PiperBill Startet 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2019 (redigert) Grunnstøtting Juli 2019. Reportasje i RS Magasinet. https://www.redningsselskapet.no/redningshistorier/mareritt-midtfjords/ Denne grunnstøtingen fikk jeg ikke med meg i fjor men jeg synes det var et sterkt minne om hvor fort det kan gå galt. Kanskje ekstra sterk fordi jeg også ferdes i det område og jeg har også en Baltic 29. Min første reaksjon var at «dette kunne ikke skje meg» Men jeg innså fort at akkurat denne holdningen er en fare i seg selv. Alle respekt til de som sto fram og fortalte historien og jeg håper de finner tilbake til båtlivet igjen. Redigert 18.Juni.2019 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Key Freak Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 De var med i et TV-program i vinter der de fulgte RS på noen oppdrag. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
OlePt Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Stemmer det. Ligger på Dplay for de som har tilgang. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Jeg lurer på hvilket Rødskjær de har gått på, som ligger på norsk side av grensa Båten hadde gått på Rødskjær, som ligger så vidt på norsk side av grensa. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Rent bortsett fra at vi ikke har kommet til juli 2019 enda. Så båten på land i Strömstad. Det var høl fra forenom midtskips til null ror akter. Båten så ut som den hadde kjørt over tørt land. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 (redigert) Rødskjær(ene) er litt utenfor Koster på nordsiden nord for Kløvningarna fyrlykt. Er godt merket på kartet og det som er av land er synlig om man ser forover. Så her må skipperen ha vært rimelig utafor. Redigert 19.Juni.2019 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Sequoia Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Ja Rødskjær er ikke undervannskjær, men faktiske øyer/holmer. Og litt rart å være ved Rødskjær når man kommer fra Porsgrunn. Siden de kom fra Porsgrunn og skulle til Koster er det naturlig å anta at de gikk fra Færder til Trestenene, og deretter sydøst og passerer Klövingarna på babord side før man går inn i renna mot Vettnet. Synd ikke hendelsesforløpet beskrives i nærmere grad. Kunne jo vært mulig å lære noe i stedet for at artikkelen bunner ut i den typiske salgsannonsen fra RS. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Hvis det er Rödskjær ved Koster det er snakk om så ligger det på Svensk side, ikke på norsk side som RS skriver. På dette utsnittet ser man grensestakene på nordsiden. Men selv om selve holmen er godt synlig, så er det noen stygge skvalpeskjær på sydsiden. Kanskje det er der de har gått på? Uoppmerksomme må de i alle fall ha vært. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sequoia Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Komodo skrev 57 minutter siden: Men selv om selve holmen er godt synlig, så er det noen stygge skvalpeskjær på sydsiden. Kanskje det er der de har gått på? Uoppmerksomme må de i alle fall ha vært. Kan jo være. Bare tenkte det var litt rart å passere så tett inntil Rödskär når man også har fyret å navigere mot, i tillegg til selve Kosterøyene. Jeg mener det er en litt unaturlig vinkel å ha på innseilingen, gitt at de kom inn nord for Torbjørnskjær. Derfor hadde det vært verdifullt å vite litt mer om omstendighetene. Jeg har selv vært ute i såpass rufsete vær at jeg har blitt litt forvirret og plutselig innsett jeg var et helt annet sted enn hvor jeg trodde. Det var ikke morsomt. Men siden disse hadde med seg barnebarnet på 4 år antar jeg det var greie forhold under overfarten. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Hadde kommet fra Porsgrunn, synes jeg leste det og rett over fjorden. Så da er det naturlig å lande der nordfor Koster. Burde kanskje ha oppdatert til ny kartplotter, er mye nytt med alarmer for farlig farvann og dybde. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Fru Jacobsen Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Jeg føler jo med dem, det er ikke det. Jeg er likevel ikke enig at dette kunne skjedd alle. Det er vel nærmest første mulighet for å grunnstøte etter Færder og det er godt merka samt at hav av plass på nordsiden. Du trenger ikke akkurat oppdatert kartplotter heller. Rødskjær poppa ikke opp i fjor.. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 diaX skrev for 2 timer siden: Derfor hadde det vært verdifullt å vite litt mer om omstendighetene. Enig. Jeg synes artikkelen hadde et høyt "se & hør" preg, og oset av sensasjon. Bare overskriften "Mareritt midtfjors" gir ikke assosiasjoner til grunnberøring på en holme rett nord for Koster. diaX skrev for 2 timer siden: Men siden disse hadde med seg barnebarnet på 4 år antar jeg det var greie forhold under overfarten. Skulle tro det ja. Også ut fra følgende sitat fra artikkelen: Sola skinte og sjøen lå blikkstille da Bernt Rygh (65) styrte båten ut fra havna i Porsgrunn og satte kurs mot svenskekysten. Fru Jacobsen skrev 43 minutter siden: Du trenger ikke akkurat oppdatert kartplotter heller. Rødskjær poppa ikke opp i fjor.. Ja, ikke sant? Behovet for oppdaterte kart er jo stort sett ikke spesielt aktuelt. 99% av alle grunnberøringer i Oslofjorden og Bohuslen kunne nok vært unngått med kartene som jeg har etter gamlingen fra 1976. I disse dager hvor "alle" har kartplotter som i tillegg viser deg nøyaktig hvor du befinner deg, ja da er jeg enig med deg i at dette ikke plutselig kan skje alle. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
PiperBill Svart 19.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 (redigert) Jamenn.. er ikke året 2020 nå? Tror nok det var et mareritt for dem som opplevde det … tviler på om de spilte for kameraene akkurat. At det var blikkstille sjø kommer tidlig fram på videoen. Lurer på om det kan har vært en medvirkende faktor? Skvalpeskjær blir jo mer synlig når det er vind og sjødrag og det blåser vel ofte godt fra SW i det område. Muligens kurset var valgt ut i fra daværende vær/sjø forhold mens hadde det vært mer sjø så ville de kanskje gått en annen rute? Hvem vet? Redigert 19.Juni.2019 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.