mmosberg Startet 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2019 Er det noen som har erfaring med å kjøpe uoriginale reimhjul / strammehjul til KAD motorer? Har selv 2 stk KAD300 motorer som jeg vurderer å skifte hjulene på av preventive hensyn. Original Volvo Penta part no.: 3582324 koster ca NOK 1500,- pr stk. Etter litt research fant jeg ut at hjulene har D=95 mm, B=32 mm og hulldiameter Ø=10 mm. Scania lastebilmotorer har disse hjulene og de har Scania OEM nr.: 1428940. Se her for utvalg og forskjellige priser. Uoriginale koster fra NOK 120,- og oppover. Legger merke til at hjul produsert av Febi Bilstein, Mapco og INA ligger på ca NOK 250-300,- pr stk. Og dette er jo produsenter som leverer kvalitetsdeler til ettermarkedet for bil og lastebiler. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Brigg Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Har ikke erfaring, men kan egentlig ikke tenke meg annet enn at hjul fra seriøse ettermarkedsprodusenter må ha samme kvalitet som originalt. Og, med den prisforskjellen kan du bytte uorginale deler preventivt hver gang du bytter reim og fremdeles oppnå bedre økonomi enn det VP kan tilby. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mmosberg Svart 17.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Enig Brigg, men så ser jeg også at feks Lemførder (som også er en seriøs ettermarkedsprodusent) sitt hjul koster £114,-. Merkelig, men ikke umulig at det skal være så stor prisforskjell tenker jeg. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
dieselfan Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Nyttig tema og god læring ? Har dere åpnet noen av hjulene og sett hva slags lagring de bygger på? Kan det være en ide å bygge om til 2x 2RS lagring feks?? (via en tur i dreibenken) Sitér dette innlegget Link to post
srok Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Jeg har en KAD44P-C, 2002 mod som har gått 810 timer. Her sliter jeg med disse hjulene. De holder ikke og samtidig som de ryker så ødelegger de oftest noen omkringliggende reimer også. Sist for 2 dager siden. Jeg reiser nå og kjøper originale VP. Jeg strammer alltid i rett rekkefølge på reimer og med rett moment, men hjulene ryker dessverre. Og oftest i "farlig/usikkre" farvann:-( Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 srok skrev 9 minutter siden: Jeg har en KAD44P-C, 2002 mod som har gått 810 timer. Her sliter jeg med disse hjulene. De holder ikke og samtidig som de ryker så ødelegger de oftest noen omkringliggende reimer også. Sist for 2 dager siden. Jeg reiser nå og kjøper originale VP. Jeg strammer alltid i rett rekkefølge på reimer og med rett moment, men hjulene ryker dessverre. Og oftest i "farlig/usikkre" farvann:-( Jeg ser at relativt mange eiere av KAD motorer sliter med forbruk av både reimer og strammehjul. Jeg har 2 KAD300 motorer hvor dette ikke er et problem utover at det blir noe reimstøv ila sesongen. Jeg liker å vaske dette bort på vinteren og demonterer da reimer og hjul. Benytter anledningen til å inspisere og sjekke strammehjulene. Jeg kan ikke skjønne annet enn at eiere som sliter med problemer har feil opplining av hjulene. Hvis disse ikke står paralellt får man problemer. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
srok Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 (redigert) Har tenkt litt som deg. Så for sikkerhetsskyld byttet jeg "sokkelen" (som er ganske kraftig) for strammehjulet for servoreima for å sikre at det ikke skulle være noe skjevheter. Men det har ikke hjulpet meg. Men du bruker kanskje kun originale VP reimer og strammehjul? Redigert 29.Juli.2019 av srok (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Servoreima har ikke noe strammehjul og er en vanlig V formet "viftereim". Det er kompressorreima og sirkulasjonspumpereima som multirib "flatreimer" og løper over strammehul. Det er viktig å stramme disse opp riktig: 1. Sirkulasjonspumpereima strammes med moment 35-40 Nm. (Jeg bruker alltid 40 Nm og slipper da å etterstramme reimene ila sesongen.) 2. Dynamoreima strammes slik at man med normalt tommelpress klarer å presse den ned ca 10 mm midt i mellom dynamo og vibrasjonsdemper. 3. Kompressoreima strammes med moment 35-40 Nm. (Jeg bruker alltid 40 Nm og slipper da å etterstramme reimene ila sesongen.) 4. Servoreima strammes slik at man med normalt tommelpress klarer å presse den ned ca 10 mm midt i mellom servo og vibrasjonsdemper. Men ja, jeg kjører originale reimer. De som står på nå går på fjerde sesongen og er ikke utslitt. Hvor gamle strammehjulene er vet jeg ikke utover at de er minst 4 år og i god form :-) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
srok Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Takk for gode kommentarer! Sorry, ja mente kompressorreima og ikke servoreima:-) Men du skriver om "viberasjonsdemper" for servoreima og dynamoreima. Er det noe som kom med KAD300-motorene? På min KAD44P er det ingen slike..... Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Vibrasjonsdemper er det som de fleste kaller svinghjul. Det største og nederste hjulet som sitter på veivakselen. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
srok Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Ok. Trodde det var noe ekstra jeg. Takker:-) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 mmosberg skrev for 6 timer siden: Vibrasjonsdemper er det som de fleste kaller svinghjul. Det største og nederste hjulet som sitter på veivakselen. Den skjønte jeg ikke helt. Svinghjulet sitter riktig nok på veivakselen men bak på motoren og ikke foran. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Vibrasjonsdemperen sitter fremme på veiva. Mange kaller denne, feilaktig, svinghjul. Svinghjulet sitter som du skriver bak på veiva. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.