Jump to content

Volvo D1-30 soter og får ikke opp turtall


Carat2

Recommended Posts

Hei jeg har en Volvo  D1-30. 
Den starter og går greit på tomgang.Vann og eksos kommer normalt og eksos benet blir ikke varmt.

Vil ikke gå fortere enn 1000 omdreininger og da soter den 
Veldig mye.
Har byttet alle filtre og renset og justert dysene ( hos Sørensen og Balken)
Kan dere gi meg et tips eller hjelpe meg ?
Båten ( Bavaria 33 , 2005 ) 

 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Motor soter og får ikke opp turtall". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

 

Link to post

Dette var rart for så ny og enkel motor.

Hvor hurtig skjedde overgangen til mye soting og ledsages det av annerledes lyd fra motoren?

Har "forløperen" til D1-30. Tusen timer og  ikke antydning til oppbygging av koks/herdet sot i eksosbendet/albuen.

Hvis det blir så tett der og motoren ellers er i orden så kanskje propellen er for stor/har stor stigning og du presser motoren for mye.

Dette som en tanke.

Link to post

Ja, det er jo også et spørsmål om dette er en nymontert motor eller det er en motor som opprinnelig har fungert ok og som så har begynt å fuske.

 

1000 omdreininger er jo ikke så mye, ikke stort mer enn tomgang. Hvis det er for stor propell som er årsaken, da må det vel være en ganske nye for stor propell. Den kan vel neppe ha byttet seg selv, men den kunne kanskje ha "grodd til"?

 

Skulle det kunne være topp-pakningen? Da blir det vel heller hvit røyk enn sot (vanndamp) ?

 

Olje opp i sylinder ? Stempelringer .. Skulle vel ikke gitt en så stor reduksjon i effekt? Hull i stempel eller lignende, skulle vel gi trykk ned i bunnpanna og oljeforbruk/oljelekasje. Turbo? .. Finnes ikke.

 

For mye diesel i forhold til luft? Kanskje mest sannsynlig .. Hvordan? Luftfilter .. er sjekket ,, Eksosbend og øvrig eksossystem .. det blir vel mest sannsynlig.

 

Feil ved dieselpumpe, for mye diesel? Feil ved innsugingsventiler, for lite luft? Ikke sannsynlig men det hadde jo gått an å ta av ventildekslet for å ta en titt.

 

Det må vel bli eksosbend som står tilbake som "mest sannsynlig"? Hva ellers?

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post

Du har ikke nevnt om du oppnår høyere turtall med giret i fri?

Slikt burde flere skrive i første innlegg.

 

Minste arbeid før du skrur motoren i biter er vel å sjekke eksosbendet via slangeutløpet med lykt og tannlegespeil /  inspeksjonsspeil (Biltema /Clas Ohlson / bil/båt-rekvisita).

 

 

 

Link to post

Ikke engang jernklumpen som sitter i Hulda tør jeg kjøre lavere enn 1500 rpm over tid, helst går den på 1800 rpm. Å kjøre en D1 på 1000 rpm burde ikke gi mer enn dorgefart. Hvis båten gjør mer enn 3- til 4 knop på 1000 rpm, så er propellen for stor. 1000 rpm over tid ødelegger motoren. Soter motoren på over 1000 rpm så er det enten for lite luft, for mye diesel, eller eksosen er kokset tett. Det er ikke så mange alternativer på den enkle motoren der.

Link to post

Har ikke gjort det på denne motoren men gjorde det nylig på VP 2003. Husker ikke nøyaktig, men pleier normalt å gi "et skarpt kakk" med en gummihammer eller en vanlig hammer med "mellomlegg", hvis det er noe som "sitter" på den måten. Pakningen mellom motorblokk og eksosbend vil ha lett for å gå i stykker, slik at denne må bestilles ny. Min fikk litt skade, men jeg fikk det tett vha "kjemisk pakning" ettersom jeg ikke hadde noen ny.

 

Motoren min er 30 år gammel (VP2003A) og den ble montert for ca 10 år siden. Tror nok eksosbendet er laget av støpejern, men det var ikke korrosjon eller skade av betydning. Det var der i mot til tilstopping, spesielt ved innløpet for vann, og dette ble renset opp. 

 

Ville gjette på at eksosbendet er originalt og 30 år gammelt, men selvfølgelig, det dreier seg om ferskvannskjøling.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post

Det bør vel normalt være noe med luft/diesel inn eller eksos ut.

 

Dieselpumpa, og "for mye diesel inn" må vel være en "teoretisk mulighet". Det samme må vel også muligheten "ett eller annet med ventilene".

 

Hvordan går motoren når den er satt i fri?

 

Før man kjører i gang med "mange kroner", hva med å ta av ventildekselet for en kikk og så også å måle kompresjonen? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...