Carat2 Startet 19.Juni.2019 Del på Facebook Startet 19.Juni.2019 Hei jeg har en Volvo D1-30. Den starter og går greit på tomgang.Vann og eksos kommer normalt og eksos benet blir ikke varmt. Vil ikke gå fortere enn 1000 omdreininger og da soter den Veldig mye. Har byttet alle filtre og renset og justert dysene ( hos Sørensen og Balken) Kan dere gi meg et tips eller hjelpe meg ? Båten ( Bavaria 33 , 2005 ) Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Motor soter og får ikke opp turtall". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 19.Juni.2019 Del på Facebook Svart 19.Juni.2019 (redigert) Luftfilter og tilgang til luft? Kompresjon, ventiler, hull i stempel? Redigert 19.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Carat2 Svart 19.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2019 Har prøvd uten filter, samt satt inn nytt filter nå. hjelper ikke Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 19.Juni.2019 Del på Facebook Svart 19.Juni.2019 Prøvd med motorrommet åpent? Kan eksosen være tett? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 19.Juni.2019 Del på Facebook Svart 19.Juni.2019 (redigert) Googlet problemstillingen på engelsk og fant "partly blocked exhaust elbow". http://www.ybw.com/forums/showthread.php?428864-Volvo-MD2030-black-smoke-and-lacking-power Det er vel forholdvis enkelt å sjekke, skulle man tro. Redigert 19.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Carat2 Svart 19.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2019 Har snakket med Volvo også, de tror ikke det er eksosbennet. Men jeg skal prøve å sjekke det imorgen. takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 19.Juni.2019 Del på Facebook Svart 19.Juni.2019 Mener å huske en tråd i våre som handlet om samme problemet, der var det eksosbendet som var tett. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Carat2 Svart 19.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2019 Skal sjekke det imorgen Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.Juni.2019 Del på Facebook Svart 19.Juni.2019 Dette var rart for så ny og enkel motor. Hvor hurtig skjedde overgangen til mye soting og ledsages det av annerledes lyd fra motoren? Har "forløperen" til D1-30. Tusen timer og ikke antydning til oppbygging av koks/herdet sot i eksosbendet/albuen. Hvis det blir så tett der og motoren ellers er i orden så kanskje propellen er for stor/har stor stigning og du presser motoren for mye. Dette som en tanke. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 19.Juni.2019 Del på Facebook Svart 19.Juni.2019 (redigert) Ja, det er jo også et spørsmål om dette er en nymontert motor eller det er en motor som opprinnelig har fungert ok og som så har begynt å fuske. 1000 omdreininger er jo ikke så mye, ikke stort mer enn tomgang. Hvis det er for stor propell som er årsaken, da må det vel være en ganske nye for stor propell. Den kan vel neppe ha byttet seg selv, men den kunne kanskje ha "grodd til"? Skulle det kunne være topp-pakningen? Da blir det vel heller hvit røyk enn sot (vanndamp) ? Olje opp i sylinder ? Stempelringer .. Skulle vel ikke gitt en så stor reduksjon i effekt? Hull i stempel eller lignende, skulle vel gi trykk ned i bunnpanna og oljeforbruk/oljelekasje. Turbo? .. Finnes ikke. For mye diesel i forhold til luft? Kanskje mest sannsynlig .. Hvordan? Luftfilter .. er sjekket ,, Eksosbend og øvrig eksossystem .. det blir vel mest sannsynlig. Feil ved dieselpumpe, for mye diesel? Feil ved innsugingsventiler, for lite luft? Ikke sannsynlig men det hadde jo gått an å ta av ventildekslet for å ta en titt. Det må vel bli eksosbend som står tilbake som "mest sannsynlig"? Hva ellers? Redigert 19.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.Juni.2019 Del på Facebook Svart 19.Juni.2019 Svart sot er vel gjerne for mye diesel eller for lite luft. Som jo egentlig er samme feil men kan ha minst to forskjellige årsaker. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
