Jump to content

Ekkolodd på PC


NilsPils

Recommended Posts

Jeg planlegger for tiden teknisk utstyr i båten min som er under bygging. Jeg planlegger å ha PC om bord for blant annet kartplotter og GPS.

 

Nå lurer jeg på om det er mulig/fornuftig å også ta inn ekkoloddsignalet på PCen. Jeg vil gjerne ha foroverseende ekkolodd, med godt signal for små og store dybder samt god "fishfinder". Senere vil det også bli vurdert radar.

 

Jeg ser fordelen ved å kjøpe ferdig system med monitor. Men ser også ulempene ved senere oppdateringer av et slikt "låst" system. Vil også gjerne begrense antall skjermer ombord.

 

Har noen av medlemmene erfaring eller gode råd å komme med her? Jeg har ikke alverdens greie på ekkolodd/radar, men har tilgang på god programmeringsekspertise (les PC-freak/hacker) i familien.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Brukte mye tid på å finne ut hva jeg skulle kjøpe. Fant denne, importeres normalt ikke til Norge, men fikk importøren til å ta en inn til meg. Har i løpet av 2 sesonger ikke brukt den en gang. Får så mye falske ekko, at jeg ikke kan stole på den. Er mye å stille inn på, og har du stilt dette inn, og skrur av pc-en, så må mye stilles inn på nytt.

I tillegg er oppløsningen veldig dårlig, kvart ekko ser ut som en legokloss på skjermen, så det er ikke å anbefale.

Redigert av Kjelli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.....Jeg planlegger å ha PC om bord for blant annet kartplotter og GPS.

Nå lurer jeg på om det er mulig/fornuftig å også ta inn ekkoloddsignalet på PCen. Jeg vil gjerne ha foroverseende ekkolodd, med godt signal for små og store dybder samt god "fishfinder". Senere vil det også bli vurdert radar.

<{POST_SNAPBACK}>

Flott båt du bygger!! :yesnod:

 

Noen betraktninger ang. dine spørsmål: Min forlengst henfarne svigers kjøpte et (datidens) underholdningssenter for stua: Platespiller, kassettspiller, allehånde radio osv. i en "box"...... Det første som fikk feil var kassettspilleren. HELE hærligheta måtte inn til rep. og han satt uten alt !!

Det jeg prøver å si er: Unngå for mange "egg i samme kurven"! La ekkoloddet være separat; Skal du ha det kun til dybdevisning, kan du bruke hva som helst. Skal du bruke det som et brukbart fiskelodd, anbefaler JEG Furuno LS6000.

Skal du ha fremoverseende lodd, mener JEG at EchoPilot er det beste (raskeste oppdatering!)

Det finnes endel reklame for kombinasjonen radar/plotter/ekkolodd på markedet, men har sjøl ingen erfaring med dem; Sjøl har jeg separat radar (gammel) og plotter (TelChart), og tenker med gru på om et av disse skulle svikte (i en kombinasjon).

Det hele koker kanskje ned til hvor mye penger du vil sette av til slikt, hvilken BRUK, OG plassen ombord. Å ha hele "vinduskarmen" fyllt opp med duppeditter, har lett for å hindre utsikten fremover; Da er det kanskje bedre å plassere skjermene OVER vinduene (hvis du har hardtopp).

Som sagt, dette var bare noen tanker.... :rolleyes::blush:

 

(Redigert for skriveleif)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Raymarine har en boks som heter DSM300 som kan kobles til ett hsb2 buss, hvor man kan kjøpe en software pakke for å installere på PC. I tillegg må man ha transducer.

Det fine her er at kartplotter, Radar.... også kan kobles til samme bussen. Denne informasjonen vil da også være tilgjengelig på PC'en.

Link to post
Share on other sites

Takker for innleggene så langt.

Ekstra takk til Mawin for komplimentet om båten også.

 

Nå vil jeg legge saken frem for familens PC-ekspert og så får vi se hva han sier. Neste weekend er det båtmesse også - Båter i Sjøen. Skal se hva jeg kan finne ut der også.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hold oss oppdatert, har vurdert slikt utstyr jeg også, men det må jo selvsagt være brukenes, den demoen jeg prøvde virket som ett leketøy.

<{POST_SNAPBACK}>

OK. Skal melde fra om hva resultatet ble. Jeg har nå også prøvet den demoen. Jeg skjønner hva han mente, han som snakket om masse Lego klosser på skjermen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

...

