Jump to content

Værguruer på BP, hva med været når vi seiler Østfold- Orkney lørdag 29 juni (fremme 1-2 juli)?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Ruta er grovt sett rundt 450nm om jeg setter startpunkt sør for Koster. Båten er 39 fot seilbåt, går rundt 6,5 for motor på relativt flatt hav. Seiler vel i ca samme farten om børen er god, men regner ikke med å klare å holde en sånn fart. Vi satser selvsagt på side- og medvind mest mulig ;-) Men noen timer på en fin krysslegg overlever vi fint også. 

Regner med sånn ca mellom 3 og 4... 4.5 døgn på overfarten. 

Når jeg bruker weatherrouting så ender de fleste rutene, logisk nok pga avstand, med at vi skal kline oss oppetter kysten frem til vi runder sånn ca Lindesnes. Men det ønsker jeg ikke. Vil helst ha avstand, både fordi noe av poenget med turen er å seile i åpent hav, men også for å ha plass og rom til å seile hvis vinden ikke samarbeider helt. 

---

Dere som kan værsystemer. Nå begynner værmeldingene å gå inn i perioden vi skal seile over. Er det mulig å si noe som helst? Ser at det ligger et svært lavtrykk langt nord som "gasser på", men det ser ut til å ligge stille. Så er det noe "hele tiden" sør for England og deromkring, og vi ligger sånn midt i mellom og været skifter i ett sett. 

Er det noe typisk mønster eller system som gjør det mulig å si at fordi det frem til nå har vært "sånn" så blir det mest sannsynlig "sånn". Eller det lavtrykket som ligger der vil ganske sikkert gå "dit" og da blir det "sånn" osv?

----

Jeg har vært på jobb nå de siste 14 dagene, vi ligger 120 nm vest sør vest av Stavanger, omtrent i ruta di'. De siste 14 dagene har vinden vært mellom ssv og ssø, snitt ca 15 knop, max 32, min 0. Regn med endel tåke, har vært tett som graut her ute, noe som er vanlig for årstiden. Værmelding den neste uka (ser at det ikke omhandler din periode) er samme som siste 3 ukene.

Guest Avmønstret#
Barbaria skrev for 2 timer siden:

Jeg er ikke værguru, men om du har data å fylle inn i punktene under så kan jeg lage et polar diagram som kan benyttes i vær routingen.

Takk for tilbudet! :-) Men har betalt for FastSeas så jeg kjører ett grovt og hjemmelaget polardiagram allerede, men ditt ser mer avansert ut, hvilken programvare bruker du? Båten min er så sær/sjelden at jeg ikke finner polardiagram for den, Kelt 39 er ikke "helt mainstream" med rundt 40 bygde totalt. 

Nøtterøy skrev 1 time siden:

Jeg har vært på jobb nå de siste 14 dagene, vi ligger 120 nm vest sør vest av Stavanger, omtrent i ruta di'. De siste 14 dagene har vinden vært mellom ssv og ssø, snitt ca 15 knop, max 32, min 0. Regn med endel tåke, har vært tett som graut her ute, noe som er vanlig for årstiden. Værmelding den neste uka (ser at det ikke omhandler din periode) er samme som siste 3 ukene.

Ah, glimrende.. men liker det ikke helt da. Lite vind og tåke er ikke helt drømmen. Må få rigga opp genakeren og prøvekjørt den litt før avgang, kan tyde på at vi vil få bruk for den :-)

Pinkvin skrev 1 minutt siden:

Takk for tilbudet! :-) Men har betalt for FastSeas så jeg kjører ett grovt og hjemmelaget polardiagram allerede, men ditt ser mer avansert ut, hvilken programvare bruker du? Båten min er så sær/sjelden at jeg ikke finner polardiagram for den, Kelt 39 er ikke "helt mainstream" med rundt 40 bygde totalt. 

Jeg tester ut programmet Weather4D og for å lage best mulig routing er det greit å vite noe om seil areal og båt.

Det få eller ingen modeller som viser været med særlig kvalitet så langt frem, GFS modellen viser mye vind fra sørvest i Skagerrak den 29, men det er jo lenge til så meldingen er nok mye gjetning. Foreløpig ser det ut som avgang 0800 vil gi minst motortid, men du må snike deg langs land om du ikke liker å krysse i 20 m/s.

C3DE6559-F495-422F-B7A9-382E9CDFAF01.png.1966281df319aa4ab863e04a31d8a430.png

Guest Avmønstret#

Er for langt frem i tid foreløpig ja. Blir nok en del værsjekking i uka som kommer :-). Ser de har meldt noe "trollvind" som kommer sørover ned kysten. Vi får se hva som skjer men å gå i le av kysten lengst mulig bortover Sørlandet og så vente der til det er farbart over er jo ett alternativ. Men ja, blir vel i grunnen mest spekulasjon akkurat pr. nå. 