index Svart 20.Juni.2019 Del på Facebook Svart 20.Juni.2019 Jeg har fått med meg at enkelte motorer kan kokse igjen mellom topp og eksosmanifoil. Da blir resultatet gjerne slik du skriver her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eureka Svart 20.Juni.2019 Del på Facebook Svart 20.Juni.2019 TS, du skriver at den går greit på tomgang? Vil det si at du oppnår høyt turtall og eksos ok på tomgang?- og at det er belastning, med innkoblet gir at det blir tull? Isåfall Er skroget rent, propell inspisert for eventuelt tau eller plast? Eventuell aksling løper fritt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juni.2019 Del på Facebook Svart 20.Juni.2019 Tomgang er vel betydelig lavere enn 1000 rpm... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eureka Svart 20.Juni.2019 Del på Facebook Svart 20.Juni.2019 Joda, men det er så mangt man legger i det. Derfor en enkel avklaring.meeen sikkert unødig. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 20.Juni.2019 Del på Facebook Svart 20.Juni.2019 Du har ikke nevnt om du oppnår høyere turtall med giret i fri? Slikt burde flere skrive i første innlegg. Minste arbeid før du skrur motoren i biter er vel å sjekke eksosbendet via slangeutløpet med lykt og tannlegespeil / inspeksjonsspeil (Biltema /Clas Ohlson / bil/båt-rekvisita). Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 20.Juni.2019 Del på Facebook Svart 20.Juni.2019 (redigert) 4 hours ago, index said: Tomgang er vel betydelig lavere enn 1000 rpm... 825-875 rpm. Det er vel ikke så veldig mye futt og framdrift i de ekstra 150 rpm. Siste forslag fra Småbåtentusiasten må vel være både veldig bra og fornuftig. Man bør selvfølgelig begynne i den enkleste enden først. Redigert 20.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Juni.2019 Del på Facebook Svart 20.Juni.2019 Ikke engang jernklumpen som sitter i Hulda tør jeg kjøre lavere enn 1500 rpm over tid, helst går den på 1800 rpm. Å kjøre en D1 på 1000 rpm burde ikke gi mer enn dorgefart. Hvis båten gjør mer enn 3- til 4 knop på 1000 rpm, så er propellen for stor. 1000 rpm over tid ødelegger motoren. Soter motoren på over 1000 rpm så er det enten for lite luft, for mye diesel, eller eksosen er kokset tett. Det er ikke så mange alternativer på den enkle motoren der. Sitér dette innlegget Link to post
Carat2 Svart 20.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2019 Takk for mange gode råd. Båten , motoren og propell har gått fint i 15 år Har hatt båten oppe og sjekket drev og propell, allt ok Sliter nå med å ta av eksosbennet , slangen sitter som støpt på Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Juni.2019 Del på Facebook Svart 20.Juni.2019 Hvis mulig, kanskje enklest å skru bendet løst fra motoren og så vrikke, vri og banne. Hvor mange timer har motoren gått på disse 15 årene? Hvis bendet er i støpejern, så mener jeg utskiftingsintervallet er rundt 7 år. Holder gjerne dobbelt så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Carat2 Svart 20.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2019 Du har nok rett med hensyn til levealder på eksosbennet. Jeg skal få,det løs imorgen Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 21.Juni.2019 Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 (redigert) Har ikke gjort det på denne motoren men gjorde det nylig på VP 2003. Husker ikke nøyaktig, men pleier normalt å gi "et skarpt kakk" med en gummihammer eller en vanlig hammer med "mellomlegg", hvis det er noe som "sitter" på den måten. Pakningen mellom motorblokk og eksosbend vil ha lett for å gå i stykker, slik at denne må bestilles ny. Min fikk litt skade, men jeg fikk det tett vha "kjemisk pakning" ettersom jeg ikke hadde noen ny. Motoren min er 30 år gammel (VP2003A) og den ble montert for ca 10 år siden. Tror nok eksosbendet er laget av støpejern, men det var ikke korrosjon eller skade av betydning. Det var der i mot til tilstopping, spesielt ved innløpet for vann, og dette ble renset opp. Ville gjette på at eksosbendet er originalt og 30 år gammelt, men selvfølgelig, det dreier seg om ferskvannskjøling. Redigert 21.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Carat2 Svart 21.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 Motoren min er 15 år gammel. Har sjekket vannutløpet til bennet og det er ok Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 21.Juni.2019 Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 Sjekk at hele eksosystemet er åpent, slanger kan delamineres og kollapse innvendig. Evt må dieselpumpa sjekkes på verksted Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 21.Juni.2019 Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 Det bør vel normalt være noe med luft/diesel inn eller eksos ut. Dieselpumpa, og "for mye diesel inn" må vel være en "teoretisk mulighet". Det samme må vel også muligheten "ett eller annet med ventilene". Hvordan går motoren når den er satt i fri? Før man kjører i gang med "mange kroner", hva med å ta av ventildekselet for en kikk og så også å måle kompresjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.