Jump to content

Sylinderforing dratt ut på oppsiden av stempelringer, hvordan få den på plass igjen?

Vik 27

Recommended Posts

Hei.

Har en motor som stemplene har stått fast i. Tok av toppen for å prøve å løsne stemplene. Da stemplene løsnet så fulgte sylinderforinga med på et av dem. Foringen har kommet på oppsiden av stempelringene slik at jeg ikke får til å presse den ned igjen. En mekaniker sier at jeg må ta ut motoren for å komme til på undersiden av denne for å få til dette. En annen sier at det hender det er mulig å få til å klemme inn stempelringene uten å demontere mere på motoren. Båten er en Viksund 27 og veier 3,5 tonn så kostnaden med dette blir ganske stor da jeg må leie kranbil.

Noen som har noen gode tips og råd for hvordan å få til dette på enklest mulig måte?

Motoren er en Saab bygd på Peugeot. Status Marine  43 hk, 82 mod.

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Stempel og sylinderforing". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

20190616_122516.jpg

Hei Vik 27 - se intern melding (IM)

Stempelfjærer er sårbare. Skal lite til å skade kantene. Å måtte tvinge de over slitekantene kan ødelegge de. 

Å få en våt fôring tett igjen uten å rengjøre pakningssporene er det dårlige odds på... 

Om du ikke kommer til med lastebilkran så bygg et taljetårn i båten, løft motoren, bygg benk på dørken, slipp motor helt/delvis på benken, presenning over det hele, hent verktøyet... Og skru ?

Gleder meg til å lese om at det gikk bra... ?. ☀️

Redigert av dieselfan (see edit history)

Jeg skiftet motor i samme båttype mens den lå på sjøen. Avtalte med en med lastebil og kran om å stikke innom når det passet. Brukte under et kvarter pr løft, og betalte et par hundre ut og det samme inn et par uker senere. Enkelt og greit.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 3 måneder senere...
dieselfan skrev On 18.6.2019 at 17.49:

Hei Vik 27 - se intern melding (IM)

Stempelfjærer er sårbare. Skal lite til å skade kantene. Å måtte tvinge de over slitekantene kan ødelegge de. 

Å få en våt fôring tett igjen uten å rengjøre pakningssporene er det dårlige odds på... 

Om du ikke kommer til med lastebilkran så bygg et taljetårn i båten, løft motoren, bygg benk på dørken, slipp motor helt/delvis på benken, presenning over det hele, hent verktøyet... Og skru ?

Gleder meg til å lese om at det gikk bra... ?. ☀️

Hei.

Takk for tips om taljetårn. Det fungerte utmerket. 

Klyvde motoren og byttet rådelager, stempelringer,  en sylinderforing og ett stempel. Oppdaget til min fortvilelse at det var irret i stykker kanalene ved eksoutgangen på toppen.. Fikk beskjed om at det er sjansespill å sveise den men at det kan fungere. Leter for øyeblikket etter ny topp, men det er lettere sagt enn gjort så vi får se hva det blir til ?

Redigert av Vik 27 (see edit history)
  • 8 måneder senere...

Hei.

Takk for div tips. 

Fikk tak i topp,  sveiset og planet. Nå går dævelskapen så fint som den aldri har gjort før. Har bestilt dynamo nå så da gjenstår det bare å bestille kalesje og bøyler. Vinteren tok bøylene og kalesjen var sliten fra før. Kalesje og bøyler koster mellom 25-30 000 i Trondheim. 

Har du noen tips om andre som er rimeligere og bra?

Vik 27 skrev for 18 timer siden:

Kalesje og bøyler koster mellom 25-30 000 i Trondheim. 

Det frister nesten å selge min egen når det er så dyrt.:giggle: Har ikke hatt den på båten siden 2012.

Min kom fra Hauge Produkter, typen med høy bøyle bak også så det er full ståhøyde. Jeg ville ha sjekket der, prisen kan vel ikke ha blitt doblet siden denne var ny?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...