Marqies Startet 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2019 Har en 200 e-tec fra 2010, hadde den inne hos forhandler, fikk oppdatert noen oppdateringer som visstnok var klar. Det eneste jeg merker er at fuelmåler viser 34 l pr time ved 3800 rpm, mot tidligere 30 l pr t tidligere. Regner med at dette er ett beregnet forbruk og kanskje ikke er mer nøyaktig, holder ganske nøye 30 knop på 3800rpm. Har ikke endret noe annet fra tidligere år. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 2.7 eller 3.3L ? Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 19.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Det er en 2,7 l, lurer bare på hvordan dette forbruket beregnes, det kan umulig være ett flowmeter. Men hva kan måle belastning såpass nøyaktig at dette beregnes riktig. Eller har det skjedd en endring igjennom vinteren slik at det er en feil som jeg ikke ser eller hører. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Dette er jo en elektronisk innsprøytingsmotor hvor MCU beregner korrekt innsprøytingsvolum for hver enkelt dyse pr omdreining, så å summere dette til liter/time er jo enkelt. Jeg har koblet min Etec mot plotter, så jeg får forbruk pr Nm med to desimaler opp på skjermen hvis jeg vil. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Guest Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 På enkelte etec'r så måler de flow'n, men på andre så regner emm'n selv. Injektorene skal gi så og så mye, på så og så mange rpm, så det mattestykket er enkelt for emm'n Men på 3000rpm, så bruker den motoren din 15-20L/T, uansett hva instrumentet sier Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 21.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Vurdere å kjøpe en flow måler for montering på bensinslange, stoler ikke helt på elektronisk utregning. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Vel, da stoler du ikke på elektronikken som styrer innsprøytningen din, og det er jo litt spesielt med en motor som kontrollerer alt elektronisk. Selv kjøpte jeg en liten kabelovergang som kobler motor til NM2000 nettet eller hva det heter. Koster et par hundrelapper å få alt inn på plotter. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Marqies Svart 22.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Skjønner hva du mener men alt for mye blir beregnet ikke målt her, blir litt forundret når det øker fra 30 l på 3800 rpm til 34l på 3800rpm, eneste forskjell fra to første år er oppdatering programvare i motor og båten sandblåst under, fjernet alt gammelt bunnstoff, som lå i flere lag, lagt på to lag primer om to lag selvpolerende bunnstoff (buster xxl 2010). Kjører med en fireblads stålpropell, max 43 knop på 5500 rpm. Kjøpte en ny 14X19 3 blad på Progress, fikk 44knop 5600 rpm med en høy roster etter båten. For å ta den i bruk må vel motor ned ett hull, kjører mest i 25 knop 4 blad har godt tak den blir vel brukt framover. Mye innfo, liker bare ikke å tvile på forbruksmåling. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Min erfaring fra noen år med etec og forbruksmåling over nmea2000-nettet og emm'en sin "kalkulering", så kom jeg frem til desiliter i avvik på min 200liters tank. Og det konkluderte jeg med kom fra om full tank var helt opp i påfyllingstussen eller bare delvis opp i den. Nøyaktig med andre ord. Dette var på en 2016-mod 300 etec. Dog høres det rart ut at forbruket skal øke fra et år til et annet. Hvordan måler er det du har? Og hvor nøyaktig har denne vært tidligere? For å gjøre en test kan du jo fylle full tank. Og gå en halvtime på konstant fart. Da bør du få en grei indikasjon på "nøyaktigheten". Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Cerberus Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Det kan jo være at siste oppdatering innebærer en litt fetere blanding da det kan ha vært litt magert med dertilhørende problemer rundt om. En programvare for alle må jo være på den sikre siden sjøl om det kansje ikkje var nødvendig i dette tilfellet Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Har ingen kommentar til endringen til forbruk ved 3800rpm, bortsett fra at Cerberus sine tanker kan være sannsynlig. Men, jeg har nå kjørt to forskjellige mercury på tolvte sesongen, optimax 115 og f150, og når jeg fyller tanken, ca 120L ved hver tanking, er det mindre enn 1L i forskjell på det instrumentet til motoren viser og det bensinpumpen viser. Vil påstå at det er ganske nøyaktig, og det er vel ingen grunn til at E-tec skal være mindre nøyaktig? Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 Bare 15 liter ved 3000 er imponerende. Da får de mye hk ut av hver liter bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 24.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2019 Åge Grevlingen skrev for 17 timer siden: Bare 15 liter ved 3000 er imponerende. Da får de mye hk ut av hver liter bensin. De tallene kommer fra en bekjent som kjørte 200 g1 i 3000timer og 150 g2 i snart 1000timer, på en taxibåt og kjører konstant på 3000/25knop. Han har regna på forbruket fra dag1 for og se om det lønte seg i forhold til større båt og dieselmotor G2'ne går så magert at de skjærer seg en etter en Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 24.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2019 Kanskje det blir slutt på det nå da, med ny SW som gir litt fetere blanding ... ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
