Jump to content

Værguruer på BP, hva med været når vi seiler Østfold- Orkney lørdag 29 juni (fremme 1-2 juli)?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev for 3 timer siden:

Har jobbet mange år i Nordsjøen, og været skifter like fort som .....

Men skal du over, så er dette beste tiden på året...

Ja det skal ikke være enkelt. Jeg prøver og prøver med ulike ruter og avreisetidspunkt. Samme hva jeg gjør så ser det ut til at vi vil få to "økter" med kuling fra feil retning, pluss usikkerheten om enda mer "tulleball" av vær. 

Ideen om ett solid værvindu før vi går over virker litt komplisert når det vinduet åpenbart står å slår og blafrer i været ;-)  Ikke for det, har ikke lyst å gå to døgn for motor i stilla heller når en tross alt har seilbåt. Men vil ikke ligge å bakse i kuling+ midt i Nordsjøen i time etter time heller. 

Vi får se, ligger an til at det kan bli noen opplevelser utover å gå for motor i stilla over. Skal ut å kjøpe tape for å tape luker og lufteventiler, bare sånn i tilfelle ;-)

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Ideen om ett solid værvindu før vi går over virker litt komplisert når det vinduet åpenbart står å slår og blafrer i været ;-)  Ikke for det, har ikke lyst å gå to døgn for motor i stilla heller når en tross alt har seilbåt. Men vil ikke ligge å bakse i kuling+ midt i Nordsjøen i time etter time heller. 

En grei oppsummering av hva vi står overfor. Meget ustabilt, og det føles som om meldingene endrer karakter dag for dag. Her er det bare å gjøre skuta og mannskap ship shape, og ta vurderingene fortløpende.

Setter som TS stor pris på alle gode råd som kommer her.

PS: Ettersom vi skal seile i mye av det samme farvannet de neste dagene, har jeg hengt meg litt på i denne tråden, heller enn å ha to separate. Håper det er ok.

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

Ikke for det, har ikke lyst å gå to døgn for motor i stilla heller når en tross alt har seilbåt. Men vil ikke ligge å bakse i kuling+ midt i Nordsjøen i time etter time heller. 

Har bare krysset 4 ganger, mye vind er ett mye større problem enn lite vind. Er det meldt vindstille kan det godt være god seilvind. På sist tur til Skotland var det meldt vindstille, vi kjørte vel motor i ca 8 timer. Ellers hadde vi god seilvind, litt under 8 knop i snittfart. Mer normalt er mye vind, har hatt over 20 m/s på to av turene., værmeldingene var ikke gale. Gjentar meg selv, blåser vanligvis mer enn det meldes. Jeg hadde prøvd å finne så lite vind som mulig.

Akkurat nå ser jeg mye lysere på turen over for Pinkvin. Tirsdag kveld fra Bergen eller onsdag morgen fra Stavanger ser bra ut på Windy. Mye rett i mot, men lite vind så bør fungere. Mandag ville jeg ikke vært på havet.

Litt scary rute fra nord er å gå ned mot Stadt fredag, så ut på havet lørdag med kurs 280 grader i 12-18 timer, deretter 260 grader til vind dreier mot nord og seile rett mot mål. Kan risikere å måtte seile østover igjen, men på papiret ser det spennende ut. Skal ikke mye endring av banen til lavtrykkene før det er helt feil. 

Fordelen for meg nå er at dere selv vurderer hva dere gjør. Sjekker derfor bare en kilde (windy). Når jeg driver med værrouting sjekker jeg flere kilder for å treffe bedre.

Guest Avmønstret#

Alt ser ok ut frem til mandagen hvor det, som du sier Pacuare, er "no-go" vær for min del. Og det er jo litt irriterende for om vi da går direkte i morgen så ville vi være ca ett døgn fra å gå i land. Men fordi mandagen i Nordsjøen er "håpløs" så vil venting på vestlandet bety venting til utpå tirsdag før det har blåst forbi sånn ca der. Og plutselig er det torsdag før vi er i havn på andre siden. Men greit, sånn er det bare :-)

Noen ok havn med pubb/pizza/butikk/bunkers som kan anbefales Stavenger- Bergen? Er ikke særlig glad i "fuglefjell", gjestehavner stappa med folk, men i nøden spiser fanden fluer og om en først skal ha gåavstand til en kald pils så kan en tåle mye ;-)

Forresten, har alltid hatt lyst å seile til Utsira, her kommer kanskje muligheten min? :-) Men spørs om de har bunkers da? 

