morgen. Hva skuer mitt øye her? 5 kronhjorter her 4 av de, hvor er alle kollene ? Det ble sirkus da de skulle gå 3 runder i går og hvor mange i natt er ikke godt å si, men en gotisk knute høres det ut til å være, en samkjørt kjøring med thrusterene så greide de en 360 graders piruett, uten at det løste floken etter en time så kjørte vi, så hvordan det gikk??? Det ble en lang tur på en time i dag opp til Fredricia i 5k inn til gamlehavnen som ligger mitt i byen mye ledig. 150 kr i havneavgift betales til Havnegrillen. Måtte til THansen da kode låsen forblir låst, de hadde mange reklamasjoner på denne sa de. Fikk en ny med nøkkel, en fin tur på 9 km. Syklet ut Danmarks Port Vollgraven Så en bukk passet bra med et stopp, dette er Madsby Legepark. Fikk med noe mer enn bukken uten navn. Ta noen passelige store gråstein sett 6 av på stokker og strø noen rundt, så kan du selge de for em mil eller to, Skulpturen heter "Drivende skyer" . ses i venstre bildekant. Hjemturen tok jeg via Nørre Port Voldgraven Voldgraven Klok av skade blir ikke sykkelen bare låst , men også låst med kjetting også . Redigert 4.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 (redigert) Det er magre tider for supplybåtene her ligger det mange. Det fine ved gamlehavnen er at den ligger i sentrum. og det bygges så tett nede ved havnen at en ser hva de i naboblokka har til middag. kun de i fronten som har utsikt- Fant denne oppe i by`n ikke rusten. Måtte en tur opp på vollen på Østsiden av byen her krutthuset fra 1625. Det er på østsiden det er sandstrand 1,5km innen for bymuren, det er flere badeanlegg. Østerstrand er det største. Havfruefløjterne på Østerstrand er verdens første badeanlæg for svagtseende og blinde badegæster, og giver mulighed for en badeoplevelse i trygge rammer. Anlægget er primært tænkt til blinde og svagtseende, men må bruges af alle som er utrygge ved at gå i vandet Her er brygg og grill. Her er det nylig grillet det ryker. På tide å ta farvel. Tror ikke det blir levelig her i dag når de tømmer Arcadia for folk bare 11000t , men 285.11m × 32.54m AMarthea son losser er på 113 000 t og 250m × 44m Hva SEA PECOS 115 600 t 250x44m hva den venter på vet jeg ikke. Det dro seg på og ble skvalpesjø .Kurs mot Vejle. krutt Redigert 7.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 8.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 (redigert) Vejlefjord har sin historie og omstilt seg i takt med tiden. nu hotell kurssenter og spa. . Vejlefjords historie starter i 1895, da den unge læge Christian Saugman beslutter at åbne Danmarks første behandlingssted for brystsyge. I slutningen af 40’erne var indsatsen for tuberkuloseramte ved at være afsluttet, og sanatoriet blev langsomt tappet for patienter. 1957 blev Vejlefjord Sanatorium taget i brug som Jysk Nervesanatorium. Fra 1985 blev genoptræning af hjerneskadede en ny kernekompetence for fonden. Kurs & Spa blev indviet i juni 2008 . Da vi kom til Brejning Lystbådehavn var bøyene ledige, havnen ser fin ut. De flotte gamle bygninger i Brejning ned til Vejle Fjord husede indtil for få siden åndssvage¬forsorgen. Nu bygd om til leliheter En middels lelihet på 170m2 pris 4 mil fellesuygifter vel 4000 i mnd En nydelig kveld på svai da passer det bra å ha litt på grillen. Det er bare 1 time inn til Velje. Det var på tide og få noe marine suppe på tanken til kr10.17 Dk billigeste i år og losset ca.150 l avfall. Havneavgift 40 kr m strøm for Frihavne.com har en ikke sykkel kan en ta bussen til byen bak Bølgen. Havnen er laget for framtiden den takler fint et havnivå som kan stige 2,0 m . Badeanlegg rosport seiling Selv med on off vær kryr det av folk i gå gaten som er lang ca. 8/900 m Det er masse kunst i gaten En av sidegatene til gågaten Redigert 8.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Flotte bilder Roger jo ! i Vejle blev min første båt bygget 1965......en Optimist.....Henriksens jolleværft Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Roger jo Svart 9.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 (redigert) Skulle vi bli her eller flytte på oss til et mer forblåst sted, windy melder 13-19 i helgen.. Jeg ble nedstemt rederinnen brukte dobbeltstemmen. Farvel Velje, Trailerene holder bra avstand det var bra trafikk. Skyer på veg. Se hun seiler. Det ser ut til at Bogense er plassen alle skal dit ser det ut som, men vi havnet her på Endelave sammen med 11 båter 6 Da, 4Ty og oss. Kiosken har gått over i hvilemodus kan bestille morgenbrød men må hentes på kroen mellom 08-10. Tok en tur til kjøpmannen kl 1315, må tilbake. Fant denne politibilen godt parkert langt inn i en hage , har de fått politi på øen? mulig de er sendt ut på patrulje? Jeg fant de på kroen. Redigert 9.