Jump to content

Identifikasjon av propellaksel-støttelager/thrustelager type gammelt...

KjellElvis

Recommended Posts

Har en Risør 25 med oppsettet man ser på bilder. Volvo Penta TMD40A MS3 gir og en snodig kobling videre til propellaksling. Ligner litt på Aquadrive, men de sier de ikke har lagd noe slikt. Lageret her begynner å bli både støyende og slarkent så ønsker å finne ut av om det er mulig å overhale eller i det minste hvem som er produsent. Aquadrive i samme oppsett koster 16 båtlapper pluss moms, så det utgår.

20190530_184519.jpg

20190530_184209.jpg

Selve leddene og trykklageret ser ut som Aquadrive for meg også. Trykklageret er et vanlig 'industri/pumpelager' beregnet for å ta opp aksialkrefter. CV-leddene kan erstattes. Hulda kjører med ett originalledd og ett som hører hjemme på Ford Consul. Men merk at CV-leddene til Aquadrive er av meget høy kvalitet sammenlignet med Ford. Klemkoblingen min mellom Aquadrive og aksling kommer fra Sleipner.

KjellElvis skrev On 22.6.2019 at 20.10:

Lageret her begynner å bli både støyende og slarkent så ønsker å finne ut av om det er mulig å overhale ...

Hvor slarker det, er det i CV-leddene? Hvis du har lagerrumling i trustelageret burde det ikke være all verden å bytte. Slike litt gammeldagse solide greier pleier å være kurant å skru på. Hvis du får det fra hverandre så sitter det antagelig et kurant aksiallager inni der, evt. to koniske rullelager mot hverandre.

På bildet ser vi en låsering (seger), og en mutter med en set-skrue. Mutteren er vel muligens for å justere glappen i lageret. Jeg ville plukket opp dette og sett hva som er inni. Hvis du får ut lageret er det normalt merket med et nummer. Dette nummeret bruker du for å finne et nytt tilsvarende. Finner du ikke noe merking så går det like fint å måle det.

Takker for svar folkens. Tror også dette er reparerbart, må bare få båten på land for demontering. Cv-leddet er det ingen merkbar slakke i, det er støtte/thrust-lager som har fått det. Takker og for info om progress ingeniørfirma, men det var de som prisa på meg ett lite hjerteinfarkt. Blir å følge Komodos tips da de ligner veldig på magefølelsen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...