The Saint Svart 26.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 Mouche skrev for 2 timer siden: Så "miljøet" er bare på land? Nei, men er vist bare bensin båter som betaler miljø / vei avgift på vann. Burde vere likt. Er etter min mening like dumt som statens sponsing av elbiler som allerede har forurenset så mye under produksjon, at man kan kjøre diesel bil i ti år før man har forurenset like mye. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 3 hours ago, The Saint said: Er etter min mening like dumt som statens sponsing av elbiler som allerede har forurenset så mye under produksjon, at man kan kjøre diesel bil i ti år før man har forurenset like mye. Dette er fake news og det vet du nok, innerst inne. Forøvrig er det ingen subsidiering av elbiler. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
StåleK Svart 26.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 Ingen subsidiering av elbiler? Ingen MVA eller avgifter? Må vel kunne sies å være kraftig subsidiering. Kjøper du en sykkel betaler du mer til staten enn om du kjøper en 2 tonns sportsbil med 500 hestekrefter fra California. Nå har jeg håp om å kjøpe meg en elbil selv før "vinduet stenges". Så ingen moralisme fra meg. Men det må jo sies i aller høyeste grad å være subsidiering at elbilene har alle disse enorme nærmest uforståelige fordelene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 Mouche skrev for 6 timer siden: Dette er fake news og det vet du nok, innerst inne. Uff då. Det varierer hvilke biler man samanliknar, ikkje alle elbiler treng 10år for å utlikna med fosilbil, og fleire nyare dieselbiler er så reine at elbil aldri kan nå de igjen i det regnestykket. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
TrikkerN Lønning Svart 26.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 2 minutes ago, Sjeldenutpå said: Uff då. Det varierer hvilke biler man samanliknar, ikkje alle elbiler treng 10år for å utlikna med fosilbil, og fleire nyare dieselbiler er så reine at elbil aldri kan nå de igjen i det regnestykket. En euro 6 motor er rimelig bra. ? Sitér dette innlegget Link to post
Rs2-GTi Svart 26.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 pipe skrev On 25.6.2019 at 12.53: Jeg har en 19 fot Sea Ray med 4,3l Mercruser som hytte båt. Har eid den siden den var rimlig ny og den bruker 28 liter i timen på 2900 o/min noe som gir ca 27 knop. Hele greia er å kjøre bare på første trinnet på forgasseren så er ikke bensinregningen noe å sutre over. Har man ikke råd til det er en jolle og en mindre påhenger veien å gå. For meg er båten helt perfekt til sitt bruk da jeg verdsetter en stor badeplattform og en høyt liggende solseng. Ja det har vært tider der jeg har vurdert andre nyere båter men det finnes få kandidater som frister der ute med ovennevnte løsning. Vil ikke ha noe særlig større båt pga båten blir dratt på land på eindomen om vinteren og at jeg har mere en nok vedlikehold på hoved båten. Når det gjelder service gjør jeg det enkelt. Årlig motoroljeskift med filter og service vært 5 år. Drev oljen blir kontrollert for vann årlig men kjører Castrol long life olje så skift vært 5 år i sammen med belg skift fungerer fint for meg. Sink på drev holder ca 3 år så det må passes på utenom. Så hva kan jeg få for denne båten? Svaret er for lite til at den blir solgt for den har 2 år gammel kalesje og motor med 10 t på telleren. Måtte jeg selge vil jeg tro markedet ikke ville betalt mere enn 50 000-60 000 kr. Omtrent det jeg har kostet på den de to siste årene. På en annen side har jeg hatt ett veldig lite verditap i alle de årene båten har vært i mitt eie og at båten antagelig nå ikke faller noe særlig mere i pris med fungerende motor og drev Ny motor får man som kjent ikke noe særlig igjen for når det gjelder inboard men som oftest gjør det at båten blir solgt fremfor de med original motor At du har en motor med 10t på telleren henger nok sammen med forbruket også. Om den hadde vært fra 1989, så hadde du nok slitt med å få det til. For øvrig, han som lå på 70 liter i timen, han byttet til en relativt ny innenbords, og gikk mye ned i forbruk. Endte dog