Utsira har butikk. Har bare vært innom når det var totalt havblikk. Havn i nord og syd, begge med molo. Men ville vært sikker på vindretning, og gå inn i le. Var en pub i  nord med begrenset åpningstider når vi var der. Espevær ligger litt lenger nord, fint men kanskje de svabergene du ikke liker. Skudeneshavn og Haugesund er to alternativer med litt mer by, eller kanskje bare siste. Lenge siden jeg var i Skudeneshavn, var ett hyggelig sted.

Guest Avmønstret#
Pinkvin skrev 1 time siden:

Husker både Skudneshavn og Espevær fra barndommen, nydelige plasser begge to syns jeg den gang. Blir hyggelig hvis det blir ett gjensyn. :-)

Men etter å ha sjekka væremeldingen husker jeg plutselig regnet og været også. Kan være fint på Sørlandet også :-)

Kan jeg dele litt fersk førstehåndserfaring?

vi er på vei opp Thamsen nå etter 3,5 døgn og ca 600nm over Skagerak og Nordsjøen. Vi gikk opp Thames Eastury i natt. Spennende nattseilas i underlig farvann

Samtlige GRIB modeller undermelder vind. Det de melder som vindkast er det som gjelder som minimum. 

Det var meldt 9ms kast på 12. Der ble 12 med kast på 15...

bølgevarslene stemmer bra. 

Dette er samme erfaring som vi hadde i fjor. 

Krysning til Shetland er bare 36 timer så man blir ikke like sliten 

Noen glansbilder fra turen

C4B61181-88C3-48C9-8D05-0214EC56DD60.jpeg

AAF0A9C1-AA0E-494D-BB7C-67AB5C082514.jpeg

8DDFC504-3E95-4F5B-94AC-0E93647A438F.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)

3 ombord. 2 som deler natta. Vi følger fast vaktskjema. 

Relativt krevende forhold med 2 m signifikant sjø på tvers.  Og mye mer vind enn meldt. Først og fremst fordi matlaging og personlig stell blir tungt.  Tross alt er dette ferie ?

platt lens i 12ms og 3-4 m brytende bølger er ikke helt greia for oss når vi går vakter alene og båten pendler 20 grader til hver side i medsjø  ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Bitteliten skrev 1 time siden:

platt lens i 12ms og 3-4 m brytende bølger er ikke helt greia for oss når vi går vakter alene og båten pendler 20 grader til hver side i medsjø  ?

Har dere spribom? Vi seiler aldri lens uten å spri genoaen. Spesielt viktig på havet. Forskjellen er om båten ruller eller går stabilt. Men vi har båter som ikke har tilsvarende egenskaper, din kan rulle noe mer mens vi får plan i nedoverbakkene. Gøy å sitte nede og spise middag og se loggen pendle mellom 12 og 17 knop. Komfortabelt så klarer fint å fokusere på god lunsj og middag.

3-4 meter brytende sjø er ikke gøy. Ofte rotete sjø i nordsjøen, blir lenger bølger og mer stabilt når dere kommer lenger ut på havet.

Takk for turrapport! Gøy å se!

Skal selv krysse ett av de " beryktede " åpne strekningene i helgen, så følger litt med på været til eget bruk også. Kan bli opp mot 20 m/s så selv om det er medvind kommer vi til å time for å få litt mindre. Min lengste havseilas i år kommer til å bli 4 døgn, men det blir i ett område der det er shorts og t-skjorte på nattevaktene. Veldig forskjellig fra Nordsjøen.

Nå er jeg spent på hva dere tenker om kryssing. Det ser helsvart ut neste uke. Eneste jeg ser er hvis Lasmarq... seilte 270 grader i dag og går vest til mål er rett syd. Alt annet er mye vind rett i mot. Håper jeg tar feil i min vurdering. Eller at dere er tøffere enn meg. Akkurat nå ser det ut til at Sørlandet kanskje er beste alternativ. 

