Jump to content

Hva betyr egentlig 150N og 170N på redningsvester

Crokk

Recommended Posts

Det betyr hvor mye den løfter i vannet.

170n betyr at den har ca 17 kg oppdrift (gassvolum).

På lette seilervester er oppdriften vanligvis 50 n uansett om vesten er merket 20-30 kg eller over 90 kg.

Kroppen er stort sett vektløs i vann og flyter gjerne bedre hvis fettprosenten øker.

Det betyr at de 17 kg oppdrift går til å holde hodet høyt oppe.

Mons

Hej

Man kan räkna med att en person på ca 100 kg behöver 30 N för att flyta i marvatten. Med din vikt skulle jag valt en väst med mer flytkraft som t. ex denna hybridväst https://www.baltic.se/produkter/hybridflytvastar/ eller en sådan här https://www.baltic.se/produkter/uppblasbara-vastar/legend-190-auto-rod/ Köp heller inte en väst som inte har en säkring (retainer) för gaspatronen. Jag har i SXK V regi servat och monterat säkring på ca 2300 västar sedan april 2016. Någonstans mellan 5-10% hade inte fungerat och nästan alla beroende på att gaspatronen satt löst eller var helt urskruvad .

Hälsningar Ove

1709126143_Vimonterarskring.jpg.a51ccecd1604b9c4d995f9ad2a53f719.jpg

Crokk skrev for 2 timer siden:

Jeg veier ca 180 kg med klær, er jeg trygg med denne hvis jeg faller uti bevisstløs ?

Ingen er trygg bevisstløs i vannet, da er du i livsfare. Siden du har kjøpt vesten så er det vel bare å prøve, gå uti på grunna med fullt seiltøy etter en seiltur, ha tau i land og noen som kan dra deg inn og se hva som skjer.  Å flyte er en ting, å komme deg ombord / å få deg ombord er også noe som bør forberedes.

Code0 skrev for 2 timer siden:

Ingen er trygg bevisstløs i vannet, da er du i livsfare. Siden du har kjøpt vesten så er det vel bare å prøve, gå uti på grunna med fullt seiltøy etter en seiltur, ha tau i land og noen som kan dra deg inn og se hva som skjer.  Å flyte er en ting, å komme deg ombord / å få deg ombord er også noe som bør forberedes.

enig det du skriver

i tillegg, det er ikke bare snakk om å ikke synke

det er også "redningsvest" aspektet, få snudd brukeren rett vei om han flyter med ansiktet ned

180 kg er en betydelig vekt, ikke standard,

tror jeg ville ha styrt klart av rimelige "mote" vester type Regatta og heller tittet på det profesjonelle markedet,

Secumar for eksempel, de har en rekke vester som er spesielt gearet mot å snu brukeren rett vei

V8 rules.

• 1 måned senere...
Ove T skrev On 17.6.2019 at 20.13:

Någonstans mellan 5-10% hade inte fungerat och nästan alla beroende på att gaspatronen satt löst eller var helt urskruvad .

Jeg har byttet utløsertablett på 6 vester i år, kun på 1 av disse satt gasspatronen skikkelig tilskrudd. På 3 av vestene ramlet gasspatronen ut når vesten ble åpnet. Vestene er 4 år gamle, og utløpsdatoen på patronene var merket 2015. 5 av disse er Spinlock Lite kjøpt på XXL, og 1 Regatta. 

Skremmende at barna har brukt vester i 4 år som ikke ville ha virket...

Hvordan ser denne sikringen ut Ove T?

@larshans1, det var skremmende å lese!

Jeg stoler ennå ikke på oppblåsbare vester. Her brukes kun vester med fast flytemiddel, aka "gammeldagse" redningsvester på ungene, og liggende klar for oss voksne. Bruker fast flytevest i kajakk og på SUP på oss voksne. 

@Crokk, eneste måten å finne ut om vesten hjelper deg (og evt hvordan) er å faktisk prøve den ut. Alt annet er gjettelek. Det er ingen tvil om at du vil flyte med 180N, men den skal også snu deg hvis du er bevisstløs.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

larshans1 skrev for 10 timer siden:

Jeg har byttet utløsertablett på 6 vester i år, kun på 1 av disse satt gasspatronen skikkelig tilskrudd. På 3 av vestene ramlet gasspatronen ut når vesten ble åpnet. Vestene er 4 år gamle, og utløpsdatoen på patronene var merket 2015. 5 av disse er Spinlock Lite kjøpt på XXL, og 1 Regatta. 

Skremmende at barna har brukt vester i 4 år som ikke ville ha virket...

Hvordan ser denne sikringen ut Ove T?

Hej

Det är som en liten skena som monteras mellan lungan och mekanismen och över denna och gaspatronen dras en o-ring som hindrar gaspatronen att vibrera loss. Mekanismen måste dras fast med rätt moment. Det tragiska är att bara Baltic har tagit tag i problemet och meddelat att alla äldre Baltic västar skall förses med säkring, detta skall återförsäljarna göra gratis. Det har i Sverige varit dåligt intresse bland återförsäljarna därför har vi i SXK fått förtroendet, utbildning och verktyg från Baltic för att utföra detta åt våra medlemmar, även icke medlemmar är lika välkomna. Nyare Balticvästar sedan ca 2014 har säkring monterad från fabrik. Spinlock, som har samma mekanismer, säger att säkring inte behövs vilket vi vet är fel och som du också bevisat. Vi monterar säkringen även på andra fabrikat. Det man måste göra om inte säkring är monterad är att ofta, helst före varje användning, känna efter att gaspatronen sitter fast.