til slutt opp med en diesel. Og nei, man får ikke særlig mye igjen for å ha en nyere innebords. Det er jo som om du selger en 1998 Golf. Om du har kostet på en fabrikkny motor i den, så øker kanskje verdien fra 20.000 til 35.000. Men du får jo ikke igjen de 80.000 du har brukt på bilen. Eller som en Scaniaselger som jeg kjenner sa til meg, han hadde en kunde som skulle byttet ut en sliten Scania, og argumenterte for at han hadde ny girkasse som kostet masse penger, hvorpå selgeren repliserte "Du kunne jo prøvd å levere den uten girkasse, og se hva du hadde fått da". Ellers har nå i allefall du fingeren i jorden på alt du snakker om. Da er det jo heller ikke noe problem. Det finurlige er jo dem som ikke har det. Sea Ray er jo en relativt lik båt som Bayliner. Ta et søk på Bayliner før 1995 og se på annonsene på Finn. Se om du prisene prisene er fornuftige. The Saint skrev On 25.6.2019 at 21.54: Hm... tror ikke min Evindrude 150 Ocean Pro (V6 påhenger). bruker noe særlig mindre ved aktiv kjøring. Blir i allefall sagt at den bruker rundt 70 liter i timen på full pupp... Men da skal båten min også klare 40+ knop da... Men heldigvis så bruker jeg ikke båten mere enn at jeg synes det er greit med litt forbruk. Regner med å bruke ca 1000-1500 liter i sommer. Ikke liker jeg å kjøre fort heller. (Skummelt for en fjell bonde det). Så vidt i plan er greit. Men irriterer meg over å måtte betale vei / miljøavgift på vannet. Jo, men så kan man også snakke om liter pr mil - gjør den 40+ knop og 70 liter i timen er det jo som en båt som gjør 20 knop og bruker 35 liter i timen. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Mouche skrev for 11 timer siden: Dette er fake news og det vet du nok, innerst inne. Forøvrig er det ingen subsidiering av elbiler. Fake news nei. Om du ser på total pakken av matrialer brukt i en elbil i dag så er det en versting. Nå sikter jeg ikke bare til produksjonen av batteriene. (Det er bare en del av det). Magnesiun, titan, plast, alu osv... de er alle verstinger når det kommer til produksjons forurensning. Dette er matrialer som blir brukt i stor utstrekning i elbiler. Nå elbiler har endt sin levetid så får vi også ett miljø problem. Det sies at det meste kan gjenvinnes. Men det de ikke nevner er hvilken energi som skal til for å gjennvinne en elbil. Så lenge vi importerer strøm i fra andre land så er det heller ikke ren strøm som brukes til drift. Det eneste vi gjør er å flytte ett miljø problem fra ett sted til ett annet. Alt ser bra ut, men problemet er bare feid under teppet. Joda, ser fordelene med å kjøre elbil i de store byene. Men hadde folk benyttet kollektiv transport i stede så hadde problemet vert løst. På landsbygda så har vi ikke godt nok kollektiv tilbud til at det er ett godt alternativ. StåleK slo meg i å svare på det med sponsing. I tilegg til det han nevner så er er elbilene også en direkte årsak til at strøm prisene går opp. Hvorfor tror du plutselig at alle skulle ha målere med trådløs av lesning? Fordi at strøm nettet vårt ikke tåler belastningen som plutselig kom med økt elbil andel. Så da ville de forskyve tidspunktene folk lader på for å fordele forbruket utover døgnet. Tror du disse målerene er gratis? Tror du opprustnigen av el nettet i Norge er gratis? Hvem betaler for dette? Jo alle som bruker strøm. Ergo, alle i det norske samfunnet er med å betaler regningen for at elbiler skal slippe avgifter. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Raymond Engmark skrev for 4 timer siden: At du har en motor med 10t på telleren henger nok sammen med forbruket også. Om den hadde vært fra 1989, så hadde du nok slitt med å få det til. For øvrig, han som lå på 70 liter i timen, han byttet til en relativt ny innenbords, og gikk mye ned i forbruk. Endte dog til slutt opp med en diesel. Og nei, man får ikke særlig mye igjen for å ha en nyere innebords. Det er jo som om du selger en 1998 Golf. Om du har kostet på en fabrikkny motor i den, så øker kanskje verdien fra 20.000 til 35.000. Men du får jo ikke igjen de 80.000 du har brukt på bilen. Eller som en Scaniaselger som jeg kjenner sa til meg, han hadde en kunde