Jump to content

Taubåtentusister - se og gråt!!!

Rolf

Recommended Posts

Jeg må si som Erik Bye: "Ethvert legeme som avsjeles er en tragedie - i sær for vedkommende legeme...."

Trist syn, men det beste ser ut for å være tatt. Det er allikevel godt å vite at amerikanerne har bevart et representativt utvalg av gamle taubåter av denne typen.

Her i landet har vi mer enn nok potensielle prosjekter til å holde fartøyvernet i ånde de neste 100 år :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei, Rolf! Du kunne jo ha advart mot sterke scener her! Dette er tragiske bilder :cryin:. Jeg føler fysisk smerte ved synet av båter uansett type, som ligger til forfall. Det finnes alltid en eller annen tulling ( undertegnede f.eks.) som er villing til å påta seg et prosjekt. Vet om flere båter der eieren ikke vil selge, men ei heller har noe ønske om å restaurere. Burde vært lov å bare hente slike båter... redde dem fra en uverdig skjebne... ligge der å råtne... snufs... :cryin:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Dette var sterke scener ja!

Jobbet i et et par år på en slik taubåt som kom fra statene opprinnelig.

Bygget under 2 verdenskrig.

Tung og traust med stor skorstein, Mak i kjelleren.

Har i mange år hatt planer på å gå til anskaffeles av en mindre taubåt til turbruk. Men er redd det kun blir med planene.

På slutten av 60 tallet kjøpte rederiet en som hadde gått i ferskvann i Tyskland og den var meget bra uten at motoren var så stor at forbruket ble astronomisk.

Den sank en natt i et uvær etter en enorm bråttsjø vi ikke så før det var for seint hadde slått inn luftinntaket og maskinromsluken. Motoren stoppet pga. all sjøen og ble dermed liggende på tvers i uværet og fikk flere gode drusere som fortsatte å fylle opp maskinrommet til det tilslutt var for seint å gjøre noe mer ombord. :cryin:

Men de store restaureringsprosjektene som har stått til salgs på finn.no har jeg holdt meg godt unna....

Ikke uten grunn at de selges. :headbang:

Det var ikke fullt så trist når en fikk se de i farger men den der som første linken peker til er jo rett og slett RÅTØFF :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Trauste slitere som har jobbet i havner og rundt kysten i en årrekke. Ingenting varer evig, veit du!

Skulle også gjerne hatt en taubåt å tøffet rundt med. Hadde denne drømmen en årrekke. Har slått det fra meg. Men det er denne båttypen jeg snur meg etter. (Snart husker jeg vel ikke hvorfor.) :lol:

Nå drømmer jeg om en eldre Grand Banks. Det nærmeste jeg kommer taubåttypen, tror jeg.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Trauste slitere som har jobbet i havner og rundt kysten i en årrekke. Ingenting varer evig, veit du!

Skulle også gjerne hatt en taubåt å tøffet rundt med. Hadde denne drømmen en årrekke. Har slått det fra meg. Men det er denne båttypen jeg snur meg etter. (Snart husker jeg vel ikke hvorfor.) :lol:

Nå drømmer jeg om en eldre Grand Banks. Det nærmeste jeg kommer taubåttypen, tror jeg.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,

og velkommen i TRAWLER entuiastenes rekker. :wink:

mvh

giver

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...