Jump to content

Hva er normal temperatur på oljesmurt pakkboks


Kaptein Nemo

Recommended Posts

Jeg har nylig hatt båten på verksted for å bytte gummibelg og simmer ringer i pakkboksen.

Pakkboksen er en gammel Bosvik med 1 slange til olje.

Gummibelgen er luftet slik at vannet kommer i kontakt med pakkboksen.

Er det noen som vet hva som er normal temperatur på pakkboksen?

Den ble veldig varm på prøveturen. Jeg kunne ikke holde lenge på den.

Jeg lurer også på hvorfor akslingen blir varm under gange.

Link to post

Jeg fant dette på Sagaforumet:

Har en nylig levert 315 i familien, og måler opptil 74 grader på pakkboks ved ca 17knop(ikke innkjørt enda). Forklarte forhandler at denne var varm, før vi hadde målt, men fikk beskjed om at det var normalt. 

Kan noen bekrefte at dette er rett?

Hvor høy temperatur kan det være før noe er galt?

Link to post

Jeg har en oljesmurt pakkboks fra Sleipner med 2 slanger. Jeg har hatt ute hele akselanlegget, rettet aksling og propell, rettet inn motor mot flens etc. Pakkboks er montert etter anvisningen fra Sleipner. Altså maks 10mm fra hylserøret med doble slangeklemmer forran og bak. Til tross for all innsats er fortsatt pakkboksen nokså varm under kjøring. Jeg lufter den selvfølgelig med lufteskruen etter sjøsetting. Den er så varm at jeg kan legge hånden på den, men å holde i den lenge er ikke godt (jeg har dog kontorhender). Den har fungert fint nå i 3 sesonger  mister ingen olje, eller tar inn vann. Jeg har vel dermed slått meg noe til ro med at det er en viss varme i boksen under gange, og det er vel noe av grunne til at den er utformet med "kjøleribber" ville jeg tro.

 

/Baard

Link to post
Faxen skrev 1 time siden:

 

Hva menes med dette? Skal vel ikke være vann inni pakkboksen, som er oljesmurt. Bare undrer.

Når en sjøsetter er det normalt at det i hylserøret blir  en luftlomme, den må bort så det kommer vann fram til simmerringen

noen bokser har luftskrue,  men de som ikke har det slakker litt på gummislangen til det pipler vann inn.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

 

Mix skrev 45 minutter siden:

Og ja, aksling og pakkboks og hylserør blir kjølt av at vann som sirkulerer i hylserør.

Dermed er det viktig at hylserør ikke er tettet med grease og at vanninntakene på f.eks stevnlager ikke er tette.

Forklar, den er for dyp for meg hvor kommer  greasen  fra i en oljefylt pakkboks?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Det ble ikke lange ferieturen. 

Vi dro i dag kl 1300 fra Bergen med kurs for Stavanger. Jeg hadde montert temperaturmåler på pakkboksen.

Da temperaturmåleren kom over 80 grader viste den bare High slik at jeg ikke kunne følge med på temperaturen.

Etter en stund hørte vi en merkelig lyd og kort tid etter gikk vannalarmen.

Jeg stoppet opp og sjekket pakkboksen. Den var så varm at det bruste av den.

I tillegg rant det inn vann i båten. Først trodde jeg at det var gummibelgen som går inn på pakkboksen som hadde smeltet.

Det viste seg at lekkasjen kom fra hull i eksos slangen.

Da var det bare å ringe redningsselskapet å få slep tilbake til verkstedet som hadde byttet gummipakning og skiftet simmer ringene i pakkboksen.

Link to post

"gummibelgen" ?   er det ikke en solid gummislange  til pakkboksen?

Det er lurt å ha alarm på høyt nivå i skutebunn, når eksosslangen ryker.

Siden  boksen blir så varm ville jeg få sjekket at motor er opprettet, noe annet må være er galt her,

hvis boksen var full av olje og lufta fjernet fra hylserøret,

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Så varmt skal det ikke være i pakkboksen nei. Det er jo ikke så mye annet enn friksjon som kan forårsake denne varmen, så jeg tenker at dette kan være noen mulige årsaker:

 

- Motor er ikke rettet inn som gjør at akslingen flytter seg og forårsaker press på tetningsringene

- Aksling ligger ikke senter i hylserøret slik at det blir press på tetningsringene og akslingen skrubber mot metallet i pakkboksen

- Det er kast i akslingen som igjen vil forårsake press på pakkboksen

 

Er det synlig bevegelse i noe når akslingen går rundt? Vibrasjoner eller annet?

 

/Baard

/Baard

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...