som skulle byttet ut en sliten Scania, og argumenterte for at han hadde ny girkasse som kostet masse penger, hvorpå selgeren repliserte "Du kunne jo prøvd å levere den uten girkasse, og se hva du hadde fått da". Ellers har nå i allefall du fingeren i jorden på alt du snakker om. Da er det jo heller ikke noe problem. Det finurlige er jo dem som ikke har det. Sea Ray er jo en relativt lik båt som Bayliner. Ta et søk på Bayliner før 1995 og se på annonsene på Finn. Se om du prisene prisene er fornuftige. Jo, men så kan man også snakke om liter pr mil - gjør den 40+ knop og 70 liter i timen er det jo som en båt som gjør 20 knop og bruker 35 liter i timen. En stor forskell mellom bil / lastebil og båt er faktisk at en båt (Plast / glassfiber vel og merke). sannsynligvis varer mye lengre en en bil. Time antallet motorene går kan nok heller ikke samenlignes siden vi tilbringer mye mere tid i en bil enn i en båt. (Untaget er vel de som er avhengige av båt langs kysten). Så personlig ville jeg heller ha satt inn en ny motor i en båt enn en bil. Ett godt eksempel der er bil vs camping bil. Samenlign prisene på Ford Transit for eksempel. En eldre Transit 1990-2000 ish går gjerne for 10-15k. (Russebiler er unntaket). Men er det en camping bil derimot så går den gjerne for 60-100k. Hvorfor? Jo fordi det er ett fritids kjøretøy. Det blir normalt ikke brukt like mye. De blir ofte bedre velikeholdt også. Fart vs forbruk har jeg faktisk ikke tenkt på. Men synes heller ikke at forbruket betyr så mye. Rett og slett fordi jeg ikke bruker båten nok til at det er ett problem. Regner med å bruke bensin for ca 16-24k i løpet av en sesong. Samme som jeg og kjerringa bruker på en syden tur. Så da er valget lett. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 8 hours ago, Sjeldenutpå said: Uff då. Det varierer hvilke biler man samanliknar, ikkje alle elbiler treng 10år for å utlikna med fosilbil, og fleire nyare dieselbiler er så reine at elbil aldri kan nå de igjen i det regnestykket. Men visste du at det forbrukes langt mere strøm for å produsere en liter diesel enn en elbil trenger for å forflytte seg like langt som en dieselbil gjør på en liter diesel? Og du har kanskje fått med deg at klimaet her i det høye nord gjør at en dieselbil slipper ut langt mere NOx enn den "beste" bensinbilen? Ikke det nei. Den verste dieselbilen (Peugeot 508), hadde 294 ganger høyere NOx-utslipp en den beste bensinbilen (Mitsubishi EclipseCross). https://www.dinside.no/motor/ny-sjokkmaling-gir-dieselbilen-stryk/70819990 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nomen Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Elbiltråden hører til et annet forum, og den ble ganske så omfattende, ble til slutt stengt. Tror det er lite nytt under solen på den fronten, de som er intr. kan jo lese igjennom den en gang til? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
morpho79 Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Mouche skrev for 4 timer siden: Men visste du at det forbrukes langt mere strøm for å produsere en liter diesel enn en elbil trenger for å forflytte seg like langt som en dieselbil gjør på en liter diesel? Nettopp. Denne parameteren tas aldri med i sammenligninger mellom elektrisk og fossil i bilverdenen. Tar man den med kan aldri fossilbilen konkurrere med elbilen på utslipp, så det er vel derfor. Samtidig er det åpenbart at batteriproduksjon er et problem, på lik linje med det meste annet som produseres. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Etter å ha eid dieselbåt i mange år, blir det nok aldri å gå tilbake til det. Har nå moderne E-tec G2 og livet og vedlikeholdet er fantastisk. Vedlikeholdet på dieselmaskiner på 5 år, kostet MER enn 2stk G2 300hk... at merc slipper 450hk v8 outboards er også veldig spennende! Dessverre vært veldig rimelig år hittil, kun klart bruke ca 350 liter, får håpe sesongen tar seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Mouche skrev for 5 timer siden: Men visste du at det forbrukes langt mere strøm for å produsere en liter diesel enn en elbil trenger for å forflytte seg like langt som en dieselbil gjør på en liter diesel? ? myte Men om det skulle være tilfelle så er det fordi elbilen siger forbi i kollektivfeltet når de andre bilene står i kø. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mouche Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 (redigert) 37 minutes ago, Sjeldenutpå said: ? myte Men om det skulle være tilfelle så er det fordi elbilen siger forbi i kollektivfeltet når de andre bilene står i kø. Neida, så absolutt ingen myte (dessverre kan man si), men både bilprodusenter og ikke minst oljeselskaper/raffinerier gjør sitt ytterste for å dekke sine spor og vil ikke svare på slike spørsmål. Hvis du mener at det er en myte så må du jo selvfølgelig få anledning til å sannsynliggjøre og/eller dokumentere det! Min påstand: det går med rundt 1/1,5kW strøm (eller tilsvarende forbruk av energi) for å produsere en liter diesel. For den strømmengden kan man forflytte en moderne elbil egnet til familiebruk 6 til 10 kilometer. https://greentransportation.info/energy-transportation/gasoline-costs-6kwh.html Your call! Redigert 27.Juni.2019 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hanto1 Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Nok en gang er tråden fullstendig sporet av? Angående inboard/ outboard/ diesel så hver til sitt bruk. Har selv hatt div. diesel de siste 5000 timer/ 25 år og eneste defekt ut over vanlig vedlikehold har vært eksosbend, noen slanger, motorlabber og turbo. Angående problemer og levetid så er båteieren viktigste moment. Noen har evnen til å ødlegge alt som ikke er massiv granitt.. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Mouche skrev 1 time siden: Neida, så absolutt ingen myte (dessverre kan man si), men både bilprodusenter og ikke minst oljeselskaper/raffinerier gjør sitt ytterste for å dekke sine spor og vil ikke svare på slike spørsmål. Hvis du mener at det er en myte så må du jo selvfølgelig få anledning til å sannsynliggjøre og/eller dokumentere det! Min påstand: det går med rundt 1/1,5kW strøm (eller tilsvarende forbruk av energi) for å produsere en liter diesel. For den strømmengden kan man forflytte en moderne elbil egnet til familiebruk 6 til 10 kilometer. https://greentransportation.info/energy-transportation/gasoline-costs-6kwh.html Your call! Nå har det seg sånn at jeg jobber i olje / gass industrien. Og de to raffineriene vi har her i Norge er blandt annet noen av plassene jeg jobber. (Slagentangen og Mongstad). NEI, det brukes omtrent ikke strøm til å cracke rå olje til diesel. Det brukes stort sett LPG. LPG er faktisk ganske miljø venlig. Samme ved borring etter olje. Der er det ganske vanlig å bruke naturgass til strømproduksjon, slik at platformene er ganske selvforsynte med miljøvennlig strøm. (Agregatene lages blandt annet hos Dresser Rand). Men det er politisk ukorrekt og bruke fosilt brensstoff. Litt fordi vår regjering heller vil selge vår naturgass billig til resten av europa. Ergo blir det lagt frem i ett dårlig lys. Miljø verstingene er helt andre plassser. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 (redigert) La du merke til at jeg skrev "eller tilsvarende forbruk av energi"? Hverken olje, eller gass, uansett form, fasong eller farge er på noe sett eller vis miljøvennlig, kun grader av miljøuvennlig! Jeg har også notert meg at Donald snakker om "beautiful clean american coal". Ham om det. Et annet eksempel; Landkraftanlegget som nå er i drift i første fase av Johan Sverdrup-utbyggingen har en kapasitet på 100MW, og er konstruert for drift av produksjon på opptil 440.000 fat per dag. Så ikke kom å fortell meg at det ikke brukes enorme mengder strøm for å produsere olje! Og skal du ha med et totalt regnskap så ta også med; 1. Seismikkkjøretøy (Båt eller Bil) 2. Forbrukt energi i kontorlokalene til seismikkselskapet. 3. Forbrukt energi i kontorlokalene til oljeselskapet. 4. Forbrukt energi i kontorlokalene til oljeserviceselskapet. 5. Forbrukt energi i kontorlokalene til riggselskapet. 6. Forbrukt energi til drift av borerigg. 7. Forbrukt energi til pumping av hydrokarboner fra undergrunnen (dette er normal ikke nødvendig offshore) 8. Transport av hydrokarboner fra lokasjon til raffinering. 