Kaptein Nemo Startet 22.Juni.2019 Del på Facebook Startet 22.Juni.2019 Jeg har nylig hatt båten på verksted for å bytte gummibelg og simmer ringer i pakkboksen. Pakkboksen er en gammel Bosvik med 1 slange til olje. Gummibelgen er luftet slik at vannet kommer i kontakt med pakkboksen. Er det noen som vet hva som er normal temperatur på pakkboksen? Den ble veldig varm på prøveturen. Jeg kunne ikke holde lenge på den. Jeg lurer også på hvorfor akslingen blir varm under gange. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juni.2019 Del på Facebook Svart 22.Juni.2019 Det bør vel ikke være noe videre friksjon. Ut fra den betraktningen bør vel pakkboksen holde noe over sjøtemperatur. Akslingen henter litt varme fra giret. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 22.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2019 Jeg fant dette på Sagaforumet: Har en nylig levert 315 i familien, og måler opptil 74 grader på pakkboks ved ca 17knop(ikke innkjørt enda). Forklarte forhandler at denne var varm, før vi hadde målt, men fikk beskjed om at det var normalt. Kan noen bekrefte at dette er rett? Hvor høy temperatur kan det være før noe er galt? Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 22.Juni.2019 Del på Facebook Svart 22.Juni.2019 (redigert) Har fått samme svar fra forhandler selv.dvs.inntil 70 grader var ikke unormalt. Skulle kunne ta på den,men ikke holde på den. Synes og at dette er i overkant varmt. fått samme svar fra båtforhandler skulle det stå. (Bosvik fettsmurt) Redigert 22.Juni.2019 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Juni.2019 Del på Facebook Svart 22.Juni.2019 Enhver boks har sin egen normaltemp. leste en plass at oljebokser med en slange, skulle fylles med en oljekanne før en skrudde på slangen og fylte beholderen. Er motor/ aksel opprettet. Holde på den, er du kontormann er temp. ok er du smed er den for varm. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 22.Juni.2019 Del på Facebook Svart 22.Juni.2019 Er vel på linje med Roger jo. Det er vel bare å ringe Bosvik og spørre. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 22.Juni.2019 Del på Facebook Svart 22.Juni.2019 Jeg har en oljesmurt pakkboks fra Sleipner med 2 slanger. Jeg har hatt ute hele akselanlegget, rettet aksling og propell, rettet inn motor mot flens etc. Pakkboks er montert etter anvisningen fra Sleipner. Altså maks 10mm fra hylserøret med doble slangeklemmer forran og bak. Til tross for all innsats er fortsatt pakkboksen nokså varm under kjøring. Jeg lufter den selvfølgelig med lufteskruen etter sjøsetting. Den er så varm at jeg kan legge hånden på den, men å holde i den lenge er ikke godt (jeg har dog kontorhender). Den har fungert fint nå i 3 sesonger mister ingen olje, eller tar inn vann. Jeg har vel dermed slått meg noe til ro med at det er en viss varme i boksen under gange, og det er vel noe av grunne til at den er utformet med "kjøleribber" ville jeg tro. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Hulda Svart 22.Juni.2019 Del på Facebook Svart 22.Juni.2019 Normale mennesker med vanlig hud får blemmer allerede ved 60 grader. Oljen og ringene tåler fint 120 grader. Det jeg finner rart er at friksjonen er så høy. Selv har jeg aldri hatt slik pakkboks. Volvokondomet mitt er nokså kjølig. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 22.Juni.2019 Del på Facebook Svart 22.Juni.2019 Kaptein Nemo skrev for 8 timer siden: Gummibelgen er luftet slik at vannet kommer i kontakt med pakkboksen. Hva menes med dette? Skal vel ikke være vann inni pakkboksen, som er oljesmurt. Bare undrer. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Roger jo Svart 22.Juni.2019 Del på Facebook Svart 22.Juni.2019 Faxen skrev 1 time siden: Hva menes med dette? Skal vel ikke være vann inni pakkboksen, som er oljesmurt. Bare undrer. Når en sjøsetter er det normalt at det i hylserøret blir en luftlomme, den må bort så det kommer vann fram til simmerringen noen bokser har luftskrue, men de som ikke har det slakker litt på gummislangen til det pipler vann inn. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mix Svart 22.Juni.2019 Del på Facebook Svart 22.Juni.2019 Faxen skrev 1 time siden: Skal vel ikke være vann inni pakkboksen, Det har vel ingen sagt. Og ja, aksling og pakkboks og hylserør blir kjølt av at vann som sirkulerer i hylserør. Dermed er det viktig at hylserør ikke er tettet med grease og at vanninntakene på f.eks stevnlager ikke er tette. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Juni.2019 Del på Facebook Svart 22.Juni.2019 Mix skrev 45 minutter siden: Og ja, aksling og pakkboks og hylserør blir kjølt av at vann som sirkulerer i hylserør. Dermed er det viktig at hylserør ikke er tettet med grease og at vanninntakene på f.eks stevnlager ikke er tette. Forklar, den er for dyp for meg hvor kommer greasen fra i en oljefylt pakkboks? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mix Svart 22.Juni.2019 Del på Facebook Svart 22.Juni.2019 Roger jo skrev 2 minutter siden: Forklar, den er for dyp for meg hvor kommer greasen fra i en oljefylt pakkboks? Det var ment for dem som har fettsmurt pakkboks. Ble dette for vanskelig for deg ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Juni.2019 Del på Facebook Svart 22.Juni.2019 Ro ro til fiskeskjær, tråden handler om Oljefylte, skal du forklare fettsmurte så si det så alle henger med., Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mix Svart 22.Juni.2019 Del på Facebook Svart 22.Juni.2019 Roger jo skrev 14 minutter siden: tråden handler om Oljefylte, Nei, den handler ikke bare om oljefylte. cosmic skrev for 6 timer siden: (Bosvik fettsmurt) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 23.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2019 Takker for gode kommentarer. Jeg har montert temperatur måler på pakkboksen slik at jeg kan følge med underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 23.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2019 Det ble ikke lange ferieturen. Vi dro i dag kl 1300 fra Bergen med kurs for Stavanger. Jeg hadde montert temperaturmåler på pakkboksen. Da temperaturmåleren kom over 80 grader viste den bare High slik at jeg ikke kunne følge med på temperaturen. Etter en stund hørte vi en merkelig lyd og kort tid etter gikk vannalarmen. Jeg stoppet opp og sjekket pakkboksen. Den var så varm at det bruste av den. I tillegg rant det inn vann i båten. Først trodde jeg at det var gummibelgen som går inn på pakkboksen som hadde smeltet. Det viste seg at lekkasjen kom fra hull i eksos slangen. Da var det bare å ringe redningsselskapet å få slep tilbake til verkstedet som hadde byttet gummipakning og skiftet simmer ringene i pakkboksen. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 23.Juni.2019 Del på Facebook Svart 23.Juni.2019 Det var trist. Er det mulig å få vite hvordan du laget til temperaturføler på pakkboksen din? Kunne vært kjekt å følge litt med på den. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 23.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2019 Jeg brukte bare en billig temperaturmåler vi bruker i huset. Den måler innetemperatur og har en ganske lang ledning for måling av ute temperatur. Jeg festet temperatur proben med en slangeklemme. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 23.Juni.2019 Del på Facebook Svart 23.Juni.2019 Javel. Sikkert ikke dumt det. Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Juni.2019 Del på Facebook Svart 23.Juni.2019 Da var bekymringen din reell. Det skal ikke boble og frese av pakkboksen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 23.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2019 Hadde ikke det gått hull i eksosslangen hadde jeg ikke sjekket pakkboksen og gummislangen på en god stund. Da kunne gummibelgen smeltet og båten hadde trolig gått ned. Hell i uhell. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Juni.2019 Del på Facebook Svart 23.Juni.2019 (redigert) "gummibelgen" ? er det ikke en solid gummislange til pakkboksen? Det er lurt å ha alarm på høyt nivå i skutebunn, når eksosslangen ryker. Siden boksen blir så varm ville jeg få sjekket at motor er opprettet, noe annet må være er galt her, hvis boksen var full av olje og lufta fjernet fra hylserøret, Redigert 23.Juni.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 23.Juni.2019 Del på Facebook Svart 23.Juni.2019 Ja, friksjonen er alt for høy. Oppretting er en mulighet. Feilinstallasjon av tetningsringer en annen. Uansett reklamasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 23.Juni.2019 Del på Facebook Svart 23.Juni.2019 Så varmt skal det ikke være i pakkboksen nei. Det er jo ikke så mye annet enn friksjon som kan forårsake denne varmen, så jeg tenker at dette kan være noen mulige årsaker: - Motor er ikke rettet inn som gjør at akslingen flytter seg og forårsaker press på tetningsringene - Aksling ligger ikke senter i hylserøret slik at det blir press på tetningsringene og akslingen skrubber mot metallet i pakkboksen - Det er kast i akslingen som igjen vil forårsake press på pakkboksen Er det synlig bevegelse i noe når akslingen går rundt? Vibrasjoner eller annet? /Baard Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.