chrisrik Svart 24.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2019 Eika skrev for 6 timer siden: ..... G2'ne går så magert at de skjærer seg en etter en Dette var nytt for meg. Hvor kommer det fra? Forbruk i liter pr rpm-statistikken er på nivå med mercury v8 og suzuki dfXXX på de jeg har sammenlignet. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Marqies Svart 24.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2019 Har ikke noen annen måler enn e-tec sitt instrument som viser antall liter og turteller, dette blir kanskje ikke helt korrekt. Men foregående 2 år lå jeg meget jevnt på 30 l til 31 l på 3800, forleden var jeg en tur ute ikke lang tur bar rett ut å fiske, ca 5 min kjøring. På hjem tur la jeg merke til at på 3800 rpm viste instrument 36l enda 2 liter opp, hmmm, kanskje jeg bør kjøre en lengre tur for å få varmen opp på motoren. Blir ikke store forskjellen pr nautisk mil, har bestilt ett flowmeter på ebay, tiden vil vise om motor og ebay instrument er enige. Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 24.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2019 Det er bra å få ut 4 hk av et forbruk på 1liter i timen. Så om vi bruker 15 liter bensin i timen på 3000 rpm, blir det 15x4, altså 60 hk. Det hørs lite ut at en 200 hk motor bare gir 60 hk ved 3000 rpm/ på halv gass. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 24.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2019 chrisrik skrev for 3 timer siden: Dette var nytt for meg. Hvor kommer det fra? Forbruk i liter pr rpm-statistikken er på nivå med mercury v8 og suzuki dfXXX på de jeg har sammenlignet. Det kommer fra ett par verksteder som holder på med etec hver eneste dag. Hørt om flere som har skjært seg de 5 første timene de har vært i bruk Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 26.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 Åge Grevlingen skrev On 24.6.2019 at 19.13: Det hørs lite ut at en 200 hk motor bare gir 60 hk ved 3000 rpm/ på halv gass. Hvor mye effekt motoren yter ved et turtall er avhengig av belastningen og vil derfor variere. For å ta ytterpunktene, så yter den større effekt på å opprettholde turtallet med tungt lastet båt enn i fri. Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 27.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Tror jeg har funnet grunn til forbruksendring, har jo registrert noen tilfeller med at turtallet falt i noen sekunder, i går kuttet en sylinder og alarm på feil med injektor. Har også en svak følelse av ujevn gange på tomgang, vet noen om det er injektorer på lager her på berget, Marinaen sier 2 uker leveringstid. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Det største håper ditt er vel han oppkjøperen oppi Tromsø området. Han kjøper masse etec og selger deler løst Sitér dette innlegget Link to post
Pettersenmotor Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Eika skrev 29 minutter siden: Det største håper ditt er vel han oppkjøperen oppi Tromsø området. Han kjøper masse etec og selger deler løst Frank vekve Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Du får vel ny injektor fra statene fir ca 2500,-, så du får vurdere hvor mye du skal gi for en brukt du ikke vet noe om. Jeg har byttet injektor selv, man fikser det med Etec-sw og kabel fra EBay, samt en smarttelefon for å skanne 3D QRT koden på injektorene som inneholder dyse-parameterne. Er du litt fingerferdig og ikke er helt grønn på PC går det greit. Husk å bestille pakningssett sammen med injektor. Og det er forskjell på babord og styrbord injektor. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
chrisrik Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Marqies skrev On 27.7.2019 at 9.45: Tror jeg har funnet grunn til forbruksendring, har jo registrert noen tilfeller med at turtallet falt i noen sekunder, i går kuttet en sylinder og alarm på feil med injektor. Har også en svak følelse av ujevn gange på tomgang, vet noen om det er injektorer på lager her på berget, Marinaen sier 2 uker leveringstid. Er ikke sjefsmekaniker, men ville kanskje vurdert å kjørt en kompresjonstest i samme slengen for å sikre at det ikke er noe "følgeskader". Jeg havarerte en 250 etter at en injektor svikta. Kjørte nok litt for lenge med en dårlig injektor.. Skal sies at jeg ikke fikk alarm, og mistenkte at den bare sugde litt luft iblant. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.