Vik 27 Startet 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2019 Hei. Har en motor som stemplene har stått fast i. Tok av toppen for å prøve å løsne stemplene. Da stemplene løsnet så fulgte sylinderforinga med på et av dem. Foringen har kommet på oppsiden av stempelringene slik at jeg ikke får til å presse den ned igjen. En mekaniker sier at jeg må ta ut motoren for å komme til på undersiden av denne for å få til dette. En annen sier at det hender det er mulig å få til å klemme inn stempelringene uten å demontere mere på motoren. Båten er en Viksund 27 og veier 3,5 tonn så kostnaden med dette blir ganske stor da jeg må leie kranbil. Noen som har noen gode tips og råd for hvordan å få til dette på enklest mulig måte? Motoren er en Saab bygd på Peugeot. Status Marine 43 hk, 82 mod. Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Stempel og sylinderforing". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Sabb, ikke Saab. Du kan jo kjøpe deg en stempelringringkompressor og prøve. Er det våte foringer så må du være sikker på at det blir tett igjen mellom foring og blokk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 (redigert) Du vil kanskje få mer respons om overskriften er mer informativ. Motoren må ut, bunnpannen av. Råden av. Foringen ut for nye tetninger. Stempel med råde ned fra toppen. Generelt mekanikerjobb. Redigert 18.Juni.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Ja motoren må ut men du trenger da ikke å ta båten på land for å ta ut motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Vik 27 Svart 18.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Regner med at blokka er så tung at det ikke nytter å løfte den ut der båten står. Tror motor veier ca 200 kg. Må evt få løfta motor ut med kran e.l. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 (redigert) Hei Vik 27 - se intern melding (IM) Stempelfjærer er sårbare. Skal lite til å skade kantene. Å måtte tvinge de over slitekantene kan ødelegge de. Å få en våt fôring tett igjen uten å rengjøre pakningssporene er det dårlige odds på... Om du ikke kommer til med lastebilkran så bygg et taljetårn i båten, løft motoren, bygg benk på dørken, slipp motor helt/delvis på benken, presenning over det hele, hent verktøyet... Og skru ? Gleder meg til å lese om at det gikk bra... ?. ☀️ Redigert 18.Juni.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Å siden du har hatt fastrusta stempel i foringa, så er det nok trolig du må ut/opp med motor for å eventuelt å komme til å hone. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
index Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Jeg skiftet motor i samme båttype mens den lå på sjøen. Avtalte med en med lastebil og kran om å stikke innom når det passet. Brukte under et kvarter pr løft, og betalte et par hundre ut og det samme inn et par uker senere. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vik 27 Svart 29.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 (redigert) dieselfan skrev On 18.6.2019 at 17.49: Hei Vik 27 - se intern melding (IM) Stempelfjærer er sårbare. Skal lite til å skade kantene. Å måtte tvinge de over slitekantene kan ødelegge de. Å få en våt fôring tett igjen uten å rengjøre pakningssporene er det dårlige odds på... Om du ikke kommer til med lastebilkran så bygg et taljetårn i båten, løft motoren, bygg benk på dørken, slipp motor helt/delvis på benken, presenning over det hele, hent verktøyet... Og skru ? Gleder meg til å lese om at det gikk bra... ?. ☀️ Hei. Takk for tips om taljetårn. Det fungerte utmerket. Klyvde motoren og byttet rådelager, stempelringer, en sylinderforing og ett stempel. Oppdaget til min fortvilelse at det var irret i stykker kanalene ved eksoutgangen på toppen.. Fikk beskjed om at det er sjansespill å sveise den men at det kan fungere. Leter for øyeblikket etter ny topp, men det er lettere sagt enn gjort så vi får se hva det blir til ? Redigert 29.September.2019 av Vik 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.September.2019 Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 Da har du vært rett og slett dyktig Surt med det irret med jeg tror du finner en løsning på det også Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Vik 27 Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Hei. Takk for div tips. Fikk tak i topp, sveiset og planet. Nå går dævelskapen så fint som den aldri har gjort før. Har bestilt dynamo nå så da gjenstår det bare å bestille kalesje og bøyler. Vinteren tok bøylene og kalesjen var sliten fra før. Kalesje og bøyler koster mellom 25-30 000 i Trondheim. Har du noen tips om andre som er rimeligere og bra? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 eteka i sveio er rimelige Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Vik 27 skrev for 18 timer siden: Kalesje og bøyler koster mellom 25-30 000 i Trondheim. Det frister nesten å selge min egen når det er så dyrt. Har ikke hatt den på båten siden 2012. Min kom fra Hauge Produkter, typen med høy bøyle bak også så det er full ståhøyde. Jeg ville ha sjekket der, prisen kan vel ikke ha blitt doblet siden denne var ny? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.