Jump to content

Taubåtentusister - se og gråt!!!


Rolf

Recommended Posts

Jeg må si som Erik Bye: "Ethvert legeme som avsjeles er en tragedie - i sær for vedkommende legeme...."

 

Trist syn, men det beste ser ut for å være tatt. Det er allikevel godt å vite at amerikanerne har bevart et representativt utvalg av gamle taubåter av denne typen.

 

Her i landet har vi mer enn nok potensielle prosjekter til å holde fartøyvernet i ånde de neste 100 år :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei, Rolf! Du kunne jo ha advart mot sterke scener her! Dette er tragiske bilder :cryin:. Jeg føler fysisk smerte ved synet av båter uansett type, som ligger til forfall. Det finnes alltid en eller annen tulling ( undertegnede f.eks.) som er villing til å påta seg et prosjekt. Vet om flere båter der eieren ikke vil selge, men ei heller har noe ønske om å restaurere. Burde vært lov å bare hente slike båter... redde dem fra en uverdig skjebne... ligge der å råtne... snufs... :cryin:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Dette var sterke scener ja!

Jobbet i et et par år på en slik taubåt som kom fra statene opprinnelig.

Bygget under 2 verdenskrig.

Tung og traust med stor skorstein, Mak i kjelleren.

Har i mange år hatt planer på å gå til anskaffeles av en mindre taubåt til turbruk. Men er redd det kun blir med planene.

På slutten av 60 tallet kjøpte rederiet en som hadde gått i ferskvann i Tyskland og den var meget bra uten at motoren var så stor at forbruket ble astronomisk.

Den sank en natt i et uvær etter en enorm bråttsjø vi ikke så før det var for seint hadde slått inn luftinntaket og maskinromsluken. Motoren stoppet pga. all sjøen og ble dermed liggende på tvers i uværet og fikk flere gode drusere som fortsatte å fylle opp maskinrommet til det tilslutt var for seint å gjøre noe mer ombord. :cryin:

 

Men de store restaureringsprosjektene som har stått til salgs på finn.no har jeg holdt meg godt unna....

Ikke uten grunn at de selges. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det var ikke fullt så trist når en fikk se de i farger men den der som første linken peker til er jo rett og slett RÅTØFF :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Trauste slitere som har jobbet i havner og rundt kysten i en årrekke. Ingenting varer evig, veit du!

 

Skulle også gjerne hatt en taubåt å tøffet rundt med. Hadde denne drømmen en årrekke. Har slått det fra meg. Men det er denne båttypen jeg snur meg etter. (Snart husker jeg vel ikke hvorfor.) :lol:

 

Nå drømmer jeg om en eldre Grand Banks. Det nærmeste jeg kommer taubåttypen, tror jeg.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Trauste slitere som har jobbet i havner og rundt kysten i en årrekke. Ingenting varer evig, veit du!

 

Skulle også gjerne hatt en taubåt å tøffet rundt med. Hadde denne drømmen en årrekke. Har slått det fra meg. Men det er denne båttypen jeg snur meg etter. (Snart husker jeg vel ikke hvorfor.) :lol:

 

Nå drømmer jeg om en eldre Grand Banks. Det nærmeste jeg kommer taubåttypen, tror jeg.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,

og velkommen i TRAWLER entuiastenes rekker. :wink:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...