Jump to content

Vedlikehold av Yamaha 5hk totakter - hva gjør jeg?


Popeye70

Recommended Posts

Hallo. Jeg har nettopp vært på kjøretur inn i indre Østfold for å hente en lite brukt 2006-modell Yamaha 5hk totakter. Med unntak av en og annen transportskrape ser den ny ut, og den starter lett og går jevnt.

 

Jeg tenkte jeg skulle bytte olje og muligens impeller, men selger sa at begge deler ble byttet i høst så den skal funke ut sesongen. Den er kun kjørt i ferskvann frem til nå, og under lokket ser den helt ny ut. Det er ikke noe som avslører at den har blitt vasket og stelt under lokket (ikke noe gjenglemt støv eller rusk i sprekker og kroker), så det kan stemme at den er liten brukt. Jeg tenkte uansett å spraye motoren innvendig med 5-56 eller 6-66 for å gjøre den litt bedre rustet for et liv i saltvann.

 

Er det annet jeg bør gjøre nå før jeg tar den i bruk? Totaktere er jo velsignet enkle i design og funksjon, så det er kanskje ikke så mye mer å gjøre så lenge den oppfører seg pent?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 13 timer siden:

Hallo. Jeg har nettopp vært på kjøretur inn i indre Østfold for å hente en lite brukt 2006-modell Yamaha 5hk totakter. Med unntak av en og annen transportskrape ser den ny ut, og den starter lett og går jevnt.

 

 

Går den fint så er det vil ikke mye du bør gjøre utover litt forebyggende CRC spray og oljeskiftet. Jeg fikk tak i en lik motor for noen uker siden. 2007 modell - siste året 2-t ble solgt her i Norge tror jeg..? Den svarte ikke helt til forventningen  - som sikkert var skyhøye etter at jeg siklet på Yamaha motorer hele barndommen (måtte nøye meg med en gammel Evinrude den gangen). Min fusker litt på høyt turtall, og giret er veldig tungt, så tungt at sønnen min på 12 år sliter med å betjene det. 

 

 

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 12 timer siden:

Min fusker litt på høyt turtall, og giret er veldig tungt, så tungt at sønnen min på 12 år sliter med å betjene det. 


ang. begge deler , sjekk tråden det linkes til i post nr 2 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...