Nå vil jeg legge saken frem for familens PC-ekspert og så får vi se hva han sier.

...

Hei, jeg "PC-experten" du snakker om [les: surfer og spiller dataspill hele dagen]

 

Har tatt rask en kikk paa nettet for aa se hva slags "Black Box" ekkolodd som finnes:

 

Interphase PC/View

Finner ikke mye info om denne, men ut i fra bildene å dømme virker det som om den kobles til PC-en via printerporten (som ingen moderne laptoper har). Ergo totalt verdiløs.

 

Garmin GSD 20

Har et propietært interface. Kan ikke finne noen PC-adapter på websiden til Garmin.

Garmin har riktignok et Ethernet basert nettverk (The Garmin Marine Network), men GSD 20 støtter ikke dette. Verdiløs til PC-bruk.

 

Raymarine DSM300

Har 2 forskjellige propietære interface, "hsb2" og "SeaTalk hs". For hsb2 finnes det en pc-adapter. "SeaTalk hs" er et ethernet-basert interface og burde teoretisk sett kunne kobles direkte til nettverk-porten på pc-en, men pc-softwaren til Raymarine sier at det kreves en hsb2-adapter, saa det er mulig at blir med teorien. (Raymarine har også en mindre modell, DSM250, uten SeaTalk)

 

Furuno Navnet BBFF1

Har også et ethernet-basert propietært interface. Furuno seller også BBFF3 som har høyere effekt, men koster 3 ganger så mye. Software kan kjøpes.

 

Northstar 491 Fishfinder

Aner ikke hva slags interface den har, eller om det eksiterer pc-adapter. Sansynligvis verdiløs til pc-bruk.

 

SI-TEX ES502

Har NMEA-0183 interface som er standardisert, men tregt (kan kobles til COM-porten paa pc-en). Allikevel er det ingen garanti for at si-tex ikke har innført noen propietære "forbedringer".

 

CruzPro PcFF80

Kommer med både USB og rs-232 interface, men ingen info om dataformat. Gratis software.

 

Både Raymarine og Furuno selger PC-software til ekkolodden sine. Om det finnes 3.-parts software vet jeg ikke (kan ikke finne noe)

 

Ellers vil jeg minne om at det eneste jeg har sjekket, er hvordan de lar koble til pc-en. Hvor gode de er til å finne fisk, skjær, sjørøverskatter ol., vet sikkert andre bedre enn meg.

Link to post
Share on other sites

Hvor fant du den Furunoen? (fant den, heter noe annet her hos Furuno norge)

 

Er vel noen av disse instrumentene som kun er ekkolodd, ikke sonar.

<{POST_SNAPBACK}>

Fant den hos http://www.furuno.com/

(USA web site -> Products -> NEW! NavNet vx2 -> Network Sounder)

 

Er ikke helt sikker på hva som er forskjellen mellom ekkolodd og sonar (kaller meg ikke landkrabbe uten grunn ;-)

Regner med at ekkolodd forteller deg hva som er under båten (sjøbunn/fisk), mens sonar forteller deg hva som er forann og til sidene (skjær/snorklende ubåter) ??

 

Fant de forskjellige ekkoloddene ved å søke vilt på nettet etter "Fishfinder", siden jeg regnet med at det var det NilsPils ville, nemlig "Finne Fisk" :fishing:

 

Men etter å ha sett bilder av det fine skroget han får, trenger han sikkert alle mulige tekniske duppetitter for å finne skjær også :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil gjerne ha foroverseende ekkolodd, med godt signal for små og store dybder samt god "fishfinder".

<{POST_SNAPBACK}>

Regner med at ekkolodd forteller deg hva som er under båten (sjøbunn/fisk), mens sonar forteller deg hva som er forann og til sidene (skjær/snorklende ubåter) ??

<{POST_SNAPBACK}>

Stemmer det ja, de fleste ekkolodd ser vel egentlig rett bak båten under fart, men en ser jo trenden da, om det blir grunnere liksom. Men skal en finnavigere på steder en vil gå i land og som ikke er veldig oppdatert på kartet er nok en sonar/foroverseende å fåretrekke. Så var det dette med kveliteten da. Om noen har ett slikt apparat som fungerer så er det nok mange som er interesert i å få høre det.

Link to post
Share on other sites

Men etter å ha sett bilder av det fine skroget han får, trenger han sikkert alle mulige tekniske duppetitter for å finne skjær også  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er fra sin egne man skal få det! :nonod:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...