Guest Avmønstret#

Nå begynner værmeldinga å gå inn i tidsramma for avreise. Men fortsatt for langt frem til at det er noe å stole på, uansett, kjekt å "leke med". 

Lørdags morgen, 29/6, om det blir sånn, vil gi god "nedoverbakke" i noen timer før det stilner utover kvelden/natta. Ville måtte komme oss ut fra Østfoldkysten i god tid så vi var i åpen sjø når vinden kom for å få utnyttet den. Dvs stå opp og gå grytidlig

455997143_0700Lrdag.jpg.b96b718d3f70b1a9ac7cac842d2f50bc.jpg

Rent teoretisk ville vi være sånn ca utenfor Arendal når vi går inn i døgn 2. Svak medvind, kanskje nok til å seile, kanskje ikke. 

521457145_Sndag0600.jpg.26144518ddf7ed639fb2ea6ed3665002.jpg

Noen timer, en kort dag senere ville vi fått et godt "puff" ut i Nordsjøen

2049705180_Sndag1400.jpg.1a73d544af10d87accd3a7b04c4cc5b3.jpg

Det store bildet (en del timer gammelt). Lavtrykk over vestkysten av Irland som siger nord- vest over England. Mister vel noe av futten da og sentrum av trykket kommer over/nær Nordsjøen så da blir det vel rolige og omskiftende vinder. 

1085886446_Sndag1400Detstorebildet.jpg.7e64a4441eeca6fd8f10a20b3437fa04.jpg

"Time will show". Kjekt å følge med på :-)

Fremdeles alt for tidlig å si noe så nær land. Ville egentlig ikke gjort annet enn å følge med frem til siste døgnet før avreise. Frem til Lindesnes er det sjelden mer enn to alternativer, krype land på grunn av motvind eller ligge 6 nautiske fra land nedover Sørlandet for å få maks medstrøm sørover. Ofte kraftig. Begynner dere å seile mot Skagen får dere motstrøm, så vil nok lønne seg med kurs ca mot Risør uansett. 

Jeg ville gjort mye for å unngå kryss i over 10 knops vind. Det er ubehagelig. Da foretrekker jeg vindstille og motor. Hvilken kurs etter Lindesnes hadde jeg ikke bestemt før jeg var der. Selv bruker jeg ikke polardiagram, Ser hvor jeg vil være om 12, 24, 36 og 48 timer. Prioriterer vindretning. Å bruke noen timer ekstra for mer komfortable vindretninger gjør jeg hver gang. 

Gøy å treffe på værrutinga. Men skjer ikke hver gang, Sist gang jeg krysset ett hav fikk vi 6 meter høye bølger og 20 m/s. Hvis du bruker windy.com, vær obs på at det som står som maksvind er middelvind. 

Vi seilte forbi Lindesnes i god kuling i fjor. 16-18 ms 2,7 m signifikant bølgevarsel. Kristiansand Edinburgh. 

Krever erfaring og utholdenhet. Krapp sjø. Bølger på max 5-6 meter. Jeg falt av ca 30 grader så vi slørte halveis unna været i de værste timene. Båten og jeg hadde det bra. Mannskapet sleit. 

Mine kriterier på vær routing er max 20 knop kryss. Max 30 knop slør. Max 2 m bølger. Vi visste været da var mer. Lærerikt. 

Vi går sørover over Nordsjøen i år. Ser bra ut værmessig for vår del

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Guest Avmønstret#
lasmarquezas skrev for 4 timer siden:

Spennende, dette. Vi planlegger også avreise lørdag 29/6, med retning Inverness. Håpet er å ta det i en direkte sveip fra Nordvestlandet, men om nødvendig tar vi oss gradvis sørover Vestlandet før vi krysser. Likevel, det ser ikke så verst ut foreløpig.

Arting, tror det er ganske mange som seiler mot vest i sommer.

Værmeldinga skifter hele tiden. Akkurat nå ser det lovende ut med sørlige vinder, men skifte til nordvestlige vinder på mandag så om den blir gjeldende kan vi være uheldige og få motvind siste biten, men på en såpass lang tur må en regne med det også. 

En stund så værmeldinga sånn ut at jeg tenkte vi fikk seile Inverness og gå kanalen, Hebridene og rundt den veien i stedet :-) Heldigvis har vi absolutt ingen bindinger så ingenting er utelukket

Kanskje vi krysser kjølvann i løpet av turen :-)

---

Guest Avmønstret#
Barbaria skrev for 1 time siden:

Har der en tracker ombord så det går å følge dere live?

