Jump to content

Vakuumventil - vedlikehold av Volvo Pentas gamle halvsirkelformede variant

småbåtentusiasten

Recommended Posts

Har tatt den av og i toppdelen med liten svanehals i metall sitter det i bunnen av mutteren en hullet liten skive og bak den er gummipakningen / membranen.

Den skal renses jevnlig,, men for meg er det første gang. (Hvordan kan noe så enkelt fremstå som vanskelig..? )

Prøver å blåse i begge ender, men membranen flytter seg ikke, men den ser  hel ut.

Spørsmål: Er det noe håp om å redde den ved å legge alt i ferskvann eller annen væske?

Funksjonsendring:

På lavere turtall har den alltid dryppet litt, og det skulle være slik i følge forrige eier og den sluttet med å dryppe i midlere og høyere turtall.

Spørsmål: Nå virker den nesten tett også i lavere turtall og da er kanskje dette en indikasjon på defekt eller nedsaltet membran?

Slangen til ventilen på min motor var ført ned i en 0,5l flaske for å slippe sølet i motorrom.

Min fylte til slutt flasken på 1-2timer motorkjøring.

Om du vurderer å bytte så har det kommet en oppgradert modell fra VP

Den oppgraderte fra Volvo har jeg fått priser fra 1100-1400,- på.

Men jeg endte opp med å bestille denne:

https://www.boatlab.no/antihaevertventil13-19-25-32mm

Tok 10min å bytte.

Skal jeg ta sjansen på å pirke ut denne gamle membranen, eller bare smøre den fra den ene siden som er tilgjengelig. Det er kanskje noen avleiringer på undersiden av den, det vil si ut mot halsen der den drypper?

Er det korrekt at den skal dryppe ved lavere turtall?

Eksosen kommer ut over vannlinjen.

Nå har jeg nettopp montert ny ventil så jeg har ikke fått prøvd hvordan den oppfører seg.

Men iflg de som har Vetus ventil så drypper den ikke i det hele tatt.

Den gamle modellen er det mange som sliter med at lekker som en sil.

Om jeg forstår virkemåten til denne ventilen så skal den når det er trykk i systemet lukke mot utluftingen.

Når du stopper motor og trykket blir borte så skal den slippe inn luft så vakuumet blir borte og du ikke kan få tilbakeslag av vann inn i sylinderne.

Dersom membranen din sitter fast så er jeg litt usikker på om den da slipper opp vakuumet når du stopper motor, og det vil være det samme som å ikke ha ventilen der, det kan komme vann inn i motoren.

Lot den ligge i ferskvann en stund og da kunne jeg dunke ut pakningen/membranen.

Hullet i pakningen er på størrelse med et  knappenålshode, knapt nok.

Alt ser greit ut og jeg kan blåse gjennom den lille svanehalsen når pakningen er fjernet. 

Gummien i pakningen virker myk og fin. 

Jeg lurer på om silikonfett på den lett vil kunne tette det lille hullet i pakningen?

Silikon til å ha på gummilister er jo ganske rennende i utgangspunktet, men stivner for mye, tro?

Får heller la være siden silikonfett ikke er for hånden.

Får sette sammen igjen og prøve.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Tager hva man haver... silikonspray er visst kke tilgjengelig.

Spray smøre middel med PTFE , fra Biltema, tro? 

Står at WD-40 PTFE kan brukes på gummi.

Biltema nevner ikke  gummi eller materialer i det hele tatt!

Edit: Etter et dypdykk i  "arkivet"  fant jeg silikonspray!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...