landkrabbe_ Startet 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2019 (redigert) Jeg er på utkikk etter en billig og god (nok) dybdemåler. Billig er relativt, men jeg så for meg under 1.000,- for hele systemet. Jeg har ikke behov for ekkolodd/svinger. Jeg ønsker bare dybdemåler. Det er kanskje selvsagt, men det må være et system som fungerer når jeg har fremdrift. Et tau med søkke i enden er ikke et alternativ ?? Jeg har sett på mulighetene for å kople til utstyr til min Garmin 4008, men det ble ca 6.300,-(!). ? Alt for dyrt for meg. Jeg fikk også tips om en ren dybdemåler med svinger til ca 3.400,-. http://www.raymarine.com/view/index.cfm?id=192. Kjent og bra merke, men fortsatt litt mye penger. Og denne til ca 1.600,-. https://seatronic.no/nasa-target-dybde. Overkommelig pris, men har ikke hørt om Nasa merket før. Noen med erfaring? Er det noen som har erfaringer? Helst innvendig montering. Alternativt hekkmontering. Ikke gjennomføring. Redigert 18.Juni.2019 av landkrabbe_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Om du har en litt eldre Garminplotter, så har jeg liggende en "blackbox" som kansje passer som jeg ikke bruker. Skal sjekke opp litt mer i morgen om du er intressert. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Har i bunn og grunn noenlunde samme behov. Ønsker ikke å gå på grunn. Ønsker å kunne finne brukbare ankringsplasser. Skulle ikke en slik kunne brukes, til såpass begrensede behov? https://www.maritim.no/garmin-striker-plus-4-m-svinger Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Har hatt den garmin strikker 4 tidligere, samme svinger som i de litt dyrere garmin ekkoloddene. Som bonus får du gps fartsmåling, sjøtemperatur og voltmeter med på kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 19.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Dessverre. Den hang fast i forrige båt ? Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 19.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Arne2 skrev for 3 timer siden: Skulle ikke en slik kunne brukes, til såpass begrensede behov? rippie skrev for 1 time siden: Har hatt den garmin strikker 4 tidligere Hei Takk for svar! Den der har jeg ikke sett før. Også er det en Garmin til under 1.500,-. Det er nesten for godt til å være sant. Båten ligger på sjøen nå så jeg må montere den innvendig i så fall. Trur du det vil fungere? Rippie: var du fornøyd? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Jeg har ikke kjøpt den enda, men jeg var i butikken og forhørte meg. Er ikke sikker på om det var eksakt denne modellen, men tror det. Det var i vertfall hos Maritim. Tror de sa noe slikt at jeg kunne putte "svingeren" i en plastpose med vann, og så forsøke meg fram på forskjellige steder på skroget, og så støpe den fast eller lime den fast på et sted med "godt ekko". Håper det er noen som har prøvd dette her som kan gi bedre og sikkrere råd. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Her var det en del interessant om plassering av transducer på innsiden av skroget: Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 19.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Jeg var på maritim nå og hørte litt med dem. De ga ingen garantier, men innvendig montering er veldig vanlig. Utfordring, som sies i videoen, er luft i glassfiber eller limen. Eller som følge av andre forstyrrelser. Effekten vil bli dårligere, men like nøyaktig. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 (redigert) Håper du legger litt info om hvordan det går. Sak gjennomføre det samme på et litt senere tidspunkt. Forstår det slik at det vil være enklere å få til disse tingene i en båt med litt plan bunn, enn viss man har V-bunn. Har seilbåt med V-bunn og få "plane flater" som er rettet mot bunnen, så er det propellen som forstyrrer og kjølen som blokkerer. Har en teori om at det skal kunne fungere med en plassering helt foran i baugen. (Vil teste dette med vannpose.) Edit: Har lest at det er noen her på forumet som bruker en slik vakumløfter for montering eller testing av sensorer. Er ikke sikker på om det er på innsiden eller utsiden av båten. https://www.biltema.no/bygg/flislegging/verktoy-til-flislegging/vakuumlofter-2000041004 Skulle tro at en slik skulle fungere bra ifbm en midlertidig plassering og for uttesting. Redigert 19.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 19.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Arne2 skrev 1 time siden: vakumløfter for montering eller testing av sensorer. Jeg kjøpte den du foreslo. Takk! ?? Jeg skal se om jeg får testet det ila uka. Jeg har en Ibiza 26. Flatere skrog en din antar jeg, men ikke helt flatt. Skal prøve å plassere den i kjølen. Men tror det kan bli litt dårlig signal. Mye glassfiber i det området. Hvordan brukes en vakuumløfter i denne sammenhengen? Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Var fornøyd med den ja, så lite til fisk på den uansett hvordan jeg stilte den inn, men så bunnen fint og dybde. Du kan også sette dybdealarm, så hvis det blir grunnere enn feks 1.5m så piper det Ved innvendig montering mister man sjøtemperatur, men kanskje like greit å ikke vite det før man hopper utti hehe Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 (redigert) 33 minutes ago, landkrabbe_ said: Hvordan brukes en vakuumløfter i denne sammenhengen? Det var bare noe jeg så i en diskusjonstråd. Antar at man kan feste sensoren til skutesiden ved hjelp av en slik vakumløfter. Aner ikke hvor praktisk det kan være og ser for meg at det må bli noe nokså midlertidig, kanskje bare for uttesting. Det må vel også passe for båttypen. Redigert 19.