Guest knerten67 Startet 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2019 Noen med erfaring med denne motoret?Er de en motor med 236hk? Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Ingen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Søker du på steyr + 236 så får du 7 sider med mye relevant lesestoff. Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 dieselfan skrev 15 minutter siden: Søker du på steyr + 236 så får du 7 sider med mye relevant lesestoff. ok takk Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Det er en motor med pumpesysemotor, 3,2l slagvolum og monoblokk. Ingen topplokk. 236 betyr: 230 HK og 6 sylindere. Har selv hatt store bror (256) i 7 år. Meget fornøyd med den. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Guest knerten67 Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 SoBo skrev Just now: Det er en motor med pumpesysemotor, 3,2l slagvolum og monoblokk. Ingen topplokk. 236 betyr: 230 HK og 6 sylindere. Har selv hatt store bror (256) i 7 år. Meget fornøyd med den. ok,eg er litt spent på motoren.Ryker den noe ved oppstart og hvordan er støyen på den? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 (redigert) Er ikke noe røyk her dersom alt er i orden. Støy som vanlige dieselmotorer , dog en høyturtallsmotor. 4500 rpm på Max (256). Meget lett motor (322kg på 256'en) Alle disse 6 sylindere motorene her er 3,2l, så om lag samme vekt. Registerreim på disse. Redigert 20.Juni.2019 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Guest knerten67 Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 SoBo skrev 2 minutter siden: Er ikke noe røyk her dersom alt er i orden. Støy som vanlige dieselmotorer , dog en høyturtallsmotor. 4500 rpm på Max (256). Meget lett motor (322kg på 256'en) Alle disse 6 sylindere motorene her er 3,2l, så om lag samme vekt. Registerreim på disse. Må registerreima skiftes ofte da? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Mener det er 1500timer eller så mange år. Husker ikke åra her. Ring gjerne til Univa i Arendal, de er hovedimportør. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Guest knerten67 Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 SoBo skrev Just now: Mener det er 1500timer eller så mange år. Husker ikke åra her. Ring gjerne til Univa i Arendal, de er hovedimportør. ok tusen hjertelig takk for mange gode svar Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Gudrun Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 (redigert) Brukerhåndbok finner du muligens i linken under her. Ser det oppgis to utgaver. MO236K42 = fra årsmodell 2007 og oppover MO236K43 = opp til årsmodell 2006 http://univa.no/files/Operation-Manual-Steyr-MO.pdf Redigert 20.Juni.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 On 6/20/2019 at 8:51 AM, SoBo said: Det er en motor med pumpesysemotor, 3,2l slagvolum og monoblokk. Ingen topplokk. 236 betyr: 230 HK og 6 sylindere. De er vel kommet i flere varianter mtp effekt. Jeg hadde en Steyr 236 K43, 212 hk http://www.completeyachtservice.com/PDF/Steyr/236_E.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Ja, mener også min steyer 236 var 212 HK i forrige båt... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 SoBo skrev On 20.6.2019 at 8.51: Det er en motor med pumpesysemotor, 3,2l slagvolum og monoblokk. Ingen topplokk. 236 betyr: 230 HK og 6 sylindere. Har selv hatt store bror (256) i 7 år. Meget fornøyd med den. Jo, der er topplokk...men ikke topp ...monoblokk...topp og blokk i et stykke.. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Ida Marie III skrev for 2 timer siden: Jo, der er topplokk...men ikke topp ...monoblokk...topp og blokk i et stykke.. Bare for å kverulere mer; topp, toppdeksel og topplokk er det samme. Denne motoren har ikke dette. Ventildeksel eller ventillokk har den, og er mest sansynlig det du tenker på Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Ja stemmer sikkert. Mener 230 er på svinghjul og 212 er propellaksel hk. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Guest knerten67 Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 SoBo skrev On 20.06.2019 at 9.08: Er 256 en god motor?er du fornøyd med den? Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Flere med erfaring med 256 da? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 bellen skrev for 18 timer siden: Bare for å kverulere mer; topp, toppdeksel og topplokk er det samme. Denne motoren har ikke dette. Ventildeksel eller ventillokk har den, og er mest sansynlig det du tenker på Her er det muligens "dialekter" ute å går... Har aldri hørt en mekaniker her kalle toppen på en motorblokk for noe annet en topp... Og dekselet over ventilene for toppdeksel.. Ang 236 jeg hadde, så kjøpte jeg den helt ny...hadde den/båten i 3 år... på den tiden røyk dynamoen...diodebroen...kjenner et par andre med samme motor som har opplevd det samme... Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 Ida Marie III skrev for 2 timer siden: Her er det muligens "dialekter" ute å går... Har aldri hørt en mekaniker her kalle toppen på en motorblokk for noe annet en topp... Og dekselet over ventilene for toppdeksel.. Ang 236 jeg hadde, så kjøpte jeg den helt ny...hadde den/båten i 3 år... på den tiden røyk dynamoen...diodebroen...kjenner et par andre med samme motor som har opplevd det samme... Ok,virker som de er en svakhet på dei da. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 knerten67 skrev 16 minutter siden: Ok,virker som de er en svakhet på dei da. Husk, jeg kjøpte den i 2006 og solgte 3 år etter...mye kan ha blitt forbedret siden den gang...uten at jeg vet noe om det... Det var en veldig stillegående fin motor...seksere har jo en egen gange.. Nabo båten her har samme motor...kjøpte den et par år etter meg...har den ennå...vet han har måttet bytte ny solonoid på den også...samt noen relee...men den er jo noen år nå... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 (redigert) Steyrmotorene har i mange år nå blitt brukt av flere fabrikanter av mob båter for bruk offshore og på skip. Har virkelig fått kjørt seg. Burde tale for det er bra motorer. https://www.youtube.com/watch?v=BBAa54lX9Qg Redigert 23.Juni.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 Her ser man tegning av monoblokka. Altså topp og blokk er ett metallstykke og blir da til monoblock. Skal man ut med ventilene må stempela ut og ventilen ned. Altså ikke noe topplokk og toppakning her. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Guest knerten67 Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Takk for alle svar,de blei båt med en 256 i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.