Liker ikke å si så mye om meg selv, men kan fortelle at vi så hval på havet i dag. Det er morsomt nær Norge. Har sett hval i Atlanterhavet, Stillehavet og indiske hav, første gang i Norge. 

Guest Avmønstret#

Vi kom oss på høyde av Arendal før vinden kom. Kom oss ikke nok mot land før sjø og kast opp mot 20m/s og 15-17 jamnt i lange perioder tvang oss til å gå med sjøen nedover igjen. Fikk fylt cockpit for første gang, og jeg har høy cockpit! Brytende sjø som rulla på så det smalt i båten. Slitsomt men lærerikt.

God vaksine mot alle planer om å krysse Nordsjøen i noe annet enn et godt og solid værvindu :-)

Uffda. Men lærerikt som du skriver ?

utfordringen med Nordsjøen er bølgemønsteret. Der vi kryssa i år var det stort sett 30-40 meter dypt. Og ofte 1-2 knops strøm. Når nordavinden har fri passasje fra langt oppi norskehavet så blir det mye vann i bevegelse. Bølgene blir krappe, kort frekvens mellom dem og de «kommer fra flere kanter». 

vi blir ihvertfall slitne av så urolig sjø. Det positive er at man bygger bra magemuskler av all balanseringen ?

mest spennende vi hadde var Thames Eastuary på natta med kuling i hekken. 

Mye interessant sjø bakfra. Se kartutsnitt nedenfor

F57A4329-7CE6-4A6E-BF05-AD378F07FBD1.png

Vi gikk til Fosnavåg i går ettermiddag, og videre til Måløy tidlig i dag. Stadhavet var greit, men mer svineri utover dagen.

Er usikker på veien videre. Ønsker ikke å gå over i kuling.

Enten rett over til Shetland (hvis mulig), eller videre sørover langs kysten. Må bare følge med på meldingene, men helhetsbildet er ikke lovende.

Høres ut som et godt alternativ så lenge skuta ikke fungerer, @Mummipappa. Jeg husker med glede hyggelig samvær på Shetland i fjor, og det hadde vært supert om våre veier krysset også i Caledonien-kanalen.

Her i Måløy pøsregner det, og akkurat nå tiltar vinden. Vi har en tanke om å stikke til havs i morgen, starte på en kurs for Lerwick, for så å falle av dersom det blir for tøft. Slik har vi en viss fleksibilitet. Blir det virkelig ille snur vi og går i retning Florø eller Bergen. 

Guest Avmønstret#

Etter å ha innsett at to av ukene avsatt til turen vil gå til venting. Venting på noe usikkert, tar flertallet av mannskapet fly til Færeøyene. Skipper seiler noe slukøret hjem ;-). Bare å komme seg fra Sørlandet til Østfold uten å komme i "vasketrommelen" krever en del planlegging med det været som er pr. nå.

Været for å krysse Nordsjøen ser forsåvidt lovende ut fra Søndag 7,, men det er langt frem og vi ville bare endt i tidsnød "hele veien", så det blir som det blir denne gangen. 

Sånn er det å skulle seile litt langt. En rår ikke over når og hvor ifht været. Det kommer nye muligheter og en har blitt mange erfaringer rikere bare ved å planlegge og starte opp en tur som dette så en stiller enda bedre forberedt neste gang. 

-------

Pinkvin skrev for 9 timer siden:

Etter å ha innsett at to av ukene avsatt til turen vil gå til venting. Venting på noe usikkert, tar flertallet av mannskapet fly til Færeøyene. Skipper seiler noe slukøret hjem ;-). Bare å komme seg fra Sørlandet til Østfold uten å komme i "vasketrommelen" krever en del planlegging med det været som er pr. nå.

Hvorfor ikke like godt ta en tur til Bergen? Du har jo satt av tiden. I helgen så jeg litt på alternativer, uten at noen var spesielt gode. Virket som det var umulig å komme vestover uten kuling motvind. Southampton kunne jo vært ett fint mål, men det hadde blitt venting for å komme dit også.

Synd det ikke ble tur. Men været har ikke vært medgjørelig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...