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 11.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 (redigert) Har en ikke sykkel kan en gå 450 m til Endelave Naturcenter og låne men sett den på plass etter turen. Lurer på hvor mange murstein denne har laget. vanntrauet har trekt sitt siste sukk, bare minnene om hvor mange muler den har lesket sitter igjen. Denne brannvognen trukket av hester var laget før en tenkte HMS, en måtte minst ha hvert Rodeo rytter i Texas for å temme denne kjøredoningen med bare tømmene å holde i. Hvis en har gluggene åpne finner en stadig et vannhull. Lurer på om alle skurtreskerne er havarert åkrene begynner å bli sorte. fikk vist en regndråpe på linsa vannet kommer vannrett. Det er flere hus til salgs på øen, men at 5 stykker på samme side av gaten vil selge er merkelig. Dette sto tilsalgs i fjor også. Obs en trafikkulykke og det var overlagt drap en sort bil svingte over på venstre side og flat ble den, jakta begynner 1 sept. Det er artig at røkeriet ligger i Laksestræde her får en også forfriskninger Dette må være Økologisk landbruk kortvokst rugåker, men noen har glemt å luke vekk. Chenopodium album og prøve tresking var sikkert nedslående. Ikke bedre i denne Havreåkeren mulig egnet til julenek hvis en plukker ut all Chenopodium album.' Her en kveg bonde Nu har jeg syklet for langt er plutselig ved strandveien grusvei og 8 /15 rett i fleisen litt friskvind møtte en gjeng de hilste og smilte idet de trillet forbi uten å trå, de får litt de og tenker på den lange litt nedover bakken jeg trillet. ikke bare meg som sykler gale veien. Han bodde borti her. Måtte jammen ned i 1 gir det meste av veien litt oppmuntrende da en ser ferga. Fikk pusten igjen da jeg kom til kanin land, men ingen å se. her er historien. Ikke helt sluttkjørt så denne . Et dødt tre er blitt en stor Uro og med hybler . Redigert 11.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ebonita Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Du är ett geni Roger..... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 (redigert) Tok en tur for å se om jeg kom på skuddhold av havørnene fulgte feil trokk for jeg endte i kratt med brennesle og torner var ikke skodd for det føre de siste 300m så noe i øyekroken som for over himmelen opp med kamera og fikk et skudd, en gedigen skivebom ble det- Så jeg må henvise til Kaninen Katrine for å se de. Traff på to hester som poser villig' Litt mer erfaren denne. Denne gården har sett sine beste dager fra forrige århundre. 19 30 ser det ut som, det var modne Bjørnebær der men litt tamme i smaken. Her bor det en fugl tror jeg. Det kom en flokk ender som gikk inn for landing med skrik og skrål. Denne bærer bra med epler. Her har kulingen herjet. Samme her ingen hjemme så fikk ikke spurt om å få kjøpt noen. Det er kaniner over alt ikke så rart når fru kanin får 3-4 kull i året og opptil 10 i kullet, vet ikke om kaniner har et parforhold eller om den lever opp til navnet og bare feier over. her var det mange på epleslang men bare to på bilde. Se å få tatt det bilde da, jeg er sulten. Louisenlund har det alltid hvert loppemarked nu var der et par pappesker og sykkelstall. Det er noen av de her hus med sjel og godt gjemt bak en hekk, Denne Jakt`en kom, Najade fra 1897 Ikke helt trygg tør ikke å se Har alltid lurt på hvordan en bakgård ser ut her i Danmark endelig kom jeg til en med motlys selvsagt, akkurat som de fleste bakgårder. Redigert 13.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 15.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 (redigert) Turen fra Endelavet var kjedelig litt skvalp, greide å komme til Hjarnø samtidig som fergen gikk. Snaptun er havna på andre siden her fiskehavna. Og lystbåthavna som vi skulle til Skitt au vi går til Horsens de har laget ny gjestehavn helt oppe i byen. Her ser det temmelig fullt ut ikke plass til mer grus. Her er det store forandringer siden sist blokker og flott kai men ingen strøm. Gjestehavna er her Med automat og toaletter I går gikk det en båt med H-trykk spyler og spylte bort løs maling i dag blir det malt. En gammeldags Brun Bar. På hjørne av Åboulevarden og Kirkegade ligger en god gammeldags Parafinlampebutikk med verksted var der for mange år siden for å kjøpe ny rundbrenner, den løftet veken skakt og var umulig å justere. Få se av med veken inn med en nebbtang og justerte på med veken og den er bedre en ny. Betale nei det var service. Butikken var som før, passet på å kjøpe nye veker. Torget var en stor sandkasse sist nu Skulptur og lekeplass Litt trafikk i en av Gågatene her blir det flere blokker og mer kaiplass. Farvel Horsens Redigert 15.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.