9. All support fra stand-by fartøy, ankerhåndtering, intervention, logistikk, helikopter m.m 10. Raffinering 11. Transport ut til kunden. 12. Drifting av bensinstasjonene. For å nevne noen forbrukere av strøm for at du skal kunne fylle diesel på din "miljøvennlige" dieselbil/båt! Redigert 27.Juni.2019 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Blir heilt matt. At ikkje vi drifter alt på straum er jo flaut. Straumen kan vi jo bare hente i ledningane utan allt forurensande og energikrevande som andre energikilder utgjer. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Rs2-GTi Svart 29.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 The Saint skrev On 27.6.2019 at 3.51: En stor forskell mellom bil / lastebil og båt er faktisk at en båt (Plast / glassfiber vel og merke). sannsynligvis varer mye lengre en en bil. Time antallet motorene går kan nok heller ikke samenlignes siden vi tilbringer mye mere tid i en bil enn i en båt. (Untaget er vel de som er avhengige av båt langs kysten). Så personlig ville jeg heller ha satt inn en ny motor i en båt enn en bil. Ett godt eksempel der er bil vs camping bil. Samenlign prisene på Ford Transit for eksempel. En eldre Transit 1990-2000 ish går gjerne for 10-15k. (Russebiler er unntaket). Men er det en camping bil derimot så går den gjerne for 60-100k. Hvorfor? Jo fordi det er ett fritids kjøretøy. Det blir normalt ikke brukt like mye. De blir ofte bedre velikeholdt også. Fart vs forbruk har jeg faktisk ikke tenkt på. Men synes heller ikke at forbruket betyr så mye. Rett og slett fordi jeg ikke bruker båten nok til at det er ett problem. Regner med å bruke bensin for ca 16-24k i løpet av en sesong. Samme som jeg og kjerringa bruker på en syden tur. Så da er valget lett. Et verditap er jo relativt linært, og påvirkes mest av det som kommer etter. En 2019 modell koster gjerne mer enn en 2015 modell. En 2015 modell koster gjerne mer enn en 2010 modell - og så videre. Hvor raskt noe taper verdi handler jo også veldig mye om tilbud og etterspørsel, og ikke minst om nyere modeller blir betydelig mer attraktive. Du må ikke tro at en glassfiberbåt i fra 1980 ikke får slitasje, problemer og svekkelser bare fordi den er av glassfiber. Og for ikke å snakk om at verden går fremover, løsningene, skrogene, utnyttelse m.m. blir stadig bedre. Tror nok de fleste med båt i Norge ønsker seg både sydentur og båtturer i helgene, selv om båtferie garantert er kjempeflott om man bor på sørlige breddegrader, eller er griseheldige med været her i nord. andersb skrev On 27.6.2019 at 11.04: Etter å ha eid dieselbåt i mange år, blir det nok aldri å gå tilbake til det. Har nå moderne E-tec G2 og livet og vedlikeholdet er fantastisk. Vedlikeholdet på dieselmaskiner på 5 år, kostet MER enn 2stk G2 300hk... at merc slipper 450hk v8 outboards er også veldig spennende! Dessverre vært veldig rimelig år hittil, kun klart bruke ca 350 liter, får håpe sesongen tar seg opp. Da var du nok igjen veldig uheldig med dieselmaskinene. Men en påhenger gjør jo nettopp det, henger på. Man kan bytte ut, selge den gamle, handle nytt, nytt brukt, serve, levere inn til service +++ Man ser jo litt tegninga når man ser på båtprosjekter som er gitt opp og står forlatt rundt om kring. Det er stort sett båter med innenbordsmotor. hanto1 skrev On 27.6.2019 at 13.26: Nok en gang er tråden fullstendig sporet av? Angående inboard/ outboard/ diesel så hver til sitt bruk. Har selv hatt div. diesel de siste 5000 timer/ 25 år og eneste defekt ut over vanlig vedlikehold har vært eksosbend, noen slanger, motorlabber og turbo. Angående problemer og levetid så er båteieren viktigste moment. Noen har evnen til å ødlegge alt som ikke er massiv granitt.. Du har helt rett. Men det er jo ingen tvil om at båtmotormarkedet beveger seg mer og mer over til påhengere. Vi har plutselig veldig mye flere og større båter nå med påhenger enn vi hadde før. Om markedet ikke ønsket det, og det ikke var hensiktsmessig, så ville dem jo ikke slått an - men det gjør dem jo, så til de grader. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.