Jump to content

Erfaringer med billig dybdemåler

landkrabbe_

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en billig og god (nok) dybdemåler. Billig er relativt, men jeg så for meg under 1.000,- for hele systemet.

Jeg har ikke behov for ekkolodd/svinger. Jeg ønsker bare dybdemåler.

Det er kanskje selvsagt, men det må være et system som fungerer når jeg har fremdrift. Et tau med søkke i enden er ikke et alternativ ??

Jeg har sett på mulighetene for å kople til utstyr til min Garmin 4008, men det ble ca 6.300,-(!). ?

Alt for dyrt for meg.

Jeg fikk også tips om en ren dybdemåler med svinger til ca 3.400,-. http://www.raymarine.com/view/index.cfm?id=192. Kjent og bra merke, men fortsatt litt mye penger.

Og denne til ca 1.600,-. https://seatronic.no/nasa-target-dybde. Overkommelig pris, men har ikke hørt om Nasa merket før. Noen med erfaring?

Er det noen som har erfaringer? Helst innvendig montering. Alternativt hekkmontering. Ikke gjennomføring.

Redigert av landkrabbe_ (see edit history)
Arne2 skrev for 3 timer siden:

Skulle ikke en slik kunne brukes, til såpass begrensede behov?

rippie skrev for 1 time siden:

Har hatt den garmin strikker 4 tidligere

Hei

Takk for svar!

Den der har jeg ikke sett før. Også er det en Garmin til under 1.500,-. Det er nesten for godt til å være sant. Båten ligger på sjøen nå så jeg må montere den innvendig i så fall. Trur du det vil fungere?

Rippie: var du fornøyd?

Jeg har ikke kjøpt den enda, men jeg var i butikken og forhørte meg. Er ikke sikker på om det var eksakt denne modellen, men tror det. Det var i vertfall hos  Maritim. Tror de sa noe slikt at jeg kunne putte "svingeren" i en plastpose med vann, og så forsøke meg fram på forskjellige steder på skroget, og så støpe den fast eller lime den fast på et sted med "godt ekko".

Håper det er noen som har prøvd dette her som kan gi bedre og sikkrere råd.

Håper du legger litt info om hvordan det går. Sak gjennomføre det samme på et litt senere tidspunkt.

Forstår det slik at det vil være enklere å få til disse tingene i en båt med litt plan bunn, enn viss man har V-bunn.

Har seilbåt med V-bunn og få "plane flater" som er rettet mot bunnen, så er det propellen som forstyrrer og kjølen som blokkerer.

Har en teori om at det skal kunne fungere med en plassering helt foran i baugen. (Vil teste dette med vannpose.)

Edit: Har lest at det er noen her på forumet som bruker en slik vakumløfter for montering eller testing av sensorer. Er ikke sikker på om det er på innsiden eller utsiden av båten.

https://www.biltema.no/bygg/flislegging/verktoy-til-flislegging/vakuumlofter-2000041004

Skulle tro at en slik skulle fungere bra ifbm en midlertidig plassering og for uttesting.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Arne2 skrev 1 time siden:

vakumløfter for montering eller testing av sensorer.

Jeg kjøpte den du foreslo. Takk! ??

Jeg skal se om jeg får testet det ila uka. Jeg har en Ibiza 26. Flatere skrog en din antar jeg, men ikke helt flatt. Skal prøve å plassere den i kjølen. Men tror det kan bli litt dårlig signal. Mye glassfiber i det området.

Hvordan brukes en vakuumløfter i denne sammenhengen?

Var fornøyd med den ja, så lite til fisk på den uansett hvordan jeg stilte den inn, men så bunnen fint og dybde.

Du kan også sette dybdealarm, så hvis det blir grunnere enn feks 1.5m så piper det

Ved innvendig montering mister man sjøtemperatur, men kanskje like greit å ikke vite det før man hopper utti hehe

33 minutes ago, landkrabbe_ said:

Hvordan brukes en vakuumløfter i denne sammenhengen?