Hälsningar Ove 

IMG_4653.JPG.f3d717a6c458f15ff1ea5823a801634e.JPG

IMG_4632.JPG.d6428938abc6263c780d4913a5565eed.JPG

Redigert av Ove T (see edit history)
Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Jeg stoler ennå ikke på oppblåsbare vester. Her brukes kun vester med fast flytemiddel, aka "gammeldagse" redningsvester på ungene, og liggende klar for oss voksne. Bruker fast flytevest i kajakk og på SUP på oss voksne. 

@Crokk, eneste måten å finne ut om vesten hjelper deg (og evt hvordan) er å faktisk prøve den ut. Alt annet er gjettelek. Det er ingen tvil om at du vil flyte med 180N, men den skal også snu deg hvis du er bevisstløs.

For faste vester er det er viktig å skille mellom redningsvest og flytevest. Redningsvesten skal snu deg over på ryggen om du er bevisstløs. Fast flytevest er det eneste som fungerer der du må regne med å bade som SUP og Kajakk, men i båt vil jeg heller kompromisse med en oppblåsbar da en fullblods redningsvest er for ukomfortabel. Sannsynligheten er at du dropper vesten når været er bra og det er gjerne da ulykkene skjer. Ellers enig,  @Crokk : den vil uansett holde deg flytende, men test vesten i vann. Snur den deg om du ligger livløs med hodet ned i vannet? 

Guest Avmønstret#

Var visst en fornærmelse ute å gikk her, satser på at ingen blir "krenket". 

Det virker først som trådstarter mener han trenger mer oppdrift fordi han er tung, så er det en til i tråden som mener det samme, mer vekt "synker mer".  Og så var det en som veide 140 kilo mindre som sank som en stein. 

Uansett, jeg vil tro det er krevende å finne en vest i "standarmarketdet" som kan garantere rett flyteposisjon på en så tung person i bevisstløs tilstand.  Har ikke  belegg for å hevde det, men jeg tipper det vil være tyngre for vesten å snu 180kg i vannet enn feks 80kg.

Når det gjelder den totale flyteevne så tror faktisk jeg også, uten å ville, eller mener krenke noen (må være lov å drøfte kroppsvekt i en så praktisk sammenheng som dette uten at det betyr noe utover det praktiske, ja jeg har vært godt isolert selv i perioder, og fornøyd da også ;-)), at personen på 180kg flyter bedre enn den på 80.

Har alltid "blitt fortalt" at folk med litt ekstra "isolasjon" både flyter bedre og trenger lengre tid på å bli kalde, og erfaring både med egen varierende kroppsvekt og bading med venner med og uten "isolasjon" har støttet den påstanden fra sånn ca siden tidlig 70 tall, men selvsagt finnes det unntak. Ene delen av påstanden er at fett isolerer og flyter bedre enn muskler, og da vil fettprosent gi bedre flyteevne. Men det er også en ren "volumgreie". Om 10kg "kropp" gir 1kg oppdrift (sterkt overdrevet) så vil 100kg gi 10kg og 200kg gi 20kg oppdrift. Litt som at en trenger et visst antall tømmerstokker for å få en flåte med nok oppdrift, dess flere dess bedre flyter du. 

Jeg ville fokusert på utstyr med "god snuevne", ikke nødvendigvis prøve å finne noe som er klassifisert ifht vekten. 

----------

Trådstarter spør om han er trygg om han faller uti med vest på. 

Jeg aner ikke hvilke aktiviteter trådstarter driver med på sjøen. Personlig gjør jeg absolutt alt jeg kan for å unngå å havne bevisstløs på sjøen og kalkulerer ikke inn "snuevne" som noe jeg må ta høyde for. Dvs jeg bruker seilervester for å holde meg flytende, og sikrer meg på andre måter for å ikke ramle uti, og tenker også på sikkerheten ifht å bli funnet om jeg først skulle ramle uti. 

Men helt ærlig, om jeg treffer vannflata i bevisstløs tilstand og er alene i båten, eller på brygga, da regner jeg det helt klart som "slutten på visa" for min del, og at jeg skal ha ekstremt flaks for å overleve. Men jeg regner sjansene for det som så ekstremt små ifht de aktiviteter jeg driver med. Jeg må enten besvime av sykdom, satser på å slutte med båt før jeg er så syk, eller vil da sørge for å aldri være alene i båt om jeg faktisk blir så syk, eller bli påført så stor traume mot kroppen at jeg er bevisstløs når jeg treffer vannflata, jeg klarer ikke helt å se at det kan skje. 