Nei. Ble i grunnen en enighet om at det var både greit og også en del av opplevelsen å være "of the grid" i deler av turen. Men vi har "den store røde knappen", EPIRB, det turte vi ikke å være uten ;-)

Dette ligner mye på været vi hadde i fjor. Sjøen blir krapp og brytende. Man må også legge på noen ms på vindprognosen  

utfordringen er at man venter en dag med avreise så får man kuling midt i trynet hele veien. Samme situasjon som oss. Vi tok kuling i 12 timer for å ha fin overfart resten av turen. 

Da bør man reve godt, og kanskje ha litt mer sørlig kurs enn først tenkt de første timene for så å gå nordover når man er gjennom kulingen

887CAD4F-77D7-4C24-B415-27AD6044B22E.png.5862c08bd8e2ae3696f71965c6a043aa.png

Får dere kryss og mye vind anbefaler jeg lave kurser og lite seil. VEldig mye mindre slag i båten på 60 grader kryssvinkel enn på 45 grader. Reduser seilføring slik at dere har normal kryssfart. Ja, det tar litt lenger tid, men økt komfort og redusert slitasje på båt gjør det verdt det. Vi flytter skjøtepunktet på fokka ca 40 cm ut på havet. 

Ser at Bitteliten skriver noe av det samme, han falt 30grader. Det er ferie, ikke krise om det blir Caledonien kanalen og opp. Alternativt, er det nordvest kan det være aktuelt å gå til Bergen først. Etter å ha krysset forbi Jæren er det ikke sikkert at det blir dårlig stemning av å gå på innsiden av Karmøy

Guest Avmønstret#

Veldig gode innspill, tusen takk :-)

Bitteliten: Vi har godt med slingringsmonn så vi kan også vente en dag eller mer for å slippe kuling midt i mot i starten. Men når jeg ser på prognosene, og også historiske data så tenker jeg at det antagelig uansett vil bli en del timer med "ikke- optimale" forhold, dvs motvind, for mye vind, for lite vind osv.. og kanskje heller kuling de første 12 timene enn de siste 12? Jeg vet ikke...? Uansett gode muligheter for å, relativt sett, kjapt komme seg i havn under første delen av turen.  Sørlandet er uansett en god plass å komme til :-)

Pacuare, når du skriver "vi flyttet skjøtepunktet 40 cm ut på havet", mener du da akterover for å få mer twist i fokka og mindre "trøkk"? Så falle av og mer twist i fokka?

-------

Jeg overdriver sikkert men prøver å få til en fornuftig seilplan. Har ei fokke på ca 100---120%, en svær genua og genaker med strømpe. Min høyst foreløpige plan er å begynne med fokka fordi det ser ut som muligheten for mye og relativt sterk motvind er størst på vei ut Skagerakk. Så evt bytte til genua om det ser ut til å bli mye slør/medvind. Og blir det enda mindre og gode forhold så kjører vi genaker. Lurte på å bytte til genoa med en gang, men båten krysser dårlig hvis jeg må rulle inn noe særlig på den, skal heller ta jobben med seilskifte, det går tross alt relativt kjapt. 

-----

Må si jeg gleder meg som en unge til dette altså. Merker på de andre i mannskapet, vi hadde en siste dugnad i båten i går, at de er mer på tuppa nå som det nærmer seg. Øl og drikkevarer er stuva på plass, lanterner er bytte til LED, sikkerhetsliner og bombrems montert. Skal bli kjekt å komme ut i åpen sjø og se mobildekninga forsvinne :-)

Flytte skjøtepunktet ut mot rekka, eller til rekka. Vil ikke tviste mer, men flytte hele seilplanet lenger fra senterlinjen. Utfordringen er å finne punkter som er sterke nok. Barberhaul plassering, vantinnfestning eller kryssholt på midten. Jeg vil ha mer kraft fremover, mindre sideveis krefter. I regatta gjør vi dette for å seile fortere, på tur for å få mer komfort. 

Ja vi har truffet godt med værmeldingene denne gang. Så får vi se om virkeligheten blir som GFS modellen ?

Vi unngår denne kulingen med ca 12 timer, og vinden vi får på slør/lens på 9-12 ms er helt OK. Utfordringen vår ser ut til bli å ikke komme for tidlig frem. Akkurat nå tusler vi på 1800rpm  6 knop

9408631F-A465-4704-882F-A9CBA253D71B.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...