Det var bare noe jeg så i en diskusjonstråd. Antar at man kan feste sensoren til skutesiden ved hjelp av en slik vakumløfter. Aner ikke hvor praktisk det kan være og ser for meg at det må bli noe nokså midlertidig, kanskje bare for uttesting. Det må vel også passe for båttypen.

Redigert av Arne2 (see edit history)

Bare et innspill:
Montering innvendig: 2 måter som fungerer greit. En gir mer "angrerett" og gjør at man kan justere vinkelen litt. 

Alternativ 1)
Lime fast giver med epoxy. Sørg for å blande epoxyen slik at  det ikke kommer luft i den (vende den, ikke vispe den)
Fordel: raskt
Ulempe: Kan ikke angre så lett. Ikke justere vinkelen etterpå. 

Alternativ 2)
Kutte til en "Tupperware"-boks som er stor nok til å romme giveren og en plankebit)
Kutt av bunnen i boksen og tilpass til skrogets vinkel etc. 
Lim fast boken med tec-7 eller tilsvarende. Gjør det helt tett der boksen sitter fast i skroget. 
Sørg for at lokket på boksen kan monteres på (klemmes på).
Monter en plankebit inn i boken, slik at giveren kan skrues på denne. 
Skru på plass giver og juster vinkel slik at den passer (ligger vannrett)
Fyll boksen med matolje
Ta på lokket. 

Du skal da få godt bilde, og du kan etterpå justere vinkelen på giveren hvis den er litt feil. Er også lett å bytte giver senere.

Hvis du bare vil teste så holder det å legge giveren nedi en vannpytt i bunnen. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

@landkrabbe_, jeg har en giver ment for hekkmontering som jeg nå monterer i en slik boks:

Så ja, jeg bruker det originale festet til hekkgiveren til å holde den på plass. Limer en planke stående langs "fronten" i boksen. Fant ut at en slik smal, lang og høy boks var glimrende til formålet.

Edit: Det bildet ble veldig stort her på Baatplassen...

649095814_ekkolodd-montering(1).png.c91f7430dabdc2e20477267926c19580.png

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Grand Banks jr skrev 5 minutter siden:

jeg bruker det originale festet til hekkgiveren til å holde den på plass. Limer en planke stående langs "fronten" i boksen. Fant ut at en slik smal, lang og høy boks var glimrende til formålet.

Kjempesmart! Det der trur jeg at selv en landkrabbe skal få til :-)

takk!

Det som er veldig viktig er at det ikke er noe luft mellom giveren og saltvannet. Så dette må monteres på selve bunnen av båten (ikke dobbeltbunn). Det er også derfor jeg kuttet vekk bunnen i boksen og limte veggene rett nedpå glassfiberen. 

Og monter lokket oppå, så slipper du oljesøl. Du kan bruke vann også, men vannet fordamper etterhvert og kan få alger etc. Det skjer ikke med olje. Motorolje som @Lars H. foreslår er nok også smart da den ikke kan harskne. Det kan matolje hvis jeg har forstått det rett.

Jeg har montert min hekksvinger i Lekeslim og det har fungert utmerket. Nå har jeg flat bunn de svingeren står så slimet ikke siger. Jeg ser nå bunnen på 150 - 200 m. med slimløsningen. Vi får se om det blir mer rennende når det blir varmere i vannet. 

Jeg har forsøkt plastboks, men der ble bare lekkasje og trøbbel, jeg fant ingenting som vil lime disse boksene slik at de sitter skikkelig fast. Langet også en boks i plexiglass fra Clas, men det ble bare lekkasjer det også. 

46 minutes ago, Barbaria said:

Jeg har montert min hekksvinger i Lekeslim og det har fungert utmerket.

Lekeslim, det er joe en kjempeide, for det er vel  sannsynligvis vannbasert, slik at dette rent akustisk sett er "vann", men i en noe mindre flytende form. Man kunne jo også tenke seg at det gikk an å støpe den inn i bringebærgele, eller noe annet basert på gelantin.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...