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 (redigert) Bare et innspill: Montering innvendig: 2 måter som fungerer greit. En gir mer "angrerett" og gjør at man kan justere vinkelen litt. Alternativ 1) Lime fast giver med epoxy. Sørg for å blande epoxyen slik at det ikke kommer luft i den (vende den, ikke vispe den) Fordel: raskt Ulempe: Kan ikke angre så lett. Ikke justere vinkelen etterpå. Alternativ 2) Kutte til en "Tupperware"-boks som er stor nok til å romme giveren og en plankebit) Kutt av bunnen i boksen og tilpass til skrogets vinkel etc. Lim fast boken med tec-7 eller tilsvarende. Gjør det helt tett der boksen sitter fast i skroget. Sørg for at lokket på boksen kan monteres på (klemmes på). Monter en plankebit inn i boken, slik at giveren kan skrues på denne. Skru på plass giver og juster vinkel slik at den passer (ligger vannrett) Fyll boksen med matolje Ta på lokket. Du skal da få godt bilde, og du kan etterpå justere vinkelen på giveren hvis den er litt feil. Er også lett å bytte giver senere. Hvis du bare vil teste så holder det å legge giveren nedi en vannpytt i bunnen. Redigert 19.Juni.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
eysteind Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Jeg hadde giveren min liggende i en plastpose med vann i tre år før jeg limte den fast med sika. Funker like fint begge deler... Sitér dette innlegget Link to post
Bo31 Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Har montert den du linket til fra Seatronic, Nasa target. Fungerer utmerket, store tall synlig på litt avstand. Det leveres et monteringssett til denne for invendig montering av svinger. Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 19.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Her er det mange gode tips. Tusen takk! Det med matolje høres jo interessant ut. Giveren er ment montert på hekk. Kanskje jeg kan benytte innfestingen til å feste i tuppeware boksen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Hydraulikkolje og lakserolje (apoteket) er også godt egnet til formålet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 (redigert) @landkrabbe_, jeg har en giver ment for hekkmontering som jeg nå monterer i en slik boks: Så ja, jeg bruker det originale festet til hekkgiveren til å holde den på plass. Limer en planke stående langs "fronten" i boksen. Fant ut at en slik smal, lang og høy boks var glimrende til formålet. Edit: Det bildet ble veldig stort her på Baatplassen... Redigert 19.Juni.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
landkrabbe_ Svart 19.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Grand Banks jr skrev 5 minutter siden: jeg bruker det originale festet til hekkgiveren til å holde den på plass. Limer en planke stående langs "fronten" i boksen. Fant ut at en slik smal, lang og høy boks var glimrende til formålet. Kjempesmart! Det der trur jeg at selv en landkrabbe skal få til :-) takk! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Det som er veldig viktig er at det ikke er noe luft mellom giveren og saltvannet. Så dette må monteres på selve bunnen av båten (ikke dobbeltbunn). Det er også derfor jeg kuttet vekk bunnen i boksen og limte veggene rett nedpå glassfiberen. Og monter lokket oppå, så slipper du oljesøl. Du kan bruke vann også, men vannet fordamper etterhvert og kan få alger etc. Det skjer ikke med olje. Motorolje som @Lars H. foreslår er nok også smart da den ikke kan harskne. Det kan matolje hvis jeg har forstått det rett. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lars H. Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Jeg sa hydraulikkolje, ikke motorolje! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 @Lars H. ha ha!!! Godt du påpekte min feil. Leste "hydraulikkolje", og skrev "motorolje" fordi jeg tenkte på oljeskiftet jeg skal gjøre denne uken i min gamle Volvo girkasse... Bruk hydraulikkolje :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Barbaria Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Jeg har montert min hekksvinger i Lekeslim og det har fungert utmerket. Nå har jeg flat bunn de svingeren står så slimet ikke siger. Jeg ser nå bunnen på 150 - 200 m. med slimløsningen. Vi får se om det blir mer rennende når det blir varmere i vannet. Jeg har forsøkt plastboks, men der ble bare lekkasje og trøbbel, jeg fant ingenting som vil lime disse boksene slik at de sitter skikkelig fast. Langet også en boks i plexiglass fra Clas, men det ble bare lekkasjer det også. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Arne2 Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 46 minutes ago, Barbaria said: Jeg har montert min hekksvinger i Lekeslim og det har fungert utmerket. Lekeslim, det er joe en kjempeide, for det er vel sannsynligvis vannbasert, slik at dette rent akustisk sett er "vann", men i en noe mindre flytende form. Man kunne jo også tenke seg at det gikk an å støpe den inn i bringebærgele, eller noe annet basert på gelantin. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.