Når det er sagt, hadde en onkel som skled i "sjøtrappa", knalla skallen i stein og ble funnet i bunnen av trappa drukna, så alt kan jo skje. Men det var "forrige generasjon" som hverken kunne svømme eller noen gang kom til å bruke vest til tross for at de var på sjøen hele livet ;-) . Og jeg har lest om noen tilfeller der folk har blitt slått bevisstløs enten på vei ut av RIB eller når de treffer vannflata, men så har de oppblåsbare vestene blitt revet i filler av samme påkjenningen som personen(e) har blitt slått bevisstløs av, og ender opp "face down" og drukner. 

---------

Vet ikke om det er mulig å oppsummere. 

- Skulle jeg kjøpt vest i dag vill jeg fulgt svenske myndigheters anbefaling og styrt unna oppblåsbare "pølsevester". De feiler av ulike grunner. Driver en med noe som innebærer høy hastighet på sjøen så kan de rives i filler når en treffer vannet osv. Økt kompleksistet gir større fare for svikt, patroner osv monteres feil, de løsner, går ut på dato osv. Det er konstruert for å feile ifht en vanlig vest med fast flytestoff. 

- Om jeg var redd for å ramle bevisstløs på sjøen ville jeg ikke vært i båt alene eller uten annen sikring som hindrer fall i sjøen, eller sluttet med aktiviteten som gjør at det kan skje, "med mindre det er verdt det", altså at en tar en risiko og er inneforstått med risikoen. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Jeg har tre oppblåsbare. Hadde fire, men den ene blåste seg opp selv under vinterlagring i båten. Da jeg fant de om våren var den slapp og tom for luft. Konstaterte at den var lekk . . .

Har falt i vannet med oppblåsbar vest et par ganger og konstatert at vesten virket, men det kostet meg noen hundrelapper hver gang. Dessuten var vesten  i veien da jeg skulle svømme og vanskelige å bli kvitt i vannet. Nå bruker jeg helst vanlig seilervest når behovet for vest melder seg. Den varmer også litt når det blåser.

Det blir ingen flere oppbåsbare vester på meg. Vanskelige å ta på i farta, usikre mhp. funksjon og dyre i vedlikehold. Vanlige, ikke oppblåsbare, vester kan en dessuten prøve uten at det koster noe. Hadde jeg fremdeles hatt unger ville jeg kastet dem i vannet (ungene altså) med vesten på for å se at den virker som de skal (vesten altså).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

enslagsgjest skrev for 4 timer siden:

Hej

Detta är västar för de som har mycket kläder och verktyg eller en flytoverall under. Seatronic skriver att det finns säkring för gaspatronen, men på bilden saknas den, vi får hoppas det är en gammal felaktig bild.

Hälsningar Ove

Guest Avmønstret#

Jeg tror fortsatt at du har god (bedre) flyteevne ifht en tynn "pinne" med mindre du er ett godt trent muskelberg :-) Men om du vil snus rundt i sjøen bevisstløs må du ha noe tilpasset vekta. Personlig ville jeg gjort tiltak for å unngå å havne bevisstløs i sjøen fremfor å satse på at en vest skal snu meg. Men det er ett personlig valg. 

Crokk skrev for 17 timer siden:

For å nevne det...Jeg er slett ikke "hårsår" vedr vekten min. Den kan gjerne diskuteres.....no offence taken here ....

Tusen takk til alle flotte tips..

Beklager så mye Crokk. Jeg har selv vært ganske tung og burde ikke ha sagt det. :wflag:

NilsPils skrev On 24.7.2019 at 13.59:

Jeg har tre oppblåsbare. Hadde fire, men den ene blåste seg opp selv under vinterlagring i båten. Da jeg fant de om våren var den slapp og tom for luft. Konstaterte at den var lekk . . .

Har falt i vannet med oppblåsbar vest et par ganger og konstatert at vesten virket, men det kostet meg noen hundrelapper hver gang. Dessuten var vesten  i veien da jeg skulle svømme og vanskelige å bli kvitt i vannet. Nå bruker jeg helst vanlig seilervest når behovet for vest melder seg. Den varmer også litt når det blåser.

Det blir ingen flere oppbåsbare vester på meg. Vanskelige å ta på i farta, usikre mhp. funksjon og dyre i vedlikehold. Vanlige, ikke oppblåsbare, vester kan en dessuten prøve uten at det koster noe. Hadde jeg fremdeles hatt unger ville jeg kastet dem i vannet (ungene altså) med vesten på for å se at den virker som de skal (vesten altså).

kan være enig en hel del her,

men

om vi skulle fokusere på redningsvester (ikke flyte hjelpemiddel) altså slike som snur folk rundt riktig vei

så holder jeg en knapp på gass greiene,

redningsvester (ikke med gass) er ganske store og en del klønete å ha på seg

V8 rules.

janet skrev for 1 time siden:

redningsvester (ikke med gass) er ganske store og en del klønete å ha på seg

Enig. Men ungene liker dem tydeligvis og heldigvis . . .

Og så legger jeg til at jeg aldri går med båten i så stor hastighet et det er stor fare for at jeg skal slå meg i svime når (les hver gang) jeg faller i vannet. Derfor seilervest til meg og ikke oppblåsbar til barn ombord.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...