Jump to content

Erfaring med uoriginale strammehjul til kompressor- og vannpumpereim Volvo Penta KAD serien?

mmosberg

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med å kjøpe uoriginale reimhjul / strammehjul til KAD motorer? Har selv 2 stk KAD300 motorer som jeg vurderer å skifte hjulene på av preventive hensyn. Original Volvo Penta part no.: 3582324 koster ca NOK 1500,- pr stk. Etter litt research fant jeg ut at hjulene har D=95 mm, B=32 mm og hulldiameter Ø=10 mm. Scania lastebilmotorer har disse hjulene og de har Scania OEM nr.: 1428940. Se her for utvalg og forskjellige priser.

Uoriginale koster fra NOK 120,- og oppover. Legger merke til at hjul produsert av Febi Bilstein, Mapco og INA ligger på ca NOK 250-300,- pr stk. Og dette er jo produsenter som leverer kvalitetsdeler til ettermarkedet for bil og lastebiler.

1179814455_Febi09781.PNG.1a66d8947c8f14df888116dd0216f4c8.PNG

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Har ikke erfaring, men kan egentlig ikke tenke meg annet enn at hjul fra seriøse ettermarkedsprodusenter må ha samme kvalitet som originalt. 

Og, med den prisforskjellen kan du bytte uorginale deler preventivt hver gang du bytter reim og fremdeles oppnå bedre økonomi enn det VP kan tilby. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 1 måned senere...

Jeg har en KAD44P-C, 2002 mod som har gått 810 timer. Her sliter jeg med disse hjulene. De holder ikke og samtidig som de ryker så ødelegger de oftest noen omkringliggende reimer også. Sist for 2 dager siden. Jeg reiser nå og kjøper originale VP. Jeg strammer alltid i rett rekkefølge på reimer og med rett moment, men hjulene ryker dessverre. Og oftest i "farlig/usikkre" farvann:-(

srok skrev 9 minutter siden:

Jeg har en KAD44P-C, 2002 mod som har gått 810 timer. Her sliter jeg med disse hjulene. De holder ikke og samtidig som de ryker så ødelegger de oftest noen omkringliggende reimer også. Sist for 2 dager siden. Jeg reiser nå og kjøper originale VP. Jeg strammer alltid i rett rekkefølge på reimer og med rett moment, men hjulene ryker dessverre. Og oftest i "farlig/usikkre" farvann:-(

Jeg ser at relativt mange eiere av KAD motorer sliter med forbruk av både reimer og strammehjul. Jeg har 2 KAD300 motorer hvor dette ikke er et problem utover at det blir noe reimstøv ila sesongen. Jeg liker å vaske dette bort på vinteren og demonterer da reimer og hjul. Benytter anledningen til å inspisere og sjekke strammehjulene. Jeg kan ikke skjønne annet enn at eiere som sliter med problemer har feil opplining av hjulene. Hvis disse ikke står paralellt får man problemer. 

Det glade Sørlandet!

Servoreima har ikke noe strammehjul og er en vanlig V formet "viftereim". Det er kompressorreima og sirkulasjonspumpereima som multirib "flatreimer" og løper over strammehul. Det er viktig å stramme disse opp riktig:

1. Sirkulasjonspumpereima strammes med moment 35-40 Nm. (Jeg bruker alltid 40 Nm og slipper da å etterstramme reimene ila sesongen.)

2. Dynamoreima strammes slik at man med normalt tommelpress klarer å presse den ned ca 10 mm midt i mellom dynamo og vibrasjonsdemper.

3. Kompressoreima strammes med moment 35-40 Nm. (Jeg bruker alltid 40 Nm og slipper da å etterstramme reimene ila sesongen.)

4. Servoreima strammes slik at man med normalt tommelpress klarer å presse den ned ca 10 mm midt i mellom servo og vibrasjonsdemper.

Men ja, jeg kjører originale reimer. De som står på nå går på fjerde sesongen og er ikke utslitt. Hvor gamle strammehjulene er vet jeg ikke utover at de er minst 4 år og i god form :-)

Det glade Sørlandet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...