Jump to content

Grunnstøtting Østfold. Juli 2019. Reportasje i RS Magasinet.

PiperBill

Recommended Posts

Grunnstøtting Juli 2019. Reportasje i RS Magasinet.

https://www.redningsselskapet.no/redningshistorier/mareritt-midtfjords/

Denne grunnstøtingen fikk jeg ikke med meg i fjor men jeg synes det var et sterkt minne om hvor fort det kan gå galt. Kanskje ekstra sterk fordi jeg også ferdes i det område og jeg har også en Baltic 29. Min første reaksjon var at «dette kunne ikke skje meg» Men jeg innså fort at akkurat denne holdningen er en fare i seg selv.

Alle respekt til de som sto fram og fortalte historien og jeg håper de finner tilbake til båtlivet igjen.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Ja Rødskjær er ikke undervannskjær, men faktiske øyer/holmer. Og litt rart å være ved Rødskjær når man kommer fra Porsgrunn. Siden de kom fra Porsgrunn og skulle til Koster er det naturlig å anta at de gikk fra Færder til Trestenene, og deretter sydøst og passerer Klövingarna på babord side før man går inn i renna mot Vettnet. Synd ikke hendelsesforløpet beskrives i nærmere grad. Kunne jo vært mulig å lære noe i stedet for at artikkelen bunner ut i den typiske salgsannonsen fra RS.

Hvis det er Rödskjær ved Koster det er snakk om så ligger det på Svensk side, ikke på norsk side som RS skriver. På dette utsnittet ser man grensestakene på nordsiden.

1924162449_Rdskjr2.PNG.ee28a382507872ba54a84b4d5d87e1fb.PNG

Men selv om selve holmen er godt synlig, så er det noen stygge skvalpeskjær på sydsiden. Kanskje det er der de har gått på? Uoppmerksomme må de i alle fall ha vært. 

1374277034_Rdskjr.PNG.68914708bbaeac586fe98b4355f8d5e7.PNG

Komodo skrev 57 minutter siden:

Men selv om selve holmen er godt synlig, så er det noen stygge skvalpeskjær på sydsiden. Kanskje det er der de har gått på? Uoppmerksomme må de i alle fall ha vært. 

Kan jo være. Bare tenkte det var litt rart å passere så tett inntil Rödskär når man også har fyret å navigere mot, i tillegg til selve Kosterøyene. Jeg mener det er en litt unaturlig vinkel å ha på innseilingen, gitt at de kom inn nord for Torbjørnskjær. Derfor hadde det vært verdifullt å vite litt mer om omstendighetene. Jeg har selv vært ute i såpass rufsete vær at jeg har blitt litt forvirret og plutselig innsett jeg var et helt annet sted enn hvor jeg trodde. Det var ikke morsomt. Men siden disse hadde med seg barnebarnet på 4 år antar jeg det var greie forhold under overfarten. 

Jeg føler jo med dem, det er ikke det. Jeg er likevel ikke enig at dette kunne skjedd alle. Det er vel nærmest første mulighet for å grunnstøte etter Færder og det er godt merka samt at hav av plass på nordsiden. 

Du trenger ikke akkurat oppdatert kartplotter heller. Rødskjær poppa ikke opp i fjor..

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

diaX skrev for 2 timer siden:

Derfor hadde det vært verdifullt å vite litt mer om omstendighetene. 

Enig. Jeg synes artikkelen hadde et høyt "se & hør" preg, og oset av sensasjon. Bare overskriften "Mareritt midtfjors" gir ikke assosiasjoner til grunnberøring på en holme rett nord for Koster. 

diaX skrev for 2 timer siden:

Men siden disse hadde med seg barnebarnet på 4 år antar jeg det var greie forhold under overfarten. 

Skulle tro det ja. Også ut fra følgende sitat fra artikkelen:

Sola skinte og sjøen lå blikkstille da Bernt Rygh (65) styrte båten ut fra havna i Porsgrunn og satte kurs mot svenskekysten.

Fru Jacobsen skrev 43 minutter siden:

Du trenger ikke akkurat oppdatert kartplotter heller. Rødskjær poppa ikke opp i fjor..

Ja, ikke sant? Behovet for oppdaterte kart er jo stort sett ikke spesielt aktuelt. 99% av alle grunnberøringer i Oslofjorden og Bohuslen kunne nok vært unngått med kartene som jeg har etter gamlingen fra 1976. I disse dager hvor "alle" har kartplotter som i tillegg viser deg nøyaktig hvor du befinner deg, ja da er jeg enig med deg i at dette ikke plutselig kan skje alle.

Jamenn.. er ikke året 2020 nå? Tror nok det var  et mareritt for dem som opplevde det … tviler på om de spilte for kameraene akkurat.

At det var blikkstille sjø kommer tidlig fram på videoen. Lurer på om det kan har vært en medvirkende faktor? Skvalpeskjær blir jo mer synlig når det er vind og sjødrag og det blåser vel ofte godt fra SW i det område. Muligens kurset var valgt ut i fra daværende vær/sjø forhold mens hadde det vært mer sjø så ville de kanskje gått en annen rute? Hvem vet?

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...